Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av börne
miw skrev:
andersuw skrev: Diskussionen om den sluttande bakluckan är definitivt ny eftersom det inte funnits någon sådan lucka på någon tidigare Volvo kombi.
Logiskt felslut där Anders. Diskussionen är ej "definitivt ny" eftersom det trots allt funnits sluttande baklucka på kombibilar från Volvo tidigare. V60, även V50 i viss mån, kan sägas ha sluttande baklucka.
Även og V40 har ju en sluttande kan jag tycka.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Som jag skrev i andra tråden, i tolv år har jag åkt ett antal V70/XC70 tjänstebilar, alla med D5, AWD, helläder och lite lull-lull, för svensson normen 7,5 basbelopp, + 1,0 basbelopp till utrustning som krok o vinterdäck. Tror ni man kommer matcha det med V90?
Om man försöker jämföra bilarna i någon slags basutrustat skick kan man konstatera att en V70 D4 FWD Classic Momentum Automat utan några som helst tillägg har ett listpris på ca 349 k och en motsvarande V90 ett listpris på 388 k. Det skiljer alltså ungefär 40 k (nästan ett basbelopp) redan där trots att V70n är bättre utrustad i några avseenden i kraft av sin Classic-status. Lägger man sedan på lite utrustning på båda bilarna blir skillnaden inte oväntat större.

Ändå är skillnaden kanske mindre än vad man kunnat vänta sig. Priset för de grundutföranden jag nämner är bara drygt 10 procent högre för V90. Jag tror också man har pressat listpriset på V90 så långt det bara går här i Sverige. Listpriset på den tyska marknaden är en bra bit högre. Där kostar motsvarande V90 ca 425 k. Och då ingår inte bränsledriven parkeringsvärmare (som kostar runt 600 euro mer att få i Tyskland eftersom tilläggsvärmare inte är standard), sätesvärme fram (ca 300 euro), strålkastarspolning (ca 300 euro) och larm (ca 500 euro). Med motsvarande utrustningsnivå som i Sverige kostar bilen runt 50 k mer i Tyskland.

Säkert kommer man att lyckas pressa in V90 i tjänstebilssegmentet med diverse rabatter. Men skall man klara sig undan med 7,5 till 8,5 basbelopp lär det bli en mer snikutrustad variant än på V70-tiden.
Användarvisningsbild
av Derank
KrilleW skrev:
VolvoB20 skrev:
Derank skrev:Och den kommer att kunna klämmas in hos tjänstebilsåkarna.
Som jag skrev i andra tråden, i tolv år har jag åkt ett antal V70/XC70 tjänstebilar, alla med D5, AWD, helläder och lite lull-lull, för svensson normen 7,5 basbelopp, + 1,0 basbelopp till utrustning som krok o vinterdäck. Tror ni man kommer matcha det med V90?

Med D5 AWD är det nog tyvärr bara att glömma att den kommer kvala in under 7,5 pbb.
Inte med D5 men det kommer andra motoralternativ framöver, den kommer att kunna klämmas in på 7,5 pbb.
Användarvisningsbild
av EjS
Diskussionen är kört helt i skogen. Kan ni inte bara sluta och konstatera att ni har olika åsikter!

Iövrigt: den där pbb diskussionen är bara relevant för Sverige. I andra länder får du köpa vilken bil du vil. Det är rak skatt på bilens nypris så det beror på din lön och övriga skatteförhållande hur fin en bil du vill ha.

Så det är nog mest den svenska distributör som försöker göra ett bra utval inom rätt pbb - men det blir nog en kombination du inte lär se i andra länder.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EjS skrev: Iövrigt: den där pbb diskussionen är bara relevant för Sverige. I andra länder får du köpa vilken bil du vil. Det är rak skatt på bilens nypris så det beror på din lön och övriga skatteförhållande hur fin en bil du vill ha.
Nä, Är det så ??? Alla länder har sina system och linjärt verkar det inte vara, . I Sverige slår lyx-skatten till vid 7.5 basbelopp men vi är inte ensamma. I Tyskland tok-skattade man ju bilar med över 120 kw, därför fanns alla 163 hk varianter (fast de var 180 hk om man mätte dem). I Italien tok-skattade man cylindervolym därför kör Italienare med liten cylindervolym och hög trimfaktor, en amerikansk V8a tex är döden, det ska vara högvarvig med liten cylindervolym för att få ned skatten. I Frankrike gick man på hk, därför kunde man sälja stora lyxbilar med världens slöaste motorer. Sen har vi ju alla som straffar CO2, så man försöker klassa in bilarna med värden som har noll att göra med vad det drar vid verklig körning för att man inte ska tok-skattas
Användarvisningsbild
av EjS
Jovisst - men oftast är det så att det delvist regleras med grön avgift/vägavgift som betalas årligt eller halvårligt osv. - och den kostnad står arbetsgivaren för som en del av driftkostnaden.

