Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Om du verkligen vill ha så bra ljud som möjligt så får du dels fram med stora spenderarbyxorna, och sen gå efter principen "less is more"(<- viktigt!).
Ett(eller 2, som jag hade i 945an) 2-vägs system i framdörrarna, drivna av ett riktigt slutsteg, en riktig stereo, samt en lagom baslåda i skuffen är vad som gäller då. Baslådan är minst viktig, till skillnad mot vad alla "epa raggare" tror...
I 945an hade jag 2st framsystem i framdörrarna á 2000kr/st, drivna att ett 2-kanals steg 2x180W(uppmätt till strax över 190W @ 4Ohm och ~250W @ 2Ohm, så varje framhögtalare drevs av ungefär 125 ärliga watt) á 4000kr, samt en 12" bas(en 10a hade varit bättre dock..) á 500kr drivet av ett bryggkopplat 2-kanals steg @ 2x110W(strax under ~200W bryggat) á 2000kr om jag minns rätt... Ungefär hälften så dyrt som steget för framsystemen iaf.
Det "spelade skiten" ur varenda epa-raggare på byn med sina 564378942689 15" basar drivna av randomName "2000W"(yeah right, prova 100W, det är nog närmare sanningen) slutsteg värda typ 1000spänn :mrgreen:
Var väl inget system som spräckte framrutor direkt, men tillräckligt för att tappa backspegelglaset :lol: Det var byggt för välljud - inte dunkadunka...

Jämnfört med det systemet så låter x70 orginalhögtalare som en gammal transistor radio ungefär :P Saknar det systemet ibland :roll: Har bara baslådan och stora steget kvar av det, basen går dock knappt att använda innan orginalhögtalarna inte hänger med längre :|
Bonden1989 skrev:Funderar lite på att investera i ett par beg. diskanter till skuffen på min bil. Ska sitta en i varje D-stolpe bak.
Nu är bara frågan om kablarna är fördragna till dem?

Hittar en ensam kabel under kåpan på höger sida, men ingen på vänster. ?:-/
Någon som har monterat högtalare där som kan berätta hur dom ska kopplas in och om det gör någon större skillnad på ljudet?

Vill ju gärna ha så bra ljud som möjligt. :wink:
Kablarna till högtalarna i hatthyllan är fördragna på s70 så varför skulle dom inte vara det på en v70 ?:-/ Har själv ingen aning faktiskt.

Tyvärr är får man inte den där goa basen i V70in som man får i S70 nu tänker jag enbart på original montage, efter som att det siter två 8" i hatthyllan på S70 plus dikanter i samma högtalare. I V70in får du enbart diskant ljud där bak men det kanske spelar mindre roll för dig du lär få ett klart ljud iaf. Sen så basar högtalarna i dörrarna på rätt bra ändå för att vara original, hittar du sen en original radio samma som mig eller enbart effektsteget som även den går att koppla in till din radio SC-805 så får du ett otroligt bra ljud i bilen. Man kan spela högt och ljudet är klockrent basen finns fylligheten finns och även klarheten finns skaffar man en centerhögtalare på det plus surroundbox så tror jag att man aldrig vill kliva ur bilen sen.
Lucif3r skrev:Om du verkligen vill ha så bra ljud som möjligt så får du dels fram med stora spenderarbyxorna, och sen gå efter principen "less is more"(<- viktigt!).
Ett(eller 2, som jag hade i 945an) 2-vägs system i framdörrarna, drivna av ett riktigt slutsteg, en riktig stereo, samt en lagom baslåda i skuffen är vad som gäller då. Baslådan är minst viktig, till skillnad mot vad alla "epa raggare" tror...
I 945an hade jag 2st framsystem i framdörrarna á 2000kr/st, drivna att ett 2-kanals steg 2x180W(uppmätt till strax över 190W @ 4Ohm och ~250W @ 2Ohm, så varje framhögtalare drevs av ungefär 125 ärliga watt) á 4000kr, samt en 12" bas(en 10a hade varit bättre dock..) á 500kr drivet av ett bryggkopplat 2-kanals steg @ 2x110W(strax under ~200W bryggat) á 2000kr om jag minns rätt... Ungefär hälften så dyrt som steget för framsystemen iaf.
Det "spelade skiten" ur varenda epa-raggare på byn med sina 564378942689 15" basar drivna av randomName "2000W"(yeah right, prova 100W, det är nog närmare sanningen) slutsteg värda typ 1000spänn :mrgreen:
Var väl inget system som spräckte framrutor direkt, men tillräckligt för att tappa backspegelglaset :lol: Det var byggt för välljud - inte dunkadunka...

