...

Moderator: Moderatorer

vetten skrev:Kan inte med bilister som inte stannar för att släppa över fotgängare vid övergångsställe fast jag har stannat och dom bara blåser förbi fast dom var typ 10 meter bakom mej när jag stannade och fotgängarna tydligt syns, detta har hänt mej allt för ofta dom senaste veckorna senast idag när en fjunig snorunge bara bränner föbi i typ 60 i högerfilen blås och sen bara garvar åt mej när jag påpekar detta för honom vid rödljuset 10 meter länger fram.
Vet inte om jag kan hålla mej från att göra något dumt med vedebörande nästa gång.
IDIOTER är vad dom är :-(O)
Det är ovanligt som tur är där jag bor men för ett tag sedan fick jag tuta på en fotgängare jag stannat för att fotgängaren skulle stanna och inte bli påkörd.

Problemet är snarare för mig att folk håller för lite avstånd bakom mig så att de nästan kör på mig när jag stannar för fotgängare/cyklister, trots att jag tänder bromsljuset i "god tid". Det var det som hände i somras då jag blev påkörd bakifrån.
Användarvisningsbild
av Perc
Lövet skrev:Det kluriga med rondeller är att det finns två grupper av bilister som lärt sig åka rondell på olika sätt. För mig ska en bil som inte blinkar alltid åka rakt fram i en rondell. När de sedan svänger vänster mitt framför näsan på mig blir jag skitförbannad. Till ingen nytta förstås eftersom personen i rondellen lärt sig köra exakt så :evil:
Finns det ens nåt sånt som vänstersväng då man är inne i en rondell?

Att åka "rakt fram" i en rondell för mig är att fortsätta inne i rondellen. Att göra högersväng innebär att ta en utfart.
av Lövet
Inte om man nyligen tagit körkort.
Har man haft däremot haft det ett tag ser man rondellen som ett kors och inte en märkligt roterad enfilig väg. Då blir blinkersanvändningen mer uppenbar.

"Gammal hund sitta osv osv"
Användarvisningsbild
av erikn
Perc skrev:
Lövet skrev:Det kluriga med rondeller är att det finns två grupper av bilister som lärt sig åka rondell på olika sätt. För mig ska en bil som inte blinkar alltid åka rakt fram i en rondell. När de sedan svänger vänster mitt framför näsan på mig blir jag skitförbannad. Till ingen nytta förstås eftersom personen i rondellen lärt sig köra exakt så :evil:
Finns det ens nåt sånt som vänstersväng då man är inne i en rondell?

Att åka "rakt fram" i en rondell för mig är att fortsätta inne i rondellen. Att göra högersväng innebär att ta en utfart.
När man missbrukar avsikten med cirkulationsplatser som t.ex. här så anser jag inte att det stämmer. Ska banne mig prova att köra runt i den här och se om det över huvud taget är möjligt. Andra trafikanter kommer troligtvis bli rätt överraskade när man fortsätter runt runt i den.

Bild

Här fungerar den nya regeln. Att blinka för den så kallade vänstersvängen i den här blir rätt löjlig och andra trafikanter förvirrade om man gör det. Utfarten är alltså borta vid pilen.

Bild
av rid54
Reglerna för körning i en "rondell" tycker jag var rätt begripliga (fanns nån länk här). Om alla gjorde som det är bestämt, skulle 90% av alla tveksamheter troligen försvinna. Att blinka vänster vid infart i en rondell har jag bara sett som en sorts service till omkringvarande; de inser då (kanske...) att jag åtminstonen inte ska ut i första avfarten och troligen ska jag 270° genom cirkulationsplatsen, men det finns inget krav och inget förbud heller, vad jag vet. Att blinka höger för utfart är ett måste idag och jag kan inte minnas att det varit optional förut heller. Det som trasslar till det är folk som inte blinkar alls, eller -det värsta- de som blinkar vänster och svänger ut (till höger). Där räcker min fantasi inte till för att föreställa mig hur de "tänker" när de gör så. Det näst vimsigaste är att ligga i yttre filen om man ska mer än 180°, det skapar mer problem än om man håller sig inåt i det läget. Tycker jag...
Användarvisningsbild
av erikn
När jag tog körkort (1982) skulle man inte blinka när man skulle rakt fram, för man skulle se en cirkulationsplats som en "korsning". Och jag anser fortfarande att det är mest logiskt när de är så små att man ser tvärsöver. Däremot i de stora så tycker jag att de nya reglerna stämmer. Min första bild, tycker du att det blir tydligt att blinka höger när man ska rakt fram där?

Edit, synd att det blev sidbyte där. Blir inte så tydligt. Men gå till föregående sida längst ner.
av rid54
Hehe :D Detta med att bygga cirkulationsplatser tycks vara lika besvärligt som att köra i dem. De bilder du har uppe visar ju nån form "avarter" och det blir bara knasigt om man försöker göra på samma sätt som i en liten prydlig småstadsrondell. Som svar på frågan: Nej...
Användarvisningsbild
av joel80
erikn skrev:Däremot i de stora så tycker jag att de nya reglerna stämmer. Min första bild, tycker du att det blir tydligt att blinka höger när man ska rakt fram där?
Du ska ju aldrig blinka höger precis när du kör in i rondellen/cirkulationsplatsen om du ska rakt framåt, utan först då du ska svänga höger "ut ur" rondeller.

Den där första bilden förstår jag mig inte på hur trafikplanerarna tänkt sig.. aldrig sett en sån konstig cirkulationsplats, upplagt för missförstånd! Inga filer och ingen mittrondell... WTF..
Beroende på hur mycket man "håller ut" i den där konstiga "korsningen" så blir det ju en högersväng om man ska rakt fram, men jag gissar att de flesta genar och kör så rakt över det bara går?

Just i det där fallet verkar det ju vara något annat än de vanliga cirkulationsreglerna som falerat!
Om man står och väntar på att köra in i en rondell så spelar det ingen större roll hur de som kommer från andra sidan eller från höger blinkar när de kör in i rondellen. Det man tittar på är de som kommer mot en, då är det bra om de blinkar höger när de skall ut, oavsett var de körde in.

Hade alla gjort som de ska så räcker det att man blinkar höger när man skall ut, isf vet man att de som inte blinkar ska fortsätta i rondellen. Eftersom det inte är så så brukar jag blinka vänster när jag skall fortsätta, för att underlätta. Men först vid motsatt sida av någon anledning.
Användarvisningsbild
av erikn
joel80 skrev:Den där första bilden förstår jag mig inte på hur trafikplanerarna tänkt sig.. aldrig sett en sån konstig cirkulationsplats, upplagt för missförstånd! Inga filer och ingen mittrondell... WTF..
Beroende på hur mycket man "håller ut" i den där konstiga "korsningen" så blir det ju en högersväng om man ska rakt fram, men jag gissar att de flesta genar och kör så rakt över det bara går?

Just i det där fallet verkar det ju vara något annat än de vanliga cirkulationsreglerna som falerat!
Finns liknande såna där smårondeller lite överallt som jag anser vara ett oskick. Förstår inte nyttan med dem. Måste vara för att vi ska glömma bort högerregeln.
  • 1
  • 264
  • 265
  • 266
  • 267
  • 268
  • 552

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]