Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
Släckta bakljus i svag skymning har man ju sett men igår hem från Nynäshamn såg vi åtminstone tre nyare bilar med släckta bakljus trots att det var becksvart ute :shock: . Vad är det för skitautomatik som gör att det går att köra med enbart framljusen tända trots att det är helt mörkt ute???!!!
av llesrof
Sceptic skrev:Släckta bakljus i svag skymning har man ju sett men igår hem från Nynäshamn såg vi åtminstone tre nyare bilar med släckta bakljus trots att det var becksvart ute :shock: . Vad är det för skitautomatik som gör att det går att köra med enbart framljusen tända trots att det är helt mörkt ute???!!!
Förmodligen ingen automatik alls. Många modeller saknar automatiken, billiga asiatiska skitbilar till exempel.
Användarvisningsbild
av joel80
Även bilar med automatik har ibland förare utan fungerande "automatik". Man måste ju ha vredet i auto-läge för att automatiken ska fungera..
Användarvisningsbild
av Sceptic
llesrof skrev: Förmodligen ingen automatik alls. Många modeller saknar automatiken, billiga asiatiska skitbilar till exempel.
Ja det här var nog "asiatiska skitbilar"
joel80 skrev:Även bilar med automatik har ibland förare utan fungerande "automatik". Man måste ju ha vredet i auto-läge för att automatiken ska fungera..
Autoläge eller inte, varför har det helt plötsligt blivit så fruktansvärt snålt med ljus? ....javisst ja, det var ju det här med mode :wink:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Igår blinkade jag på 5 bilar som körde utan bakljus eller inga ljus alls då det spöregna och var mörkt men dom fatta inte vad jag menade :-(O) :roll: en meters LED ramp är för klen det syns tydligen inte :D Eller så skiter folk i när en lastbil blinkar åt dom.
Ringde trafikpolisen också och skulle fråga när dom ska börja bötfälla alla som kör utan belysning, men då hade dom semester :|
Användarvisningsbild
av svergie2
joel80 skrev:Även bilar med automatik har ibland förare utan fungerande "automatik". Man måste ju ha vredet i auto-läge för att automatiken ska fungera..
Ställde mig brevid en sprillans ny Renualt Captur H/H, tog en kik på ljusvreder, surprise surprise, det stog på 0 trots att hon hade auto tillgängligt... -.-
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Bra att veta att trafikpolisen har semester ,nu kan man köra till jobbet på halva tiden...
av perhall
Kopplingen mellan bilars konfiguration och lagkrav är ibland lös. Minns när MY92 kom, helt plötsligt kunde man köra med både halv- och dimljus samtidigt på Volvo 940/960 fast det inte var lagligt. Minns att jag sa till en polis:) Med MY91 gick det inte...
PH
Användarvisningsbild
av Lucif3r
perhall skrev:Kopplingen mellan bilars konfiguration och lagkrav är ibland lös. Minns när MY92 kom, helt plötsligt kunde man köra med både halv- och dimljus samtidigt på Volvo 940/960 fast det inte var lagligt. Minns att jag sa till en polis:) Med MY91 gick det inte...
PH

Men och andra sidan bör det inte vara tillverkarnas skyldighet att bilen gör si och så för att föraren är lite efter... Det enda dom egentligen är och bör vara skyldiga till är att man ska kunna ställa ljusen så som det är krav på i landet i fråga. Sen om man kan ställa dom i ytterligare 6573298 konfigurationer som inte är lagliga i landet i fråga är ju inte deras problem.

Men, det gäller ju då "manuella" inställningar... Elektroniskt styrd automatisk belysning sätter ju lite mer krav på tillverkarna.

F.ö. är jag 99.9% säker på att det funkade fint att köra halv+dim även på 940/960 -91.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 57

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken