- tis 19 dec 2017, 22:57
#1219606
Man fraktar väl batterier runtomkring i världen idag. De flesta bilbatterier fram till idag har ju tillverkats i Kina eller Asien. LG-chem har inte fabriker överallt i världen.. samma sa med Samsung SDI.
Fram till att Teslas batterifabrik började levberera batterier nu tidigare i år köpte dom alla från Panasonic. Dom har inte en fabrik i närheten av Teslas fabrik av vad jag vet.
Allt som innehåller hög mängd energi måste handskas varsamt. Det gäller också bensin, diesel, vätgas e.t.c. Jag har svårt att se att vi kommer undan det helt om vi ska samla en viss energimängd i en bil. Batterier verkar inte farligare än det flytande explosiva vi har i tanken idag. Men jag hoppas såklart att man testar och forskar på säkerhet kring det så att det blir så liten risk som möjligt för en brand.
Det där med flytande bränsle är ju alltid inte så enkelt och säkert att frakta det heller. ;)
[youtube]
Fram till att Teslas batterifabrik började levberera batterier nu tidigare i år köpte dom alla från Panasonic. Dom har inte en fabrik i närheten av Teslas fabrik av vad jag vet.
Allt som innehåller hög mängd energi måste handskas varsamt. Det gäller också bensin, diesel, vätgas e.t.c. Jag har svårt att se att vi kommer undan det helt om vi ska samla en viss energimängd i en bil. Batterier verkar inte farligare än det flytande explosiva vi har i tanken idag. Men jag hoppas såklart att man testar och forskar på säkerhet kring det så att det blir så liten risk som möjligt för en brand.
Det där med flytande bränsle är ju alltid inte så enkelt och säkert att frakta det heller. ;)
[youtube]
[/youtube]
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13