- tor 04 jun 2015, 14:26
Blir lite irriterad när folk ligger och fiser i 20km/h under hastighetsbegränsningen och bildar långa köer trots fri väg. :???:
Moderator: Moderatorer
White skrev:Blir lite irriterad när folk ligger och fiser i 20km/h under hastighetsbegränsningen och bildar långa köer trots fri väg. :???:
2. Inte blinka vid filbyteDet där med att ge tecken först när filbytet/svängen är påbörjad tror jag att jag vet vad det beror på och det är komfortblinkers. Ni vet... man duttar till spaken så blinkar det tre gånger. Det är precis lagom när man byter fil i en situation utan köer men tre blink räcker inte om man svänger i en korsning eller behöver tid på sig för att byta fil. Jag har denna funktion på min Skoda Superb och det är lätt att vänja sig lite för mycket vid den och se den som en ersättning för vanlig blinkers där man fäller ned hela spaken. En väntar in i det längsta med att ge tecken så att tre blink skall räcka. Det är helt fantastiskt hur lat en kan bli med en sådan här funktion. Jag insåg detta rätt tidigt men likväl infinner sig tanken titt som tätt och det känns lite lockande att vänta med att ge tecken och sedan bara dutta till på spaken lite nonchalant. Det finns naturligtvis tillfällen då tre blink är gott nog men det finns desto fler tillfällen då det inte är det.
Muskelansträngningen för att fälla upp eller ned körriktningsvisaren är minimal. Att inte blinka är obegripligt, hänsynslöst och farligt - självklart också olagligt. Ändå ägnar sig horder av bilister åt oskicket. Nästan lika illa beter sig de (särskilt stockholmsbilister) som blinkar först när svängen eller filbytet påbörjats.
Micce1980 skrev:di.se:s lista över vad som irriterar folk i trafikenHur kan man bli irriterad av nr. 8? Det fick jag lära mig att göra och det finns ju en funktion för det som kallas för ljustuta. Signalera för omkörning.
http://www.di.se/artiklar/2015/6/18/21- ... -vansinne/
erikn skrev:Ljustutar gärna när jag skall köra om, dock ej på typ motorväg :)Micce1980 skrev:di.se:s lista över vad som irriterar folk i trafikenHur kan man bli irriterad av nr. 8? Det fick jag lära mig att göra och det finns ju en funktion för det som kallas för ljustuta. Signalera för omkörning.
http://www.di.se/artiklar/2015/6/18/21- ... -vansinne/
Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]
Problemet är att seriösa verkstäder[…]