Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1219606
Man fraktar väl batterier runtomkring i världen idag. De flesta bilbatterier fram till idag har ju tillverkats i Kina eller Asien. LG-chem har inte fabriker överallt i världen.. samma sa med Samsung SDI.

Fram till att Teslas batterifabrik började levberera batterier nu tidigare i år köpte dom alla från Panasonic. Dom har inte en fabrik i närheten av Teslas fabrik av vad jag vet.

Allt som innehåller hög mängd energi måste handskas varsamt. Det gäller också bensin, diesel, vätgas e.t.c. Jag har svårt att se att vi kommer undan det helt om vi ska samla en viss energimängd i en bil. Batterier verkar inte farligare än det flytande explosiva vi har i tanken idag. Men jag hoppas såklart att man testar och forskar på säkerhet kring det så att det blir så liten risk som möjligt för en brand.
Det där med flytande bränsle är ju alltid inte så enkelt och säkert att frakta det heller. ;)
[youtube]
[/youtube]
#1219614
Frakten har varit svår, dyr och farlig från Asien, och det skulle vara Northvolts största konkurrensfördel enligt "batteriexperten".

Men han kanske har fel, tråkigt för Northvolt i såna fall.
#1219622
Nu har jag mest hört det direkt från Northvolt, så det är inte helt opartisk information, så du får ta det för vad det är. :)
Men deras stora konkurransfördelar med att lägga fabriken i Sverige ska enligt dem själva vara väldigt billig el, ren el och bra tillgång till ordnad infrastruktur.
Även kompetens på arbetsmarknaden nämndes på deras informationsmöte i Västerås.

Sen kommer dom ju tillverka så mycket batterier att dom absolut kommer behöva frakta det en bit.. I allafall runtom i Europa. Men kanske båt skulle vara farligare än lastbil? Blir i allafall större mängd...

Att frakt av tunga saker (vilket batterier är) lång sträcka är dyrt är nog dock inte något att förbise. Så frakten kan säkert vara en viss fördel, men kanske inte bara för explosionsrisken?
#1219626
joel80 skrev:Man fraktar väl batterier runtomkring i världen idag.
Det jag säkert vet är att det på grund av de säkerhetsproblem VolvoB20 nämner är förbjudet att skicka batterier per flyg. Man kan som vi alla vet bära ombord datorutrustning innehållande batterier på ett flygplan. Men att skicka ett löst batteri, om så bara ett enda, är förbjudet.
joel80 skrev:Fram till att Teslas batterifabrik började levberera batterier nu tidigare i år köpte dom alla från Panasonic. Dom har inte en fabrik i närheten av Teslas fabrik av vad jag vet.
Tesla köper fortfarande alla sina battericeller från Panasonic. Skillnaden är bara att cellerna numera tillverkas av Panasonic i deras och Teslas gemensamma fabrik (Gigafactory) i Nevada. Var Panasonic tidigare gjorde de battericeller de levererade till Tesla vet jag inte.
#1219633
Flyger ibland med kamerautrustning och man får ha batterier på upp till 100wh med sig. Dock vill dom oftast inte ha det incheckat utan vi tar dem i handbagaget. (och kamerorna i näven..)
Man kan ha med sig flera batterier men inget får vara på mer än 100wh.

Och inte kan man riktigt säga att Tesla köper allt från Panasonic.

"Tesla owns the land and building, and leases part of the building to Panasonic, which owns some of the cell production equipment."

Panasonic äger viss del av utrustningen för tillverkande av cellerna. Jag vet inte om man kan tolka det som att Panasonic fortfarande tillverkar alla Tesla batterier... Men dom är ju fortfarande klart inblandade.

