Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ted68
Lite mått på bilarna med. V40 är kortare så klart, lite lägre, men lite bredare.
Så det är en stor bil på bredden :wink:

V50
Längd, mm: 4522
Bredd, mm: 1770
Höjd, mm: 1457

V40
Längd, mm: 4369
Bredd, mm: 1802
Höjd, mm: 1420
av Luftis
Jag har tankat min V40 CC D2 två gånger sedan jag fick den.
Första tanken så gick det i 45 liter och jag hade kört 88 mil, så ca 0,51.
Andra tanken 46 liter och 95 mil, ca 0,48.
Första tanken värmare de första 20 milen sedan utan, 15 motorvägsmil resten stad och landsväg i Göteborg.
Andra tanken ingen värmare, 30 motorvägsmil resten stad och landsväg runt och i Göteborg.
Håller aldrig under hastighetsgränsen (om det inte är köer) men sällan mer än 10-20 över.
Vinterdäcken är på så när jag byter till sommar 18' lär förbrukningen öka något, men det kanske jämnas ut när bilen fått några hundra mil till på mätaren.

Edit: glömde att nämna att jag har automatlådan.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Mycket bra förbrukning. :)
av Kontrollpanel
Go' morron!

Vet inte om jag kan bidra med något till tråden. Lurkat här rätt länge. Har en MY13, som rätt körd - är smått otrolig. Mycket nöjd. Jag har "ganska" bra koll på vad kärran drar. Är lite manisk på den punkten.. ;)

På 29 tankningar har den gjort 0,44l/10km i snitt (ca. 54 mpg) - å tillryggalagt exakt 24276 km. (Detta är blandad körning. 30% stadskörning - 70% landsväg). Kör i snitt 867 km mellan tankningarna. I morse trycktes 37,77 liter i, å mätaren på bilen stod på 942,1 km (drygt 0,40l/10km). Ligger +5 km över hastighetsgränsen på 70/80/90-väg. Håller alltid 30/50. På motorväg max 100km/h.

Med ett snittpris på 14,09,-/liter har totalt 1051 liter bränsle tankats till ett (hittills) totalt värde av 14836,- Jag har ägt bilen 372 dagar å på denna tid har bränslet kostat i snitt 6,11,-/10km (39,88,-/dag).

Helt OK, va'? Naturligtvis har jag tagit fram ett avancerat kalkylblad för denna information. Jag kan det inte utantill. :D
EDIT: Manuell låda, manisk eco-driving och lite lätt autistisk hållning till ekonomi.
av Kontrollpanel
Tilläggas ska också att denna körning görs på hjul fyllda med 2,8 bar. Aldrig mindre. Luftkonditionering avstängt, kupévärme/stolvärme inte i onödan et c.

På en landsvägskörning till Växjö (130km sträcka) kom jag i vintras ner till en reell förbrukning om 0,33, vilket får sägas vara "hyfsat". :lol: (Det är åtminstone i paritet med instruktionsbokens angivna förbrukning.) 55-60 mil gör kärran lätt tills tanken visar halvt.
Användarvisningsbild
av joel80
Det går att få ner förbrukningen ordentligt om man kör lite snålt som du verkar göra.
En väldig skillnad på att hålla 120 på motorväg eller ligga i 100km/h vad gäller förbrukningen.

När du skriver hastigheterna, menar du på mätaren eller GPS-fart? 100km/h på mätaren bör vara ca 95km/h enligt GPS.
Användarvisningsbild
av mobe
Kontrollpanel skrev:Tilläggas ska också att denna körning görs på hjul fyllda med 2,8 bar. Aldrig mindre. Luftkonditionering avstängt, kupévärme/stolvärme inte i onödan et c.

På en landsvägskörning till Växjö (130km sträcka) kom jag i vintras ner till en reell förbrukning om 0,33, vilket får sägas vara "hyfsat". :lol: (Det är åtminstone i paritet med instruktionsbokens angivna förbrukning.) 55-60 mil gör kärran lätt tills tanken visar halvt.
Varför ha Luftkonditionering avstängd? sen vad menar du med inte kupévärme i onödan?
Användarvisningsbild
av joel80
ACn avstängd när det inte riktigt behövs spar rätt bra med bränsle. Varma dagar när den går för högtryck (då man egentligen inte vill stänga av den såklart) ger den en bränsleökning på upp till 20%! Min bil kan jag med rimlig hastighet på motorväg köra på 5.0l/100km på färddatorn (ca 10% mer vid pump) om jag har AC avstängt. Med den på under en varm sommardag då den får jobba hårt är det svårt att köra under 6.0l/100km. När man väl fått ner temperaturen i bilen lite så den inte måste jobba 100% hela tiden kan det gå ner till 5.7-5,8l/100km.

Har testat det här vid flera tillfällen. På vintern är det svårare att se skillnaden.. då jobbar ju ACn endast med att avfukta luften.
Men så fort det börjar bli lite vårvärme och sol börjar den jobba hårt.
Komforten är oftast värd de dl den drar, men man ska veta om att den drar mycket! Biltillverkarna verkar inte ha intresse av att få ACn snål då det inte påverkar officiella siffrorna.
Användarvisningsbild
av mobe
Jo jag vet att bilen drar mer. Men det blir mindre imma om den är på samt att packningar o dyl inte torkar, som kan stå en dyrt.
Användarvisningsbild
av joel80
Det är inte bra att ha den avstängd länge, men har man inte ett fuktproblem i bilen får man normalt inte problem med imma bara för att ACn är avstängd. Jag kär nästan jämt med den avstängd under vintern. Bara vid vissa tillfällen då man är många i bilen eller om man dragit in mycket snö t.ex under snöfall sätter jag igång den. Eller om jag vet att den inte varit på senaste veckorna.
Det är bara om man kanske inte använder den på ett par månader som packningar och sånt kan fara illa.
Motionerar man den med jämna mellanrum ska det inte göra något att ha den avstäng då man inte behöver den.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 29

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60