Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Syftade förståss på stadsmiljö med köer och liknande. Är ju inte många ställen i Sverige där köer är något problem.
Det är inte heller där olyckorna händer. I en kö där det växlar mellan stillastående och 10 km/h blir problemet inte så stort.

En plötslig köbildning eller t.ex om du slänger över blicken för att kolla döda vinkeln och bilen framför helt plötsligt har stannat. Du kanske ska svänga höger från en liten större väg i stadsmiljö och du korsar en cykelbana mitt i din sväng. Pang så sitter du i bilen framför när du snabbt kollade efter cyklister, moppar etc....

Eftersom dom flesta olyckorna är påkörningar bakifrån i 30km/h eller under känns det som ett väldigt bra system var man än bor.
av bilgalen
Fast jag vidhåller att det inte är något större problem för merparten av städer i Sverige. Det är ju trots allt bara ca 10 - 15 (eller liknande) städer i Sverige som har ett invånarantal över 100000.

Men sen beror det ju förståss lite på hur gammal man är. Uppmärksamheten avtar ju med åren.

Så jag som bor i en stad med ca 140000 invånare och inte är så gammal skulle iaf inte låta en sån funktion styra mitt bilval.
Användarvisningsbild
av Tomas L
XC90_Executive skrev:
Tomas L skrev:Jo, Powershift var det. Det intressanta är vad slutpriset hamnar på och då är det rätt jämnt skägg mellan XC60 och Q5 med "normal" utrustningsstandard, vill man ha en extremt välutrustad Audi så kan priset rusa iväg till astronomiska höjder. XC60 har City Safety som standard, men Q5 har modernare drivlina.
...och då är vi tillbaka där vi började! Vad är viktigast. Säkerhet eller bränsleförbrukningen? :wink:
Det finns faktiskt en liknande funktion till Audi som tillval, adaptive cruise control med "breaking guard", tveksam dock om den fungerar vid krypkörning i storstad. Men den fungerar i hastigheter över 30 km/h, då kan vi börja prata om "säkerhet". Om jag tittar i backspegeln så har jag aldrig haft något större behov av "city safety" under de dryga 20 år som jag har haft körkort, men jag hade gärna haft lägre bränsleförbrukning! ;) Skämt åsido, styrkan med Audi är att det mesta finns som tillval, det gör det tyvärr inte på XC60 (Powershift t ex).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
Tomas L skrev:Jo, Powershift var det. Det intressanta är vad slutpriset hamnar på och då är det rätt jämnt skägg mellan XC60 och Q5 med "normal" utrustningsstandard, vill man ha en extremt välutrustad Audi så kan priset rusa iväg till astronomiska höjder. XC60 har City Safety som standard, men Q5 har modernare drivlina.
...och då är vi tillbaka där vi började! Vad är viktigast. Säkerhet eller bränsleförbrukningen? :wink:
Ingendera, det är imagen och utseendet som är viktigast, V70II AWD eller A4/A6 quattro tex är ju rymligare, snålare, praktiskare osv men det är ju inga SUVar, och det är ju SUV som är cool :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Nexus6
Med risk för att sabba tråden och för att få en arg utskällning av moderator:

Jag ställer mig mer frågan hur någon kan tycka SUV är cool?
Vi har en del XC90 på jobbet och jag tycker fasen det är pinsamt att åka omkring i dem...

Personlig uppfattning men det känns som 99% av alla SUV i Sverige används "för att få bra sikt" eller för "komforten är så bra" och inte för "Sport och rekreation" Majoriteten har antagligen inte ens haft annat än asfalt under däcken. Är ingen miljökämpe på barikaderna direkt men varför SUV, kan inte förstå det?

Hjälp mig förstå det "coola"!
Användarvisningsbild
av CarMan
Tomas L skrev:
XC90_Executive skrev:
Det finns faktiskt en liknande funktion till Audi som tillval, adaptive cruise control med "breaking guard", tveksam dock om den fungerar vid krypkörning i storstad. Men den fungerar i hastigheter över 30 km/h, då kan vi börja prata om "säkerhet". Om jag tittar i backspegeln så har jag aldrig haft något större behov av "city safety" under de dryga 20 år som jag har haft körkort, men jag hade gärna haft lägre bränsleförbrukning! ;) Skämt åsido, styrkan med Audi är att det mesta finns som tillval, det gör det tyvärr inte på XC60 (Powershift t ex).

