...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Precis lika som att det är lag på när du ska svänga av en väg.. vilket en rondell/cirkulationsplats ju ska ses som.. en enkelriktad väg (därför behöver du inte blinka när du svänger in på "vägen" (cirkulationsplatsen).

Småirriterande med folk som blinkar vänster hela rondellen, ligger i vänsterfilen och sen inte slår över till högerblink när dom ska ut ur rondellen. Dom byter alltså fil och svänger av en väg åt höger med vänster blinkers blinkande, kan inte bli så mycket mer "förvirrande".
Användarvisningsbild
av erikn
Skitlag. Idioter i högsta domstolen, ingen känsla för beteende i trafikmiljö. Eller så år det Vägverkets tillämpning av domslutet att det ska gälla alla cirkulationsplatser som är idiotisk.
För en färd genom en cirkulationsplats av förevarande utformning och storlek kan bestämmelserna i 30§ vägtrafikkungörelsen (1972:603) inte anses tillämpliga. I den mån särskilda anvisningar inte anger annat... o.s.v.
Att de tog den att gälla alla cirkulationsplatser irriterar mig ( :twisted: fungerar i den här tråden) då små cirkulationsplatser innan 1991 ansågs vara korsningar. Blinka vänster när du ska vänster, blinka höger när du ska höger och låt bli att blinka när du ska rakt fram.

http://www.trafiksakerhet.se/gardstanga ... splats.htm
av J0cke
joel80 skrev:Skulle vilja ha något lite "spydigt" humoristiskt... Andra som går förbi ska gärna få dra på smilbanden och hånskratta lite ån spånhuvudet som parkerat.
:)
Jag såg det här och tänkte på din idé om att sätta klistermärken på bilar som parkerar dåligt. Men det skulle nog inte sluta på samma sätt i Sverige.

https://www.youtube.com/watch?v=7a2lcP0texg
joel80 skrev:Precis lika som att det är lag på när du ska svänga av en väg.. vilket en rondell/cirkulationsplats ju ska ses som.. en enkelriktad väg (därför behöver du inte blinka när du svänger in på "vägen" (cirkulationsplatsen).

Småirriterande med folk som blinkar vänster hela rondellen, ligger i vänsterfilen och sen inte slår över till högerblink när dom ska ut ur rondellen. Dom byter alltså fil och svänger av en väg åt höger med vänster blinkers blinkande, kan inte bli så mycket mer "förvirrande".
Jag förstår att det är irriterande med människor som använder vänsterblinkers hela rondellen runt och sedan även svänger ut ur rondellen med vänsterblinkers.
Men det finns en anledning till varför man vänsterblinkar i rondeller, det handlar om att visa var man är på väg.
Detta drar man stor nytta utav när man kör lastbil som jag ser att du blinkar vänster i rondellen kan jag tidigt anpassa min hastighet för att slippa stå still i onödan.
Lika viktigt om inte viktigare är att blinka höger, blinka ut ur en cirkulationsplats så att man ser vad för avsiker trafikanten har, speciellt på flerfiliga rondeller.

Sen ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG om det inte är helt tomt på bilar i rondellen gina från innerfilen och svänga ut ur rondellen i högerfilen vid tvåfiliga rondeller. Man ska hålla sig i sin fil i de rondeller som har två filer ut, detta är det många bilister som inte fattar och man ser då och då hur nära det är på att smälla, innerfilsbilister har väjningsplikt mot högerfilsbilister.

/ Skrothögen
Användarvisningsbild
av joel80
Jag håller helt med och det jag skrev gällde alltså de som väljer att blinka vänster (vilket inte är fel) och sen struntar i att blinka höger när dom ska ut. (Vilket är jättefel!)

Har även sett förare som kör ut i rondeller från höger körfält direkt till vänster och helt kapar de som ligger i vänster och också blinkar ut ut rondellen. Tråkigt att det i ett sånt fall troligen skulle bli den som öegat i vänsterkörfält som åkt på hela skulden. Sett det här i en rondell där två bilar kommer på samma 2-filiga väg och där båda ska rakt fram efter den tvåfiliga rondellen, men där högerbilisten får för sig att han ska ut direkt i vänster körfält efter rondellen. Bilen i vänsterfilen fick tvärnita.
av Lövet
Det kluriga med rondeller är att det finns två grupper av bilister som lärt sig åka rondell på olika sätt. För mig ska en bil som inte blinkar alltid åka rakt fram i en rondell. När de sedan svänger vänster mitt framför näsan på mig blir jag skitförbannad. Till ingen nytta förstås eftersom personen i rondellen lärt sig köra exakt så :evil:
Dom som inte lärt sig dom nya reglerna och dom som är uppdaterade? ;)

Ja brukar alltid vara avvaktande och förutsätta att alla eventuellt ska göra vänstersväng. Inte så att ja stannar och står och väntar men att ja har nog låg fart den sista biten att jag kan stanna om dom ska runt.
av Lövet
De nya reglerna är fel :lol:
Användarvisningsbild
av vetten
Kan inte med bilister som inte stannar för att släppa över fotgängare vid övergångsställe fast jag har stannat och dom bara blåser förbi fast dom var typ 10 meter bakom mej när jag stannade och fotgängarna tydligt syns, detta har hänt mej allt för ofta dom senaste veckorna senast idag när en fjunig snorunge bara bränner föbi i typ 60 i högerfilen blås och sen bara garvar åt mej när jag påpekar detta för honom vid rödljuset 10 meter länger fram.
Vet inte om jag kan hålla mej från att göra något dumt med vedebörande nästa gång.
IDIOTER är vad dom är :-(O)
  • 1
  • 263
  • 264
  • 265
  • 266
  • 267
  • 552

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]