Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus6
Tomas L skrev: Då var det där med defintionen på suv:ar, denna tråd handlar om XC60 och Q5. Man kan inte ta ansvar för hur andra kör sin bil, inte heller för vilken bil de kör. Ska alla, i rättvisans namn, köpa samma småbil istället? De testade den modellen i Sovjetunionen, det blev varken säkert eller rättvist.

Sedan undrar jag vad Polisen har med saken att göra, de skyddar väl alla oavsett om du sitter i en SUV på Lidingö eller en trabant i förorten?
Med risk att detta blir en politisk debatt istället för ett bilforum vill jag bara säga att jag kan bara inte hålla med dig på något plan, jag kommer alltid att tycka det är fel att marknaden drivs mot större och större bilar p.g.a. att människor är egoistiska och vill köra säkrare än andra, snacka om jantelag.

PS. jag tror inte det var småbilarna som var Sovjetunionens problem...
Användarvisningsbild
av Tomas L
Nexus6 skrev:
Tomas L skrev: Med risk att detta blir en politisk debatt istället för ett bilforum vill jag bara säga att jag kan bara inte hålla med dig på något plan, jag kommer alltid att tycka det är fel att marknaden drivs mot större och större bilar p.g.a. att människor är egoistiska och vill köra säkrare än andra, snacka om jantelag.
Vad är "marknaden"? Eller kanske "vem"? Var och en har en fri vilja och så ska det naturligtvis vara. Tycker man att resten av världen har fel så kan man ju alltid skylla på "marknaden". Rätt bekvämt och man pekar inte ut någon, men rätt poänglöst.

Det har absolut ingenting att göra med jantelag eller egoism att man vill köra en säker bil, det har att göra med omsorg för sina nära och kära. Sedan har du fel i att marknaden drivs mot att större och större bilar, inte idag. XC90 är ju i princip stendöd hos säljarna.

De bilar som denna tråd handlar om är är inte några stridsvagnar direkt, de är inte så mycket tyngre eller större än V70, så jag upprepar mitt argument: är det jantelagen och egosim som ligger bakom att V70 är sveriges mest sålda bil?
Användarvisningsbild
av halmstaden
detta med asfaltsindianerna till exempel, som pyste SUVar i sthlm innerstad några nätter. Men chrysler 300C 5,7L HEMI V8 pyste de inte, med argumentet att det endast var SUVarna som har "överdimensionerade motorer".

En bekant jag har kör idag sin andra XC90 och har beställt en XC60. Han bor på landet och jagar osv, så han har nog användning för det, till skillnad från många andra. Men alla köper ju en viss biltyp för att de tycker sig ha användning för den, eller hur? Sedan om deras argument är bra eller inte, råder förstås delade meningar om.

Och sen detta med stora bilar och krocksäkerhet. En del köper SUVar för att de är säkra, men då tänker de ju inte på personerna i bilen de krockar med. Detta går förstås att diskutera, och jag vet inte riktigt vad jag tycker, fakiskt...
Vid en singelolycka har ju en tyngre bil större rörelseenergi och kräver därför en hållfastare kontruktion för att hålla lika bra. Alltså är hållfastheten det väsentliga, inte tyngden. Eller, vem skulle vilja krocka i en SsangYong Rodius?
Användarvisningsbild
av Nexus6
Misstänker att ni samtidigt är för privat sjukvård, privat polismyndighet och brandkår man betalar för om det börjar brinna, jag menar, då kan man ju välja själv, eller hur?

Får du hjärtattack kan du ju alltid välja att dö eller att punga ut ett par hundra tusen för att få hjälp, samma i trafiken, vill du vara säker i trafiken får du antingen stanna hemma eller köpa en Hummer.

Lte extremt, jag vet och jag håller med er om att idag ser inte marknaden ljus ut och jag hoppas verkligen att människor som inte har nytta av en XC60/90 eller Q5 (markfrigång och 4x4), inte köper någon.

Jag misstänker ni förstår vad jag är ute efter, det känns som det är bränslepriset som stoppat de stora tunga bilarna och inte trafiksäkerheten, hade soppan i USA fortfarande kostat 2kr/litern så hade alla mammor forfarande kört sina ungar till skolan i en 3-tons Jeep med en törstig V8 med den eventuella säkerhetsrisken det innbär i samband med kollision.
Användarvisningsbild
av kave
Nexus6 skrev:Misstänker att ni samtidigt är för privat sjukvård, privat polismyndighet och brandkår man betalar för om det börjar brinna, jag menar, då kan man ju välja själv, eller hur?