Jämnfört med det systemet så låter x70 orginalhögtalare som en gammal transistor radio ungefär :P Saknar det systemet ibland :roll: Har bara baslådan och stora steget kvar av det, basen går dock knappt att använda innan orginalhögtalarna inte hänger med längre :|
Men en "Epa-raggare" skiter väl i hur bra det spelar det ska väl bara dunka på och få så mycket Db som möjligt. Jag vill ju också att det ska dunka på men jag vill samtidigt ha ett fylligt och klart ljud.
Lucif3r skrev:Om du verkligen vill ha så bra ljud som möjligt så får du dels fram med stora spenderarbyxorna, och sen gå efter principen "less is more"(<- viktigt!).

Snackar väl mer om att få så bra ljud som möjligt ur original-systemet. :wink:
Hålla på och kränga in en massa eftermarknads grejer är inte riktigt min grej. Jag gillar när så mycket som möjligt är original.

Det är väl mest därför jag undrade om det blev bättre ljud med diskanterna bak. Har också tänkt att kolla över mina befintliga högtalare och titta om det är 4 eller 8 Ohm i dom. Vet inte vilken variant bilen kom med... :???:

Sånt system du har haft i 945an är inget jag skulle slänga in, men vi är alla olika... :wink:
DayDreamer skrev:Kablarna till högtalarna i hatthyllan är fördragna på s70 så varför skulle dom inte vara det på en v70 ?:-/ Har själv ingen aning faktiskt.

Tyvärr är får man inte den där goa basen i V70in som man får i S70 nu tänker jag enbart på original montage, efter som att det siter två 8" i hatthyllan på S70 plus dikanter i samma högtalare. I V70in får du enbart diskant ljud där bak men det kanske spelar mindre roll för dig du lär få ett klart ljud iaf. Sen så basar högtalarna i dörrarna på rätt bra ändå för att vara original, hittar du sen en original radio samma som mig eller enbart effektsteget som även den går att koppla in till din radio SC-805 så får du ett otroligt bra ljud i bilen. Man kan spela högt och ljudet är klockrent basen finns fylligheten finns och även klarheten finns skaffar man en centerhögtalare på det plus surroundbox så tror jag att man aldrig vill kliva ur bilen sen.
Jo, jag tycker att de ska vara fördragna. Får ta mig en närmare titt imorgon kväll. :)

Tycker det är rätt så bra ljud i original som det är, så några bas-högtalare är inte viktiga. Har funderat sen typ ett år tillbaka på att köpa en förstärkare till bilen. SC-805 ska vara förberedd för den under passagerar-sätet också.
Får se om jag skaffar en sån och väntar lite med en SC-901. :)

Då är ju halva jobbet gjort och jag slipper lägga mycket pengar på en gång... :wink:

Tror också att Dolby Pro-Logic systemet gör att man sitter kvar i bilen!
Bonden1989 skrev:
DayDreamer skrev:Kablarna till högtalarna i hatthyllan är fördragna på s70 så varför skulle dom inte vara det på en v70 ?:-/ Har själv ingen aning faktiskt.

Jo, jag tycker att de ska vara fördragna. Får ta mig en närmare titt imorgon kväll. :)

Tycker det är rätt så bra ljud i original som det är, så några bas-högtalare är inte viktiga. Har funderat sen typ ett år tillbaka på att köpa en förstärkare till bilen. SC-805 ska vara förberedd för den under passagerar-sätet också.
Får se om jag skaffar en sån och väntar lite med en SC-901. :)

Då är ju halva jobbet gjort och jag slipper lägga mycket pengar på en gång... :wink:

Tror också att Dolby Pro-Logic systemet gör att man sitter kvar i bilen!
Japp SC-805 är förbered för en förstärkare finns iaf uttag bak på radion där det står AMP och sen så är den ju även förbered för CD-växlare.

