Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
PaleoProgrammer skrev: fre 08 apr 2022, 18:44 Någon som har koll på normalt förfarande när man har beställt en bil med my (22) som inte kommer hinna tillverkas. Bör man verkligen hamna sist i kön för nästa my (23)? Så verkar Volvo göra just i detta nu...
När jag beställde en MY21 som p.g.a Corona-pandemin osv inte levererades medan Volvo tillverkade MY21 så blev det så jag fick en av de allra första MY22 istället (MY22 early som de kallas då).
Borde bli liknande förfarande för dig fast du får en MY23 early. Om inte får du allt klaga hos din säljare.
Användarvisningsbild
av Falken92
PaleoProgrammer skrev: fre 08 apr 2022, 18:44 Någon som har koll på normalt förfarande när man har beställt en bil med my (22) som inte kommer hinna tillverkas. Bör man verkligen hamna sist i kön för nästa my (23)? Så verkar Volvo göra just i detta nu...
Det låter ju, med all respekt, helt orimligt.
av PaleoProgrammer
Lite speciella omständigheter dock, skrev på för en MY22 hos min handlare för några veckor sen. Enligt uppgift från säljaren så hade Volvo fått *några* platser för MY22 V60 över, skrev kontrakt för en av dessa, leveransvecka till en början bekräftad via leveranslänken som Volvo skickar ut, sedan försvann ordern och idag besked från säljaren att det inte alls finns någon plats kvar. Detta trots påskrivet kontrakt och bekräftade leveransveckor osv från Volvo. Dessutom vill Volvo lägga oss som köpte dessa MY22:or sist i kön för MY23. Tycker väl trots de här omständigheterna att det är helt orimligt...
Användarvisningsbild
av bem
PaleoProgrammer skrev: fre 08 apr 2022, 20:46 Lite speciella omständigheter dock, skrev på för en MY22 hos min handlare för några veckor sen. Enligt uppgift från säljaren så hade Volvo fått *några* platser för MY22 V60 över, skrev kontrakt för en av dessa, leveransvecka till en början bekräftad via leveranslänken som Volvo skickar ut, sedan försvann ordern och idag besked från säljaren att det inte alls finns någon plats kvar. Detta trots påskrivet kontrakt och bekräftade leveransveckor osv från Volvo. Dessutom vill Volvo lägga oss som köpte dessa MY22:or sist i kön för MY23. Tycker väl trots de här omständigheterna att det är helt orimligt...
Om du har ett kontrakt påskrivet av dig och säljaren där det står preliminär leverans skulle jag stå på mig att du har ett gällande kontrakt (såvida det inte står nåt i det finstilta du stupar på, läs det finstilta).
Säljaren borde kanske upplyst om att "platser kvar" inte var nån säker plats.
Är väl säljarens huvudvärk att lösa situationen? Menar säljaren att kontraktets innehåll inte gäller fullt ut då eller?
Vad är det för leveranstid på V60 om du hamnar sist i kön?
av Lockis
PaleoProgrammer skrev: fre 08 apr 2022, 20:46 Lite speciella omständigheter dock, skrev på för en MY22 hos min handlare för några veckor sen. Enligt uppgift från säljaren så hade Volvo fått *några* platser för MY22 V60 över, skrev kontrakt för en av dessa, leveransvecka till en början bekräftad via leveranslänken som Volvo skickar ut, sedan försvann ordern och idag besked från säljaren att det inte alls finns någon plats kvar. Detta trots påskrivet kontrakt och bekräftade leveransveckor osv från Volvo. Dessutom vill Volvo lägga oss som köpte dessa MY22:or sist i kön för MY23. Tycker väl trots de här omständigheterna att det är helt orimligt...
Har du precis skrivit på så är det väl rimligt att man inte hamnar först i kön. Att någon gjort fel är dock solklart. vi som beställde MY23 för att MY22 var slut i början av året ska väl inte rimligen hamna längre bak i kön, eller? ;-)
av PaleoProgrammer
Var väl egentligen bara ute efter om någon visste om detta brukar hända och att Volvo helt enkelt skiter i kunderna om det visar sig att de inte kan hålla de platserna de lovat. Håller med om att det inte är kul för de med MY23-bilar att få vänta ytterligare, dock är det nog förhållandevis få bilar som detta gäller men det vet jag inte, beror väl helt på hur fel dom har räknat. Leveranstid på MY23 just nu tror jag är nästan ett år...
av PaleoProgrammer
Lockis skrev:
Har du precis skrivit på så är det väl rimligt att man inte hamnar först i kön. Att någon gjort fel är dock solklart. vi som beställde MY23 för att MY22 var slut i början av året ska väl inte rimligen hamna längre bak i kön, eller? ;-)
Har ju inte skrivit på för en MY23 utan en MY22, om Volvo räknat fel kanske det är rimligt att man ändå hedrar vad man lovat och vad jag har kontrakt med säljaren på? Vilket är en ny V60 med leverans runt de sista MY22.
Användarvisningsbild
av bem
En möjlig kompromiss som det skulle kunna sluta i är väl om nån V60 MY23 beställare av någon anledning tvingas annullera sin beställning så det blir en "ledig" bil. Även om den kanske inte har exakt samma spec som den du beställt så kanske det vore en möjlig väg framåt. Det kan väl knappast vara helt ovanligt att en beställning annulleras av köparen (folk dör, blir sjuka, byter jobb vid tjänstebil osv osv). Kika även på Volvo Cars Retail och liknande stora drakar vad som kan finnas i lager av V60 MY22 med 0 mil eller få mil på mätaren.
av Lockis
PaleoProgrammer skrev: lör 09 apr 2022, 09:21
Lockis skrev:
Har ju inte skrivit på för en MY23 utan en MY22, om Volvo räknat fel kanske det är rimligt att man ändå hedrar vad man lovat och vad jag har kontrakt med säljaren på? Vilket är en ny V60 med leverans runt de sista MY22.
Problemet är att du inte gjort en affär med Volvo utan din ÅF. Volvo ansvarar inte för ÅF’s misstag.
Och problemet blir när du skrivit på för en MY22 som inte finns att det inte kan bli en tidig MY23 eftersom att din bil aldrig skulle tillverkas. Rätt eller fel så kommer inte Volvo ta skulden utan det är din ÅF. Om din ÅF sen har en tidig MY23 att konfigurera om till din bil är en annan fråga. Men att smita före i kön är nog osannolikt.
av PaleoProgrammer
@Lockis "Problemet" i detta fallet är nog skapat av Volvo snarare än min ÅF. Jag har haft ett ordernummer och prel. leveransvecka på Volvos sida via länkar som Volvo skickade ut när beställningen var gjord...Ända tills ordernumret bara försvann rätt som det var. Så de har nog helt sonika insett att de trots allt inte hinner med eller har delar och bara strukit ordern. Luftar väl egentligen bara lite missnöje här men konstruktiva förslag är ju alltid trevligt också så tack för detta :)
  • 1
  • 247
  • 248
  • 249
  • 250
  • 251
  • 315
V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]

Börja med en sån https://www.amazon.se/[…]

Carplay trådlöst?

En dum fråga. Men nån smart kan sä[…]