Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Men om man säger att du skall ha 35% mer bränsle så är ju det också en anvisning. Dock inte i några siffror.
Jo, så mycket vet jag. Jag körde på etanol okonverterat för några år sedan, när den var som "törstigast" (uppåt 1,6l/mil) och den gick bra på 100% E85 när det var över 18° varmt. Men då fick den ju i sig så det räckte. Ska (som jag skrev) i första läget kolla hur det fungerar med 3kg tryck (utan vakuum) för att e.v sänka trycket och se vad det gör på förbrukning och körbarheten. Och då (som jag skrivit tidigare) se om jag kan få "motorstörningslampan" att fungera. Då får man ju en bra koll på hur trycket ska vara. Blir det för fet eller för mager blandning ska ju den lysa. eller är jag helt ute och "reser".

Mvh
Lennart
av Rådlös
Av din tråds längd så har du säkert flera erfarenheter av E85. Men det viktigaste förutom en rätt gjord konvertering är att ha en fungerande förbränningsluftförvärmning. Etanol vill ju ha några tiotal fler värmegrader än vad bensin behöver för att förbrännas bra = låg bränsleförbrukning. Av detta förstår man att öppna sportluftfilter inte är någon hit ihop med etanol. Den förvärmning som satt på motorn från början räcker långt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Den förvärmning som satt på motorn från början räcker långt.
Jo det gör den, men den plockades bort i samband med kamremsbytet. Funderar på att sätta dit en ny (e.v isolerad) till vintern och leda den direkt in i luftfiltret. Original då förutom att spjället är borttaget. Det kommer kanske dit igen. I alla fall om jag "börjar krångla" med E85 igen. Plastskyddet under motorn ska jag försöka hitta något också, det gör stor nytta för att hålla värmen uppe. Etanolkörning ligger än så länge längre fram i tiden.
Körde farsans gamla 144 -72 ända tills jag övertog denna (745an) 2008. Där hade jag svarvat en "plugg" som passade direkt i förgasaren med (tror jag) 38mm hål mot luftfiltret och som "konade ut" mot inget innan nålen. Med förvärmnings slangen direkt in i luftfiltret, motorvärmare och startgas när kvicksilvret kröp under +5°, körde jag ett par år på 100% E85. Förbrukningen var inte speciellt högre, den drog 1,2 - 1,3l/mil. Mitt i vintern plockade jag dock ut pluggen och körde på bensin.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Har idag beställt en ny justerbar BTR från Misab. 403 Malpassi BTR 1:1, Ska passa rakt av på railen som ersättare för originalet
Hämtas i efter middag. Hoppas o-ringarna följer med. Vet någon måtter på ringarna till spridarna? Tänkte "ta upp" railsen i helgen och kolla spridarna. Så har jag snart gjort allt.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:
lennarte skrev:Har idag beställt en ny justerbar BTR från Misab. 403 Malpassi BTR 1:1, Ska passa rakt av på railen som ersättare för originalet
Hämtas i efter middag. Hoppas o-ringarna följer med. Vet någon måtter på ringarna till spridarna? Tänkte "ta upp" railsen i helgen och kolla spridarna. Så har jag snart gjort allt.

Mvh
Lennart
Monterade den igår kväll. Passade "klockrent". Visade samma värden som den gamla (2,5bar med och 3,0bar utan vakuum), men jag skruvade ner trycket till 2,0bar och provkörde. Fungerade fint, lite tveksam över 160km, men va'då, där ligger man inte så ofta och "trycker". Alla "småryckningar" som kom tillbaka när jag fick fungerande AC försvann. Tankade på väg hem, 1,33l/mil (mot 1,1l/mil innan) :twisted: Tar AC-n så j--a mycket eller är det något tokigt någon annan stans. Det både hörs och känns att kompressorn "går lättare" med denna gasen. Kan det vara spridarna som "ger" för mycket eftersom den fungerade så bra på 2,0bar (skruvade upp till 2,2bar när jag kom hem). Spridarna är nog det enda jag inte "tittat" närmare på, dom borde vara lite slitna efter 41000mil.

Ingen som vet storleken på o-ringarna till spridarna? Är det samma som till BTR-en?

Tog några bilder på BTR-en och min provisoriskt inkopplade bränsletrycksmätare. Tyvärr tålde inte manometern blixten, men den visar 2,2bar.

