...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JennyB
Jäverhammar skrev:Vad är det som får dem att tro att det absolut säkraste är att sänka hastigheten och sedan lägga sig så nära framförvarande att det knappt är en billängds avstånd. Dessutom gör flera stycken detta så det ser ut som ett litet lemmeltåg av mentalt utmanade söndagsbilister! Rent livsfarligt och idiotiskt.
När jag håller avståndet till bilen framför mig, framförallt i köer eller när trafiken är trög av en eller annan anledning, då blir jag ofta omkörd av bakomvarande bil. Detta beteende är för mig helt obegripligt.

Eller när jag helt uppenbart har börjat rulla vid rödljus och inte är tillräckligt snabb för bakomvarande eventuellt kissnödiga bilist, då tutas det. jamen ursäkta mig då, att jag kanske inte vill krocka med möte vid vänstersväng??

En gång skulle jag upp på E18 och svängde av höger, och då blir jag plötsligt omkörd på höger sida av en taxi. Han trodde att vägrenen var bussfil antagligen. Då fick jag upp pulsen!

Roligast eller hemskast var när jag körde runt när man byggde om borta vid Täby Centrum; de gjorde nya rondeller där. Rätt vad det är förändras trafikbilden i backspegeln drastiskt, då någon fick för sig att köra om i rondellen bakom mig, trots att det bara fanns en fil (betedde sig som en biltjuv). Vi kommer ut på rakan efter rondellen, och stannar vid ett rödljus: jag, omkörande bilist, samt den bilist som blev omkörd i rondellen. Den omkörde körde ut en liten bit framför omkörande, så att han inte kunde komma iväg vid rödljuset. Den omkörde steg ur sin bil, smällde igen bildörren hårt, och slet upp dörren på omkörande bil. Efter detta blev det grönt, men jag var ensam i min fil, så jag tvekade bara lite till för att se vad som hände. Där stod den omkörde och viftade med stora anklagande pekfingret, lutad in i bilen och läxade grundligt och mycket ljudligt upp snubben inuti. Sen körde jag iväg för att inte blockera korsningen.
Användarvisningsbild
av Paglar
På förekommen anledning försöker jag nu för tiden leva efter devisen "du skall inte reta upp dig på alla jävla idioter, för de är ju så många och den siste är inte född än".
Men i förra veckan blev jag åtminstone lätt irriterad när jag kör hem efter jobbet mot Tingstadstunneln i Göteborg från Backaplan på Hisingen.
Jag ligger i kön i vänsterfilen som senare blir vänsterfil i tunneln och går enbart söderut (E6), när en XC60 kör förbi på högersidan i bra fart. Tio meter längre fram är det stopp i högerfilen och han tränger sig aggressivt in i tremetersluckan framför mig. jag får både väja vänster upp mot mitträcket och tvärnita, för syns skull så började han blinka vänster när han hade halva bilen i vänsterfilen. Då fick han en liten tutning för att uppmärksamma honom på att det var kanske inte det smidigaste sättet att skapa lucka och byta fil på.
När vi sedan rullar in i tunneln så byter han fil från vänster till mittfilen, över heldraget (detta sker numer ofta i tunneln) för att kunna köra mot Stockholm istället. Nu får han en lite längre tutning för att visa mitt missnöje med hans beteende.
Så långt allt väl men det som händer sedan har jag aldrig upplevt förut, jag har ju ändå kört minst 150000 mil i många länder och städer.
När jag är på väg att passera honom i vänsterfilen så svänger han brutalt över i vänsterfilen igen och prejar upp mig mot tunnelväggen, jag får hastigt väja och bromsa för att undvika kollision. När han sedan kommit in framför mig så tvärnitar han framför mig till stopp, jag tvärnitar också och lyckas återigen undvika en krock. Här står vi still i vänsterfilen några sekunder innan dåren kör iväg igen och byter fil till mittfilen, över heldraget för tredje gången.
Alla är inte goa gubbar i Götet.
Användarvisningsbild
av vetten
Paglar skrev:På förekommen anledning försöker jag nu för tiden leva efter devisen "du skall inte reta upp dig på alla jävla idioter, för de är ju så många och den siste är inte född än".
Men i förra veckan blev jag åtminstone lätt irriterad när jag kör hem efter jobbet mot Tingstadstunneln i Göteborg från Backaplan på Hisingen.
Jag ligger i kön i vänsterfilen som senare blir vänsterfil i tunneln och går enbart söderut (E6), när en XC60 kör förbi på högersidan i bra fart. Tio meter längre fram är det stopp i högerfilen och han tränger sig aggressivt in i tremetersluckan framför mig. jag får både väja vänster upp mot mitträcket och tvärnita, för syns skull så började han blinka vänster när han hade halva bilen i vänsterfilen. Då fick han en liten tutning för att uppmärksamma honom på att det var kanske inte det smidigaste sättet att skapa lucka och byta fil på.
När vi sedan rullar in i tunneln så byter han fil från vänster till mittfilen, över heldraget (detta sker numer ofta i tunneln) för att kunna köra mot Stockholm istället. Nu får han en lite längre tutning för att visa mitt missnöje med hans beteende.
Så långt allt väl men det som händer sedan har jag aldrig upplevt förut, jag har ju ändå kört minst 150000 mil i många länder och städer.
När jag är på väg att passera honom i vänsterfilen så svänger han brutalt över i vänsterfilen igen och prejar upp mig mot tunnelväggen, jag får hastigt väja och bromsa för att undvika kollision. När han sedan kommit in framför mig så tvärnitar han framför mig till stopp, jag tvärnitar också och lyckas återigen undvika en krock. Här står vi still i vänsterfilen några sekunder innan dåren kör iväg igen och byter fil till mittfilen, över heldraget för tredje gången.
Alla är inte goa gubbar i Götet.
Synd att du inte hade en dashcam monterad i bilen där hade varit kul att få se han på våran filmlänk här :-)-)
Användarvisningsbild
av Paglar
Det blir en dashcam i julklapp till mig själv. Men jag vet inte riktigt vilken kamera jag skall köpa.
Användarvisningsbild
av vetten
Det är flera här på forumet som kör med billiga för typ 400:- som funkar utmärkt, har själv en i den prisklassen som funkat klockrent i två år nu, kolla dashcamtråden så får du tips.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja jävlar.. Sånna nötter borde man anmäla.. Undrar hur polisen skulle reagera om man anmäler en sån händelse och ger dem bevismaterial i form av video..
Användarvisningsbild
av SvenB
Eftersom det inte hände något så kulle nog polisen lägga ner utredningen, tyvärr. Att anledningen till att det inte hände något beror på Paglar, tar de nog ingen hänsyn till. ??:-/
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Paglar skrev:Det blir en dashcam i julklapp till mig själv. Men jag vet inte riktigt vilken kamera jag skall köpa.
En Blackvue DR600GW-HD http://www.tradera.com/item/343571/2177 ... -264-svart
Eller Blackvue 380 om man klarar sig utan t.ex. utan wi-fi http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och ... rch:result
  • 1
  • 246
  • 247
  • 248
  • 249
  • 250
  • 552

Gammal tråd, men jag hadde samma problem ida[…]

Vilken mjukvara har ni?

Två saker som jag tycker blev annorlunda eft[…]

3G släcks

Jag fick svar från Volvo förra å[…]