Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Men det behövs inga 10sek för att stabilisera den kalkylen... Läs värdena varje 100ms eller något sånt, efter 1-2sek summera alla värden och dividera med antal räkningar, och vips så får du fram ett medelvärde.
Som huset fungerar så använder den knappt ens medelvärden, utan läser 1 gång var 5e sek ungefär, och justerar mätaren var 10onde sek, ungefär. Att läsa värden 2ggr med 5sek intervall är bra mycket mer oprecist än att läsa 10 värden var 100ms, även om man skulle åka på världens guppiga väg.
Hade den läst 100ggr var 100ms, och sen uppdaterat mätaren var 10e sekund så hade ju det varit ännu mer precist, men så är inte fallet...

Med temperaturen behöver man inte ens besvära sig med medelvärden, dels för att mätaren är så fruktansvärt oprecis(som jag demonstrerade ovan mellan 19Hz och 18Hz), och dels för att den påverkas inte av gupp/rörelser, och för det 3e så sköter styrboxen den datan, kalkylerar, och skickar den slutliga uppgiften till instrumenthuset i form av frekvenser(40Hz - ~16Hz). Styrboxen reglerar frekvensen tämligen omgående, ca 1sek, så det finns ingen anledning för huset att ha någon fördröjning på tempen... Om tempen t ex rusar upp till det röda så vill man ju veta det DIREKT, inte 10sek senare(låt säga att en kylarslang brister och den pissar ur sig allt vatten, då blir ju bilen att koka på direkten. Givetvis bör man märka om det händer på andra sätt, men ändå...) ...
I bränslemätarfallet så måste man ju dock ta hänsyn till att man kan ligga och köra i en lång kurva vilket pressar bränslet mot tankens vägg under en lång tid etc. Eftersom bränslemängden minskar så långsamt i normalfallet så skulle jag tro att man prioriterar att visa en så korrekt nivå som möjligt i förhållande till bränslemängden än att ha en väldigt snabbuppdaterad mätare. Temperaturen har som du säger inte samma problematik med korrekt skattning.
Ja, här står det rätt still... Väntar fortfarande på 'megan, och sketchen är åt h-e för stor för att kunna provas på någon av mina andra MCU'er nu.
Tror iaf jag löst problemen jag stötte på med frekvensräknaren för hastigheten(väldigt instabil frekvens, samt att den avbröt programmet medans den räknade >_>), men kan inte riktigt testa det heller fören jag får 'megan. Funkar bra fristående iaf, men det betyder ju inte att den kommer fungera likabra tillsammans med allt annat jobb, eller att det funkar lika bra väl monterat i bilen :P

Dom funktioner som finns för närvarande är hastighet, laddtryck, motortemp, bränsle, klocka, batterispänning, trippmätare samt "öppna dörrar" som inte är färdigkodad än. Ev kommer jag kasta in en startspärr också om det finns plats för det. Av naturliga skäl så kommer jag ju dock inte förklara hur startspärren kommer fungera :roll:
Idag anledde mitt ap-billiga oscilloscope också, så nu kan jag mäta mer exakt hur signalerna beter sig i bilen utan att riskera microkontrollern.
Även om instrumenthuset reagerade korrekt med mina simulerade signaler så är ju det ingen garanti att signalerna från bilen beter sig exakt likadant.
Det jag är mest "orolig" över är om bilen sänder ut strömspikar över 5V, för då skulle microkontrollern smälla drekt om jag inte har något typ skydd :lol: Oscilloscopet kan berätta för mig om det är ev. strömspikar i signalerna, och då kan jag bygga ett enkelt skydd för det i form av en voltage-divider. Min multimeter är tyvärr inte snabb nog för att detektera strömspikar....
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 54
Bilen ryker från motorn

Hej. Skulle starta bilen nu vid lunch och så[…]

Lyftare 2,4, B5244S4

Jag kollat upp en del. Original så tar Volvo[…]

740 som krånglar