NEJ NEJ stopp. dt är absolut inte samma som sity safe !!!!!
det du beskriver har volvon o dåt heter på volvo språk CMS med kamera

sen resonerar du lite konstigt...
jag behöver nte bilbälte, för jag har hittils inte krockat...
Användarvisningsbild
av Thho
VolvoB20 skrev:och det är ju SUV som är cool :mrgreen:
Allvarligt nu - hur COOL är en XC90/XC60???

Ja SUV modell H1/LC/GL/G/SUBURBAN och liknande är kanske lite coola för många men fruktansvärt politiskt incorrekta. Volvos XC90 var möjligen cool i övre mellansegmentet för tjänstebilsåkare då den introducerades och något år därefter men nu är den ju bara gammal och töntig!

XC60 är varken cool eller snygg! Designen är ett osannorlikt stolpskott som kommer att vara totalt passé om nåt år. Pansarvagn med små tittgluggar som någon så målande beskrev den här på forumet. Som alltid när man försöker skala ner något blir proportionerna konstiga. Jämför en skalmodell av en bil med orginalet. Det går liksom inte att få det snyggt.

Q5 lider lite av samma nedskalningsfel men eftersom ursprunget (Q7) är betydligt mera harmoniskt än XC90 blir det inte lika illa. Tycker att XC90 bakifrån påminner lite om en trött nedsjunken högskaftad Converse-doja med sin kraftiga avsmalning från midjelinjen och uppåt. Ni som har/har haft ett par slitna Converse förstår vad jag menar
Användarvisningsbild
av poseidon
Det är ju inte bilköpararna som döpt bilarna till SUV - Sports Utility Vehicle. Om det sedan råkar vara så att man egentligen uppskattar den högre sittpositioen och komforten så kanske de skulle hetat HSCV - High Seat and Comfort Vehicle. Men det rimmade antagligen inte lika bra hos marknadsavdelningen.

Om jag hade möjligheten så skulle jag absolut välja den största bilen som gick(jo fysikens lagar kan man inte trolla bort - störst går först). En XC90 skulle passa utmärkt. Eftersom ingen annan bilförare tänker på min säkerhet så måste jag göra det själv. Nu ryms tyvärr inte XC90 i min tjänstebilsbudget men en snikutrustad XC60 gör det så vi får väl se när det blir dags för byte.

Sluta klaga på "SUV" köparna. Klaga istället på biltillverkarna som gör miljöovänliga sådana. En XC60 2.5FT skulle väl antagligen passera era kritiska ögon obemärkt?
av bilgalen
Nexus6 skrev:Med risk för att sabba tråden och för att få en arg utskällning av moderator:

Jag ställer mig mer frågan hur någon kan tycka SUV är cool?
Vi har en del XC90 på jobbet och jag tycker fasen det är pinsamt att åka omkring i dem...

Personlig uppfattning men det känns som 99% av alla SUV i Sverige används "för att få bra sikt" eller för "komforten är så bra" och inte för "Sport och rekreation" Majoriteten har antagligen inte ens haft annat än asfalt under däcken. Är ingen miljökämpe på barikaderna direkt men varför SUV, kan inte förstå det?

Hjälp mig förstå det "coola"!
JAg håller med!!

Kan inte heller se det "coola" i dessa vagnar. Ser bara hur klumpiga och otroligt opraktiska de är. Hur kul är det att ha en skidbox på taket på en XC90?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
poseidon skrev:Nu ryms tyvärr inte XC90 i min tjänstebilsbudget men en snikutrustad XC60 gör det så vi får väl se när det blir dags för byte.
Står inför samma val själv. Ska jag tex välja en V70II AWD som är helt fullproppad med utrustning, har bättre utrymme, går snålare och billigare, är bättre på alla sätt och vis.

Eller en snikutrustad XC60 bara för att SUV är tok-cool. Båda landar ju på samma budget.
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 63
Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]