Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Saabturbo95
Hej,

Har ni någon kalkyl på t.ex. D5 twin engine Vs vanlig D4/d5.
om man kör 3500mil per år, vad blir skillnaden i bränslekostnader på ett snitt för en resande säljare?
Jag förstår att man inte kan räkna in det dyrare inköpet på 3år. Men om man har bilarna 4år. Kommer man nära då?

Min D4 awd ligger på 0,7 i snitt. Kör en del i gbg där eldriften skulle funka bra tror jag
Användarvisningsbild
av joel80
Alltså kör du som resande säljare gissar jag att du inte kommer ha så stor nytta av eldriften på de flesta resorna? Nu vintertid har mina resor på 16-17 mil hamnat på förbrukning runt 0,55 - 0,6l/mil trots fullt batteri vid start. Kanske kommer ner lite när det blir varmare och jag kommer längre på el.

Kör man mycket kortresor och klarar sig på 3,5-4 mil innan man kan ställa sig och ladda några timmar så blir det däremot väldigt bra ekonomi.. Så utan att veta ditt körmönster är det enormt svårt att ge en kalkyl, för nästan allt har att göra med om du drar 0,1l/mil i snitt eller 0,65l/mil.

Månadskostanden för mig på själva leasingen om jag räknar in supermiljöbilspremien hamnar på ca 4000kr ink moms. Jag kör nästan hälften av milen på el och har hamnat på 0,35-0,45l/mil i förbrukning nu på vintern.. (Kört dieselvärmaren när det varit såhär kallt som det varit.. den drar ju lite också..)
Min besparing har blivit på runt 2,50kr/mil i dieselkostnad. (med förra årets dieselpris ca 3kr/mil)
Jag kör knappt 250 mil per månad i snitt och sparar alltså runt 600-650kr/månad. Min tidigare leasingkostnad på min V70 D3 låg på 3300kr ink moms.
Jag ligger alltså ungefär på samma slutsumma.. (Har inte räknat med skatten... där blir det nån hundring till i skillnad..)
av Saabturbo95
joel80 skrev:Alltså kör du som resande säljare gissar jag att du inte kommer ha så stor nytta av eldriften på de flesta resorna? Nu vintertid har mina resor på 16-17 mil hamnat på förbrukning runt 0,55 - 0,6l/mil trots fullt batteri vid start. Kanske kommer ner lite när det blir varmare och jag kommer längre på el.

Kör man mycket kortresor och klarar sig på 3,5-4 mil innan man kan ställa sig och ladda några timmar så blir det däremot väldigt bra ekonomi.. Så utan att veta ditt körmönster är det enormt svårt att ge en kalkyl, för nästan allt har att göra med om du drar 0,1l/mil i snitt eller 0,65l/mil.

Månadskostanden för mig på själva leasingen om jag räknar in supermiljöbilspremien hamnar på ca 4000kr ink moms. Jag kör nästan hälften av milen på el och har hamnat på 0,35-0,45l/mil i förbrukning nu på vintern.. (Kört dieselvärmaren när det varit såhär kallt som det varit.. den drar ju lite också..)
Min besparing har blivit på runt 2,50kr/mil i dieselkostnad. (med förra årets dieselpris ca 3kr/mil)
Jag kör knappt 250 mil per månad i snitt och sparar alltså runt 600-650kr/månad. Min tidigare leasingkostnad på min V70 D3 låg på 3300kr ink moms.
Jag ligger alltså ungefär på samma slutsumma.. (Har inte räknat med skatten... där blir det nån hundring till i skillnad..)
Jag har bara 9km till kontoret. Kör en hel del i gbg. Men milen kommer på att jag kör från gbg till Sthlm, Västervik, Strömstad och allt mellan dessa städer. Så även om det är många korta körningar som blir ren El så kommer kostnaderna komma på långresorna.
Då kan jag räkna på ca 1dl billigare per mil tänker jag om ni ligger på 0,6 nu.

Tack för svaret!
Användarvisningsbild
av joel80
Kör du gtb-sthlm skulle jag räkna på i allafall 0,65l/mil... Det blir ju fler mil utan el än vid mina 17 mil.
Har du tung gasfot och ligger närme 130-135km/h istället för skyltad hastighet får du lägga på ytterligare och är uppe i dina 0,7l/mil.