Har du tur så kan du ju hitta en billig förstärkare på någon skrot, sen kan du ju höra med Volvo ifall det går att få tag i kablaget till förstärkaren och vad det kostar ifall dom på skroten klipper sönder det. Högtalarna i framdörrarna och i instrumentpanelen är på 4ohm i bakdörrarna är det 8ohm och samma i D-stolpen.
Ja, jag ska höra med Volvo om det går att få tag på en ny kabelmatta innan jag köper en förstärkare. :wink:
Inte så skoj att köpa en förstärkare och sen inte få tag på en kabel... :roll:

Rätt så roligt att Boets bildem ska ha nästan 3800 kr för en SC-900 och en förstärkare med klippt kabel.

På tradera är det en som ska ha 1900 kr för en SC-900 och förstärkare, med en hel kabelhärva.
Inget svårt val om man skulle bli sugen... :roll:
Bonden1989 skrev:Ja, jag ska höra med Volvo om det går att få tag på en ny kabelmatta innan jag köper en förstärkare. :wink:
Inte så skoj att köpa en förstärkare och sen inte få tag på en kabel... :roll:

Rätt så roligt att Boets bildem ska ha nästan 3800 kr för en SC-900 och en förstärkare med klippt kabel.

På tradera är det en som ska ha 1900 kr för en SC-900 och förstärkare, med en hel kabelhärva.
Inget svårt val om man skulle bli sugen... :roll:
Ja gör det :-)-)

Detta är en av anledningarna att jag undviker att handla hos någon skrot som inte har självplock jäkla fantasipriser på saker som dom bara har klippt kablaget på. Jag tycker att det ser amatörmässigt ut samt ren lathet.

Ja då blir det lätt tradera, bara så du vet så finns det fortfarande att få tag på nya SC-901 hos Volvo den kostar bara 7500kr :-O) :lol:
Bonden1989 skrev:Sånt system du har haft i 945an är inget jag skulle slänga in, men vi är alla olika... :wink:
Hehe. Nej jag skulle inte heller lägga ut dom pengarna igen. Däremot funderar jag på ett framsystem(på orginal plats, givetvis), och antingen 8" om det går att få plats utan att såga sönder hela dörrsidorna, eller 6.5" basar i bakdörrarna. Allt drivet från bra slutsteg givetvis.
"problemet" med det är att man kommer få spendera resten av livet till att dämpa bakdörrarna får att det ska bli bra :lol: Men skulle vara rätt skönt att bli av med 12an i skuffen, speciellt eftersom den är formbyggd efter 945ans ryggstöd, och V70ins är både lägre och har mer lutning, så lådan tar mer plats än nödvändigt då den inte går att skjuta in hela vägen :|

Hurvida det blir bättre ljud med diskanter där bak... Mja, det beror nog på lyssnaren... Personligen är jag väldigt känslig mot diskant-ljud, så jag vill ha så få som möjligt :)
Så som min bil är kopplad nu så har jag bara diskanterna i brädan, framhögtalarna som midbasar, bakdörrarna går på samma signal som baslådan(inget jag valt, stereons fel :P ) så ur dom kommer det ingen diskant längre. Men det är rätt lagom för mig, helt klart en förbättring mot att ha hela registret i bakdörrarna som det är orginal.
DayDreamer skrev:Ja gör det :-)-)

Detta är en av anledningarna att jag undviker att handla hos någon skrot som inte har självplock jäkla fantasipriser på saker som dom bara har klippt kablaget på. Jag tycker att det ser amatörmässigt ut samt ren lathet.

Ja då blir det lätt tradera, bara så du vet så finns det fortfarande att få tag på nya SC-901 hos Volvo den kostar bara 7500kr :-O) :lol:
Hade gärna handlat på skrot med självplock, men den närmaste för mig tror jag är Jönköping. Den ska ju dock vara förbannat bra om man vill ha tag på delar till Volvo. :wink:

Det är faktiskt bara Boets bildem jag har sett klippa kablar. Fattar inte hur de tänker... :roll:

Ja, jag funderar på den som är på tradera.

7500kr! :-O) Är säkert utan CD-kassetten också... :roll:
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 55
Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]