...

Moderator: Moderatorer

Jag blir lite ledsen, för är det något jag tycker funkar bra, så är det rondellkörning.
Folk blinkar fel ibland, men kör helt ok, om man ger dem utrymme.
PS passerar Brommaplansrondellen dagligen. DS
Brommaplansrondellen är ju i en klass för sig. Högst osäker på om det är utformningen det är fel på eller den enorma trafikbelastning som är problemet.
Användarvisningsbild
av joel80
Jämför man med USA oxh deras jävla 4-vägsstopp så är rondeller en dröm!! Snacka om läge för missförstånd... "Nej jag stannade en millisekund före dig så det var min tur!"
av BennyL
GummiFace skrev:Blir så irriterad på de som inte vet hur man använder blinkers i rondeller. Särskilt i en-fils rondeller.

Man närmar sig rondellen, en mötande bil gör vänstersväng utan blinkers och man får pallnita för man antog att den skulle rakt fram.
Men så länge som den inne i rondellen inte blinkar höger så skall denne vara kvar i rondellen och du således vänta utanför :D

Att sedan 70% lämnar rondellen utan att blinka bara för att de skall rakt fram gör ju inte saken bättre.
grillchips skrev:Brommaplansrondellen är ju i en klass för sig. Högst osäker på om det är utformningen det är fel på eller den enorma trafikbelastning som är problemet.
Det är nog utformningen.
6 vägar in och ut, varav tre med rödljus och resterande med övergångställen.
Användarvisningsbild
av erikn
Där tycker jag att de borde göra det första svenska testet med en "Magic roundabout". och samtidigt göra tunnlar under för gående.
joel80 skrev:Jämför man med USA oxh deras jävla 4-vägsstopp så är rondeller en dröm!! Snacka om läge för missförstånd... "Nej jag stannade en millisekund före dig så det var min tur!"
4-vägsstopp och 4-vägsväjning är inget ovanlig här i trakten.. Tycker det funkar bra. Det är bara stanna och köra, ingen annan fattar ändå hur man ska göra :P
Absolut inte rondeller heller. 7 st på vägen genom Hässleholm, söder till norr, 12 km..
av rid54
Brommaplan i sig själv är nog ett tungt vägande skäl att ta körkortet någon annan stans än i trakten därikring. MInns med fasa övningsvimset där och det är ändå 35+ år sen. Anslutningstarmarna till en sån cirkulationsplats borde inte få ha rödljus, cykelöverfarter eller övergångsställen; det är nog mest tur att inte folk dör på löpande band där.
Användarvisningsbild
av joel80
Vad skulle dom dö av där? Tristess? Det står ju alltid still! :)
  • 1
  • 240
  • 241
  • 242
  • 243
  • 244
  • 552

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv