- mån 12 dec 2016, 12:12
#1132137
Min snittförbrukning totalt ligger rätt högt då jag kör många långresor.. runt 4x165km per vecka blir det i allafall.. och en och annan långresa på 30-40 mil också. Jag ligger kring 0,4l/mil totalt nu. (Mätt vid pump)
På långresor drar jag mellan 0.5 och 0,7l/mil, beroende på hur pass lång resan blir och om jag kunnat starta med laddning. En tripp Gävle - Stockholm med fulladdat batteri från start brukar sluta kring 0,5l/mil.. men har jag bråttom och ligger typ 10-15km/h över hastighetsgräns ökar det till runt 0,6l/mil.
På mina kortare resor kör jag nästan enbart på el. 42-43km har jag kommit på el. Nu på vintern är det runt 30-35km. Rattvärme och sätesvärme skulle jag säga är extremt avgörande för att man ska tycka det är bekvämt att köra på el även när det är kallt. Det blir inte lika varmt i kupén då, men med rattvärmen och sätesvärmen känns det gosigt ändå.
Första halvåret låg jag lite lägre i snittförbrukning, strax under 0,35l/mil. Då var det inte riktigt lika mycket långkörningar. Ca 50% av körsträckan var då på el, nu har det nog blivit mindre, kring 40% kanske. Jag har inte det perfekta körmönstret för att komma ner i förbrukning.
En sammarbetspartner jag jobbar med i Stockholm kör också V60 TE, och han har varit nere på 0,1l/mil vissa tankningar. Kört över 400 mil mellan tankningarna! :D Så det går absolut att komma ner till deklarerad och även under det, allt beror på hur långa resor du har och om du har möjlighet att ladda.
Just nu har jag dock problem.. :/ Den står på verkstan efter att laddsladden fastnat i uttagen imorse! Trodde först den har fryst, men verkar vara nått mekaniskt med låset så låser fast sladden så att den inte ska gå att sno när man laddar. Surt... Men jag fick köra en helt ny V60 CC D4 AWD som lånebil, så lite plåster på såren.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13