Däremot får du nog ner snittet skapligt om du kör lite inom gtb.
För du körjournal i dagsläget? Kolla isåfall hur många procent av milen som är kortresor och hur många som är långresor. Så gjorde jag för att få ett hum om hur mycket jag skulle ha användning av elen innan. Jag kör ungefär hälften av milen med resor på 4 mil eller mindre..
Ser också till att försöka ladda då jag är på "långresa" så att jag har dom där extra milen när jag åker hemåt. (Åker mest Gävle-Sthlm t.o.r.. laddar mest på det kontor jag är vid i stockholm när jag kan eller i ev. garage eller annan offentlig stolpe i Stockholm.)

Tänk också på att du kommer få tanka oftare på långresor än med förra bilen.. tanken är bara på 45l. Jag har ändå kört över 100 mil per tank p.g.a att jag kör korta resor.. men kör man utan el kommer man typ 65 mil innan man behöver tanka. (Om man tankar typ när lampan börjar lysa och inte kör tanken helt torr...)
Användarvisningsbild
av joel80
grillchips skrev:Det där låter ju mer som något som sitter löst tycker jag, sitter bromsskölden som den ska?
Men ja - en vända förbi verkstan skadar nog inte.
Var förbi verkstan men han hade inte tid idag..

Lyckades ta och tvätta av bilen hemma idag på uppfarten (nu är det minusgrader igen så det blir en fin isbana med allt vatten tills imorrn!) och då var det rent nog för att se och trycka in en hand och rucka på saker.. Jag tror jag lyckades rucka på bromsskölden så den släppte från nått läge där den kändes "spänd" på nått vis. När jag testkörde efteråt var ljudet borta. Hoppas det löste det hela... kanske slipper åka tillbaka till serviceteknikern. :)
Användarvisningsbild
av Turritops
svergie2 skrev:Påminner om ljudet när man öppnar fjädrade garageportar eller bäddsoffor etc. med fjädrar ?:-/
Jag kan inte lyssna på ljudet (sidan laddar inte) men ett ljud som när man knäpper på en fjäder har jag också hört flera gånger från min V60 D6, oftast inom de första 100 metrarna när jag kört iväg. Har tänkt be verkstaden kika på det, bilen ska in inom ett par månader, är alltså inte så bekymrad över det... :)
Användarvisningsbild
av joel80
Nej fy! Så får du inte göra! Det kam bli alldeles för dyrt.... För oss andra. Om du sen visar det och det ser snyggt ut finns ju risken att man blir så sugen på 19" själv!

Vet inte om man behöver sänka.. Det kan man ju ta som ett senare problem. ;)
av guinness
Jaha, då blev jag stående med min hybrid.. 439.8 mil kom jag ...

Parkerade och var borta ca 15min, sedan vägrar den starta.
stopp.jpg
stopp.jpg (54.28 KiB) Visad 546 gånger
Försökte nog ett 10-tal gånger, sedan var det bara att bita i sura äpplet och trycka VOC knappen.

Fick en V40 D3 hyrbil, jag säger bara vilken skitbil i förhållande till min TE

Få se vad verkstaden säger imorgon.. skall bli spännande. Tyvärr så hände det 12mil hemifrån så jag kan inte glida in och diskutera med teknikern.

/Ledsen hybridägare
av Robban12
guinness skrev:Jaha, då blev jag stående med min hybrid.. 439.8 mil kom jag ...

Parkerade och var borta ca 15min, sedan vägrar den starta.
stopp.jpg
Försökte nog ett 10-tal gånger, sedan var det bara att bita i sura äpplet och trycka VOC knappen.

Fick en V40 D3 hyrbil, jag säger bara vilken skitbil i förhållande till min TE

Få se vad verkstaden säger imorgon.. skall bli spännande. Tyvärr så hände det 12mil hemifrån så jag kan inte glida in och diskutera med teknikern.

/Ledsen hybridägare

Ska ge dig ett super bra tips, ha alltid en PPC3 felkodslärare i bilen, så fort det är något som bråkar så nollställer felkoderna som de gör på verkstaden ändå så är det bara köra vidare sedan.

Sedan kan man påpeka det på nästa verkstadsbesök, för till 99% är det någon programfel.
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 59
Bromsok kärvar

Inte ovanligt att det nöts hål på[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka […]

. Nån som har tips för vänster si[…]