Eller har inte wikipedia rätt uppgifter kring det?
#1219638
Panasonic tillverkar cellerna i den gemensamma fabriken och säljer dem till Tesla. Men Panasonic verkar ha ett finger med även när det gäller sammanfogningen av cellerna till batterimoduler. Se t.ex. här:

https://electrek.co/2017/07/31/tesla-mo ... panasonic/

http://nordic.businessinsider.com/tesla ... ?r=US&IR=T
#1219642
andersuw skrev:Panasonic tillverkar cellerna i den gemensamma fabriken och säljer dem till Tesla. Men Panasonic verkar ha ett finger med även när det gäller sammanfogningen av cellerna till batterimoduler. Se t.ex. här:

https://electrek.co/2017/07/31/tesla-mo ... panasonic/

http://nordic.businessinsider.com/tesla ... ?r=US&IR=T
Självklart kan allt hända. Det kan bli krig i morgon ochså
Men man behöver inte bena ut allt till sista droppen.

Och att man skulle lägga en fabrik i Sverige pga transporter är en nys. Var ska northvolt göra av s8na batterier? För de lär inte gå att sälja i enbart Sverige.

Man ser saker på olika sätt beroende på vilken sida man står på.

Tesla spyr ut Skit i luften enligt den här filuren . Men han är väl säkert köpt enligt vissa här el så ljuger artikeln

https://www.google.se/amp/s/wattsupwith ... iving/amp/

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
#1219643
FORDON
Elbilar Utsläpp
Facebook
Twitter
Stora utsläpp från elbilarnas batterier
2017-05-29 10:00
Johan Kristensson
254

Enorma förhoppningar knyts till elbilar som lösningen på bilbranschens klimatproblem. Men elbilarnas batterier är miljöbovar vid tillverkningen. Flera ton koldioxid har släppts ut, redan innan batterier lämnar fabriken.

IVL Svenska miljöinstitutet har på uppdrag av Trafikverket och Energimyndigheten undersökt litiumjonbatteriers klimatpåverkan sett ur ett livscykelperspektiv. Det är batterier avsedda för elbilar som ingår i studien. De båda författarna Lisbeth Dahllöf och Mia Romare har gjort en metastudie, det vill säga gått igenom och sammanställt befintliga studier.

Rapporten visar att batteriproduktionen ger upphov till utsläpp av 150-200 kilo koldioxidekvivalenter per kilowattimme producerat batteri. Forskarna har inte studerat enskilda bilmärkens batterier, hur just dessa producerats eller vilken elmix de använder. Men om vi för förståelsen av batteristorlekens betydelse tar ett exempel: Två vanliga elbilar på marknaden, Nissan Leaf och Tesla Model S, har batterier på cirka 30 kWh respektive 100 kWh.


Redan när man köper bilen har alltså utsläpp skett motsvarande cirka 5,3 ton respektive 17,5 ton, för batterier av dessa storlekar. Siffrorna kan vara svåra att relatera till. Som jämförelse kan nämnas att en resa för en person tur- och retur från Stockholm till New York med flyg orsakar utsläpp på drygt 600 kilo koldioxid, enligt FN-organisationen ICAO:s beräkningsmodell.

En annan slutsats i studien är att omkring hälften av utsläppen uppstår vid råvaruframställningen och hälften vid produktionen av själva batteriet i fabriken. Själva gruvbrytningen står bara för en mindre del på mellan 10-20 procent.




Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
#1219645
Inga färska nyheter direkt. Rapporten har tidigare uppmärksammats här på forumet med början för ett halvår sedan då det var ett inslag om den på nyheterna i TV.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1180652

För den som vill ta del av själva rapporten finns den att tillgå här:

http://www.ivl.se/download/18.592228171 ... eries+.pdf
#1219646
andersuw skrev:Inga färska nyheter direkt. Rapporten har tidigare uppmärksammats här på forumet med början för ett halvår sedan då det var ett inslag om den på nyheterna i TV.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1180652

För den som vill ta del av själva rapporten finns den att tillgå här:

http://www.ivl.se/download/18.592228171 ... eries+.pdf
Och största riskerna vid brand i liion är vid överladdning. De börjar inte brinna För att ett fordon krockar. Och det krävs en hel del för att det ska ta eld. Tillverkarna är ju inte dumma i huvudet i et avseendet att skydda batterierna om man nu trodde det.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 97

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]