Bild
Bild
Bild

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Säj den lycka som varar. Bränsletrycket försvinner. Tar en "evighet att "få igång" motorn, har troligen "fått i" skräp efter "egentillverkade" packningar till den provisorikt inkopplade manometern. Funderar på att ta hela "railsen" med spridare och allt från skroten. Så till frågan, Är det samma "grejer" på en 940 med 230F motor? det står en sådan "nyinkommen" på en skrot i närheten. Det ska finnas ett "serviceuttag" till bränsletrycket på "senare" modeller. Vilka modeller är det? Någon som vet något om detta? En annan sak, Bränsle pumpen (den främre) hörs inte alls. Hur bra "funkar det" men bara den bakre? Håller jag handen på den främre pumpen så känner man svaga vibrationer. Kan den gå så tyst att det (nästan) inte märks? Passar det "paketet" (filter och pump) också från 940-in?

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Säj den lycka som varar. Bränsletrycket försvinner
Plockade isär den nya BRT-en, fans lite skräp (flisor) i den. Satte ihop den justerade trycket till 2,2bar, ut och körde en runda. Gick som en klocka (igen) inga "småryckningar" med AC-n på eller något att klaga på, lite seg vid fullvarv men det bryr jag mig inte om nu. Har även gjort om "kopplingen" tillbränsletrycks mätaren, kapade slangen mellan bränsleröret och railsen i stället. Fick inte det 100% tätt vid kopplingen mot bränsleröret innan. Fortfarande så tappar den trycket så fort jag "vrider av" tändningen. Ska "ta upp" railsen med spridare och kolla hur det det ut så fort jag får tag på nya o-ringar. Ingen som vet måtten? inte ens på ett ungefär, Jag har o-ringar på jobbet, men vill gärna veta på ett ungefär.

I dag på morronen, skulle köra till jobbet, inte ett liv. Den "tände" inte en gång. Slangen (den nya med kopplingen till manometern) hade hoppat av. Dåligt spänd trodde jag, icke. När jag fått ihop det och skulle starta vände jag manometern så jag kunde se den med huven öppen. Minst 7bars tryck. Manometern gick inte längre. skruvade ut skruven helt utan någon skillnad. motorn förmodligen helt blöt, den "tände till" 2 ggr, sen död. För första gången fick jag ta frugans bil bil till jobbet för att min strejkade. Vad f--n är det nu för fel då. Det verkar nästan som det är tätt i returen. Fortsättning följer, säkert.
Mvh
Lennart
av NilsO
lennarte skrev:Funderar på att ta hela "railsen" med spridare och allt från skroten. Så till frågan, Är det samma "grejer" på en 940 med 230F motor? det står en sådan "nyinkommen" på en skrot i närheten. Det ska finnas ett "serviceuttag" till bränsletrycket på "senare" modeller. Vilka modeller är det?
Säker på att det är 940 med B230F? Det är inte vanligt (osäker på om det ens fanns). Men däremot vet jag att varken B230FB, FD, FT eller FK, dvs de vanligaste motorerna i 940, har samma spridare som din motor. Sugmotorspridarna ger för lite bränsle; turbospridarna för mycket och ska ha förkopplingsmotstånd (prova inte att koppla in turbospridare utan förkopplingsmotståndet – din bränslebox går sönder då.) Däremot fanns ju faktiskt 940 med B234F (årsmodell 91, "GLT"), och den har samma spridare som din.

Den praktiska ventilen på bränsleröret kom runt 91 eller 92 både på 740 och 940.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Säker på att det är 940 med B230F?
Nej det är jag inte. Det är ingen turbo i alla fall. Då sprack det med spridarna i alla fall. Kollade på "nätet" lite, det finns ganska gott om "GLT spridare" på skrotarna i alla fall. O-ringarna har jag fått måtten på, 8,0x4,0mm (innerdiaxtjocklek) så det är inget jag har på jobbet, men samma som till "railsen". Ska ta bort returslangen från BTR-en i kväll när jag kommer hem och se om den "strular, se'n lyfta "railsen med spridare och kolla om dom läcker igenom. Kan man ta railsen från viken (sugmotor) som hest och sätta i mina spridare? Det är ju i första hand service uttaget jag är ute efter, och en ny slang då, den från röret till "railsen".

Mvh
Lennart
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
Val av motorolja

Jag har kört min 745-a (B234F 16V) på B[…]

Idag provade jag att låta tändningen va[…]