Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
När jag sovit en natt (kuskade hem från Minnesota i fredags) insåg jag att koden är en hexadecimal representation av ett 32-bitars tal, så det spelar förstås ingen roll om bokstäverna är stora eller små. Alltså går det inte att mata in något O, det är bara bokstäverna A-F som fungerar. VIN-numret har jag rätt, så det är inte där felet ligger. Jag har skickat gnällmejl. Får se vad som händer.
av danli
Med den nu senaste uppdateringen hävdade flera säljare förra året att vi skulle få fartkameror i sensus versionen.
Men jag har inte sett några eller hur man skullle isf aktivera dessa..... någon?
Användarvisningsbild
av apersson850
Ska se efter när uppdateringen väl kommer in. Kanske de strukit det, med tanke på att det nu blir olagligt lite här och där.
Man kan ju förhållandevis enkelt ladda in dem själv, och då dessutom lätt uppdatera informationen, när den blivit inaktuell, eftersom kamerorna inte ligger inbakade i kartmaterialet.

Ännu har Volvo/Navteq bara lyckats konstatera att bilen mycket riktigt vägrar acceptera den kod som systemet genererar.
av danli
Såg en ny sida på Volvo Cars, http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... s-new.aspx

Tolkar det som Volvo har valt att inte ha med det, det var just bla färdriktning som är bättre än vanliga POI...
Och oftast har den inbyggda stöd för avståndsvarning kopplad till hastighet och annat ljud..
Fartkamerainformation för Volvo Sensus

Volvo Sensus är en inbyggd navigator som har stöd för att ladda in egna POI (Point of Interest). Data ska ges i formatet GPX, med filerna på ett USB-minne som man sätter i kontakten i facket i mittkonsolen.

I Posits filer finns inte färdrikningen, normalt varnas för båda håll. Bättre en varning för mycket...

Det finns nu även kameror som jobbar med olika hastigheter vinter och sommar. Mobila kameraplatser finns inte i Posits fil, det skulle bli många falsklarm och risken är att det finns nya platser som inte är inlagda än. Kör försiktigt!

Ladda ner GPX-filen resp. BMP-filen.

På Posits' hemsida finns instruktioner för hur man laddar ner gpx-filen i bilen. Tänk bara på att lägga gpx-filen och bmp-ikonen i samma folder på USB minnet och märk foldern fartkameror så att ni lätt hittar den. Tänk också på att inte bara ha fartkamerafoldern på ett i övrigt tomt minne för då funkar det inte.

Läs mer på Posits webbplats.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är samma princip som alla andra POI du kan ladda in i Sensus. Att de kallar det Sensus plug-in är inte tekniskt korrekt, om man ska vara petig. En plug-in är en programvara som tillför en ny funktionalitet, men det här handlar om en datafil i GPX-format, något som systemet var tänkt för från början.
Vilket ju inte hindrar att databasen kan vara bra, och det är kanske värt en hundring om året att slippa plocka ihop informationen på egen hand.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av Robertson
I GPX-formatet finns det möjlighet att specificera riktning på en POI. Borde man kunna nyttja i samband med fartkameror. Ska lägga in GPX-filen från Volvos sida idag och se hur det fungerar. Återkommer med rapport.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag provade filen Volvo rekommenderar, men den saknar kameror en bit från där jag bor, så jag återgick till filen jag gjorde själv.
Du kan få den, om du ger mig en e-mailadress.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 29

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]