Sedan finns i flera länder en mängd avdrag på bilens skattevärde. Tex i Danmark om du köper en standardbil och "eftermonterar" utrustning blir skatteplikten mindre. Otroligt hur mycket bilar som har "eftermonterad" utrustning i Danmark. Om du förutom det köper nyare begagnad blir skatten inte på bilens nypris - utan på bilens aktuella värde - vilket är en bedömning varje gång.

Slutsatsen är också som du skriver att det inte är så enkelt - men det finns massor möjligheter att få ut en bil billigt jämnfört med pbb systemet i Sverige.

Min nuvarande XC70 går på runt 1,1 M DKK från ny, men skattas med ett värde på 340.000 DKK.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EjS skrev:Min nuvarande XC70 går på runt 1,1 M DKK från ny, men skattas med ett värde på 340.000 DKK.
Holy balubas ...... :D :D :D
Användarvisningsbild
av EjS
Ja - då är det lätt att bestämma sig för begagnad... Så jag sätter framförallt pris på pålitlighet och kvalite i indredningen när man nu måste köpa en bil som gått åtminstone 80.000 km.
av Gorban
Med tanke på skattediskussionen ovan så kom jag att tänka på nedanstående artikel i tidningen Ljud och Bild där man testar Bowers & Wilkins i XC90.

Artikeln har varit införd i den norska, svenska och danska utgåvan. Av artikelförfattarens namn att döma och han slutsats om kostnaden för stereon så förutsätter jag att han är norsk och inte dansk.

En Bowers & Wilkins stereo kostar knappt 29000 NOK eller 30900 SEK men hela 70000 DKK i Danmark. Artikelförfattaren avslutar artikeln så här och språket är identiskt i alla tre utgåvorna men han tänkte nog inte på det danska priset när han skrev artikeln:

Konklusion
Skal man købe en bil i luksusklassen, så vælger man også et stereoanlæg fra øverste hylde. Især hvis man vælger Volvo XC90. For godt 70.000 kroner ekstra får man en lydkvalitet, der afgjort står mål med bilens oplevede kvalitet og kørekomfort. For en bil i denne prisklasse er der ikke så meget tvivl, hvis man er mere end gennemsnitligt interesseret i musik.

http://www.lydogbillede.dk/test/hi-fi/b ... ium-sound/
Användarvisningsbild
av EjS
Gorban skrev:Med tanke på skattediskussionen ovan så kom jag att tänka på nedanstående artikel i tidningen Ljud och Bild där man testar Bowers & Wilkins i XC90.

Artikeln har varit införd i den norska, svenska och danska utgåvan. Av artikelförfattarens namn att döma och han slutsats om kostnaden för stereon så förutsätter jag att han är norsk och inte dansk.

En Bowers & Wilkins stereo kostar knappt 29000 NOK eller 30900 SEK men hela 70000 DKK i Danmark. Artikelförfattaren avslutar artikeln så här och språket är identiskt i alla tre utgåvorna men han tänkte nog inte på det danska priset när han skrev artikeln:

Konklusion
Skal man købe en bil i luksusklassen, så vælger man også et stereoanlæg fra øverste hylde. Især hvis man vælger Volvo XC90. For godt 70.000 kroner ekstra får man en lydkvalitet, der afgjort står mål med bilens oplevede kvalitet og kørekomfort. For en bil i denne prisklasse er der ikke så meget tvivl, hvis man er mere end gennemsnitligt interesseret i musik.

http://www.lydogbillede.dk/test/hi-fi/b ... ium-sound/
70.000 dkk är inte så mycket. Momentum kostar för V90 60.000 dkk och om jag minns rätt kan du göra upgrade till Inscription för ytterligare 110.000 dkk.

Paket för Audi och BMW är än dyrare. Såg att du kan få läderklädsel för A6 som kostar 150.000 dkk.

Jag har bott i Sverige 6 år men har egentligen slutad fundera på det. Mina barn är lika lyckliga om det är en ny Volvo eller en gammal Toyota som finns i garaget.
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 34

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]

Läckage kylarvätska

Vilken hjälte du är! Ser exakt likadant […]