NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hanss
Har haft min bil på verkstad de senaste 3 dagarna. Nu har de hittat ett fel på EGR ventilen. Så nu byter de hela EGR paketet.. Hoppas på resultat.
andreas_lofgren skrev:Körcykeln som bilens förbrukning är framräknad från är extremt snäll, bland annat accelerar man från 0-50 km/h på 22 sekunder.
0-50km/h på 22sek är väl på gränsen av vad en DrivE klarar va? ;-)

/Martin
av hanss
Fick tillbaka min D2 idag.. Kört 15 mil.. Förtidigt att säga något om förbrukning.. Men jag upplever ingen skillnad än.. S80 D5 som jag hade som hyrbil drog 0,48 vid samma körning... Väldigt frustrerande...
Det vart ju väldigt tråkigt. Hoppas det blir bättre snart.

Det snackas även om för mycket olja i motorn pga turbon osv. Vad är det som orsakar att oljenivån ökar så mycket och vad gör/kan man göra åt det?
Kollade på min mätsticka och det är för mycket olja i men bilen drar nästan exakt 0.7l/mil när jag tankar. Och det är ju ändå helt ok tycker jag.
av hanss
Det här gäller iofs en annan motor.. D2. Men hur kan du tycka 0,7 är ok? Kör du som en biltjuv?
Ahh Okey. Får hitta en annan tråd eller starta en ny om problem uppstår :)

I manualen är bilen specad för 0.56 och jag ligger på 0.7 på riktigt (mätt när jag fyller upp tanken igen).
Att ligga 1.5dl högre är väl hyfsat? Kör 2.5mil enkelväg varav 1.8mil är motorväg. Kör oftast aldrig längre än 3-4 mils sträckor. En hel del korta sträckor som några km till 1mil.
av hanss
Du vet väl bäst hur du kör själv.. Gasar du mycket och kör korta sträckor är det nog inte så dåligt nej.

Min bil har legat/ligger å dragit ca 3 dl över spec. Lånat flertalet likadana bilar å hammnat på eller bara några cl från spec...(0,38l/mil)
Sist ratta jag en S80 D5 som tog 0,48 l/milen... Tycker det är jäkligt märkligt att de inte kan lyckas få min bil att dra under 0,5 nån gång utan att jag ska harva på med 0,7l/milen
Ja, det är väldigt konstigt att det kan skilja så mycket från bil till bil som ändå är mer eller mindre likadan. Förstår inte det heller.
Känner en som har en nyare V50 också som har samma problem. Drar 0.7 eller tom lite mer när den borde ligga under 0.5.

Nej, jag gasar inte mycket. Enda gångerna som jag gasar är när jag behöver göra det för att köra om på rätt sätt osv. Leker eller kör med tung fot är VÄLDIGT sällsynt numera.
Läste nu att motorvägskörning skulle ligga på 0.46 men enligt färddatorn så ligger jag aldrig under 5.5. Så det blir väl runt 0.65 då misstänker jag.
Nu är ju min V50 4år redan samt gått ganska långt så jag vet inte vad man kan göra för att ev. hitta fel. Det finns inga felkoder i bilen för det kollar jag lite då och då.
Blir lätt väldigt dyrt att bara felsöka hela tiden, för det är väl inte så ofta som dem verkligen hittar rätt när det gäller bränsleförbrukningen.

Idag är dem inte mekaniker som det var förr, nu byter dem bara ut det som dem tror är fel på. Felsökning utan att lita på dator osv existerar väl inte längre...
hanss skrev:Fick tillbaka min D2 idag.. Kört 15 mil.. Förtidigt att säga något om förbrukning.. Men jag upplever ingen skillnad än.. S80 D5 som jag hade som hyrbil drog 0,48 vid samma körning... Väldigt frustrerande...
Mycket trist för dig hanss, hur tänker du gå vidare om det inte blivit bättre, byta bil? el kan du få ett återköp av bilen din?
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 51
Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]