Jag misstänker ni förstår vad jag är ute efter, det känns som det är bränslepriset som stoppat de stora tunga bilarna och inte trafiksäkerheten, hade soppan i USA fortfarande kostat 2kr/litern så hade alla mammor forfarande kört sina ungar till skolan i en 3-tons Jeep med en törstig V8 med den eventuella säkerhetsrisken det innbär i samband med kollision.
Nu vet jag inte riktigt vad privat sjukvård har med finansieringen av sjukvården att göra. Betalar du själv för att din stads gräsmattor ska klippas bara för att en privat entrepenör utför jobbet?
Skilj på utförande och finansiering.

I USA står de stora höga tunga bilarna för de värsta olyckorna för de åkande i bilen. De är långt ifrån de säkraste bilarna ens för de åkande.
Menar du att jag som kör XC70 D5 är knäpp medans min kompis som kör V70 T6 är smart?
Användarvisningsbild
av VolvoBM
14 sidor senare och jag vet fortfarande inte vem som valt vilken bil....... ni som inte bryr sig om kärnfrågan i denna tråd utan bara vill "tjöta av er lite" kan ni inte skapa en egen tråd i en annan del av forumet? :wink:
Användarvisningsbild
av Tomas L
Nexus6 skrev:Misstänker att ni samtidigt är för privat sjukvård, privat polismyndighet och brandkår man betalar för om det börjar brinna, jag menar, då kan man ju välja själv, eller hur?

Får du hjärtattack kan du ju alltid välja att dö eller att punga ut ett par hundra tusen för att få hjälp, samma i trafiken, vill du vara säker i trafiken får du antingen stanna hemma eller köpa en Hummer.

Lte extremt, jag vet och jag håller med er om att idag ser inte marknaden ljus ut och jag hoppas verkligen att människor som inte har nytta av en XC60/90 eller Q5 (markfrigång och 4x4), inte köper någon.

Nej, ärligt talat så förstår jag inte! Bilarna som diskuteras i denna tråd är inga Hummer eller 3-tons monstertruckar. Så fort någon skriver "suv" så är det som att trycka på en knapp och så dyker de gamla käpphästarna upp igen. Inte bara extremt, utan för att använda sport-termer, helt offside. När du sedan börjar prata om privat sjukvård och polis, då är vi inte ens inne på samma arena längre... ;)

back to topic: tyvärr så finns det inte så många med praktisk erfarenhet av både Q5 och XC60, Q5 har sin officiella premiär först om ca: en månad. Men jag ska inom någon vecka få chans att provköra en Q5, tyvärr blir det nog bensinversionen. Men den kan väl ge en viss indikation på hur bra komfort och vägegenskaper är. Den ska dessutom vara utrustad med s-tronic vilket blir mycket intressant. Jag väntar även med spänning på de första testerna av Q5 i AMS eller TV!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Q5 har ju överlägset bättre kvalitetskänsla på inredningen, har tittat närmare på båda audi och volvo, nya volvo är ju ingen höjdare, tycker inredningen tappat avsevärt mot gamla V70N tex, fasiken den nya svävande radipanelen är ju i så tunn smäckplast att man tro den ska gå av när som helst.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Liten uppdatering: det vore inte så dumt med en test av Q5 och det kommer inom kort i AMS och TV. Jag mailade bägge nu på morgonen och de svarade föredömligt snabbt:

AMS testar Q5 i nr:1, 2009, utgivningsdag 30/12.
TV testar Q5 i nr 26, 2008, utgivningsdag om ca: två veckor (hittar ej exakt datum på nätet, någon som vet?)

Jag frågade specifikt om "tester", d v s inte "provkörningar" som är lite av lurendrejeri, en luddig artikel med lite bilder som brukar dyka upp något nummer före själva testen. You have been warned!

Med tanke på tråden så kan man ju alltid hoppas på en testduell mellan Q5 och XC60, men det sparar de väl till ett senare tillfälle. Varför inte en grupptest med X3, GLK, XC60 och Q5?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Auto Express hade tydligen gjort ett test mellan XC60, Q5 och Freelander. Försökte läsa men det var fellänkat på något sätt.
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 63
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]