...

Moderator: Moderatorer

En teori är att de går in när de ser en i h-ytterspegel, brukar själv gå in absolut först när man ser den omkörde i den inre backspegeln
-
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Kör i regel efter samma taktik, bakomvarandes båda lyktor i innerspegeln, då torde avståndet vara ok för mig att vika in.
Är det usel väderlek så försöker jag hålla efter lite till, framförallt om det regnar som bara den.

Borde testa på en parkering någon gång med att köra bilen tills bakomvarandes lyktor syns och då gå ut och se hur långt avståndet verkligen är. Nu är det ju bara en vild gissning. :D
Innerbackspegeltricket fick man ju lära sig på körskola när det gällde omkörningar.. Jag tycker dock att det ibland är lite kort avstånd.. I allafall om det är blött väglag. Känns som att avståndet man får då är mer länpat för landsvägsfart. Sen verkar vissa knappt kolla speglar alls.. Bara gissa sig till att dom ät förbi. :/
Ja det kanske stämmer! Minns faktiskt inte var jag fått det från men det torde ju vara rimligt. Måste som sagt testa på en parkering. :)
För att vara någon som blir irriterade över stressade förare så är du själv väldigt irriterad och stressad känns det som. Eller är det irritationsfaktorn som utgör julspecialen? Ganska många "I shouldn't have honked meeen..."

Det blir litegrann som tankesättet att "alla som kör fortare än mig är galningar och alla som kör långsammare än mig borde flytta sig ur min väg". BMW vill köra om? (på ett till synes OK avstånd, tvåfilig väg) - spola rutan! Grå hyundai kör för långsamt på tvåfilig väg? *tuut* out of my way, peasant!
Schmoyoho skrev:För att vara någon som blir irriterade över stressade förare så är du själv väldigt irriterad och stressad känns det som. Eller är det irritationsfaktorn som utgör julspecialen? Ganska många "I shouldn't have honked meeen..."

Det blir litegrann som tankesättet att "alla som kör fortare än mig är galningar och alla som kör långsammare än mig borde flytta sig ur min väg". BMW vill köra om? (på ett till synes OK avstånd, tvåfilig väg) - spola rutan! Grå hyundai kör för långsamt på tvåfilig väg? *tuut* out of my way, peasant!

Förstår hur du tänker.. och ibland stressar jag upp mig och kör dåligt jag också.
Ibland märker jag det först då jag spolar igenom det inspelade.. tar med det i videos ändå då jag försöker vara transparent..

Jag håller dock rätt ofta laglig hastighet eller nära intill.. och har en liten tanke kring hastigheter; ju mer du avviker från den skyltade hastigheten desto större hänsyn bör du ta till övrig trafik. De som kör 20-30km/h över får se till att dom inte stressar eller utsätter andra som vill köra i laglig hastighet för fara eller irritation, på samma sätt som de som kör 20-30km/h får försöka se till att inte störa övrig trafik.
Om jag ligger i vänsterfilen under omkörningar i 120km/h på 110-väg och någon byter fil lite framför mig i 110km/h hetsar jag inte upp mig nämnvärt.
Om jag däremot kanske ligger i 110-115km/h och nån framför mig byter fil rätt nära och kör i 80km/h blir jag ibland lite grinig.
Kanske jag fabricerar min egen moral här? Men det finns någon slags logik bakom den i allafall...

BMWn låg allt för nära.. ca 10 meter... det är 9 meter mellan linjerna på motorväg. I 110km/h är det bara ca 1/3 sekund. (Det var närmre än vad jag låg lastbilen sen, vilket också var för nära...) kamerorna har lite vidvinkel så det ser ut som längre avstånd än vad det är.
Lite osäker nu i efterhand vad jag ville ha sagt med det. Jag har själv lagt mig till med ett irritabelt körsätt sedan en tid tillbaka. Insåg det när jag för en tid sedan var lite sent ute en morgon när det var lite halvt snökaos. Istället för att i vanlig ordning ha bråttom så släppte all stress. Kändes inte värt att ens försöka skynda sig trots att det var ganska lite trafik ute. Sänkte hastigheten och släppte framförvarande (ingen bakom) och så blev hela bilfärden plötsligt mycket bättre. Mindre stressig och mer behaglig.

Men ja, vad jag kanske ville säga var att jag försöker alltid anta att folk oftare än inte gör misstag än att de uppsåtligen beter sig illa. Jag kan själv hamna lite väl nära en stund när jag har bråttom innan jag kommer på mig själv t.ex och jag uppskattar särskilt lite att bli nedstänkt av spolarvätska. Hänsyn även mot de som gör fel om det nu inte är något alldeles käpprätt galet. Men även då att inte försöka reta upp sig och agera moralpolis vilket jag också fastnade i. Man skapar nog bara mer irritation för sin egen del än vad man stävjar andras felande i trafiken.
  • 1
  • 277
  • 278
  • 279
  • 280
  • 281
  • 356

Men är problemet med låg spänning […]

Om man måste lossna en kylarslang för a[…]

Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft