Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Ja man ska väl skita i det.. jag gjorde ju typ det då jag inte körde över den fart jag själv tyckte var okej där. (man kan ju säga att 50km/h hela den vägen är rätt segt... det är ju flera km, och bara typ längst med 50m som dom jobbar.. resten är bara raksträcka och koner.)
Jag vet, detta hör inte till tråden, men kan inte låta bli. I en annan tråd talades det om att för att lättare få bilister att hålla hastighetsbestämmelser, skall de uppfattas som rimliga. Här är ett typexempel. Om vägarbetarna skall få oss att inte "köra häcken" av dom, bör de flytta den hastighetsreglerade sträckan vartefter de flyttar arbetsområdet. Hoppas någon "vrider" tillbaka tråden till "rätt" ämne igen.

EDIT. Jag har nu startat en ny tråd om acceptansen för hastighetsbegränsningar om någon vill "spinna vidare" på ämnet.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=100033
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
Man får bara köra 80 km/h i Norge, 100 på motorvägen och lägger man den i sexan så puttrar den fram på tomgång.
Kör jag i stan slurpar den i sig fantastiska mängder när lådan slirar runt och vägrar låsa.
När vi passerade gränsen så gick förbrukningen upp, men man behöver definitivt inte tanka mellan Sälen och Malmö.
130 på mätaren så drar den strax över 0.6 och blandad körning 0.75 och då medelhastigheten enligt dator 57 km/h.
I stan 0.9 någonting, men som sagt - slipper den växla så mycket och köra max 110 då är den snål och kommer man under 100 då undrar man hur det går ihop men jag har mätt vid pump.
Desmodue:
Hur stor differens brukar du ha vid pump? För det är väl färddatorns siffror du skriver..

Min visar som sagt ca 10% för lite.

Just nu är jag troligen på väg mot minsta förbrukningen på en tank hittills. :)
Jag har kört drygt 110 mil nu sen tankning och lampan han ännu inte börjat lysa.. Bilen säger 180km kvar till tom tank... Men de sista 200km brukar ta slut på ca 120 km... :)

Åker kanske och tankar imorgon ändå bara för att jag är så nyfiken på förbrukningen.. 5.5-5,6l/100km tror jag på .. kanske 5.4l/100km om jag har flyt. Datorn säger snittförbrukning 5.0l/100km sen senaste tankningen just nu.
Joel80- Du har ju bra koll på din förbrukning.Vad har du för erfarenhet av olika däcklufttryck och har du provat olika sorters diesel t ex MILES från Statoil eller nåt annat bolag o märkt nån skillnad i förbrukning och "körning"? MILES skall ju förlänga körsträcka med 2-3 % påstår de.
Miles verkar vara rena bluffen.. eller i allafall totalt omöjligt att kontrollera utan att testa i labb. Bara en sån sak som att det blåser lite motvind och jag kör i motorvägsfart ger lätt en skillnad på ca 10%. (0,5l/mil).
Sänker man hastigheten från 120 till 110 spar man nästan 20% (från runt 0,6l/mil till 0,5l/mil för mig.)

Är det regnigt och blött ökar det något.. regnar det mycket är det så man verkligen märker det.. då kan det öka med över en dl/mil. Snöslask är ännu värre.. fast då brukar man kanske sänka farten lite så det jämnar ut sig lite.

Däcktryck har nog mer betydelse än Miles-dieseln, men svår att kontrollera också p.g.a bl.a nämnda naturliga variationer. Jag tror att det viktigaste för förbrukningen gällande däcktryck är att kontrollera relativt ofta så att man inte ligger för lågt. Alltså under rekommenderat.. då börjar det få stor betydelse, plus att man ju försämrar fäste och stabilitet och allt sånt rejält också. Jag har tryckt i lite extra luft i mina och ligger på 2.9-3,0 istället för rekommenderat 2,6-2,7.. det ger kanske någon eller några cl/mil. Väldigt svårt att mäta.. :)

Den tråkiga slutsatsen jag kommit fram till är i allafall att det enda som har riktigt ordentligt stor påverkan på förbrukningen är hastigheten. I allafall om man snackar om motorvägsfart.

Sen verkar det i allafall av mina erfarenheter efter 2600mil med full förbrukningskoll med staplarna i bilen vara en myt att man tjänar på att accelerera fort. Mina egna erfarenheter av påverkan på km-stapeln stämmer ganska bra överens med att i EU-testerna för att få fram CO2-värdet tar en acceleration upp till 50km/h över 20 sekunder.
Desmodue skrev:Jag har varit nere i 0.43 i blandad körning i Norge med dubb, full last och -10 grader med massor av snö.
2.4D årsmodell 2008 automat.
De jag känner som har såna och kör normalt säger 1-1,1/mil i stan och 0,6 landsväg, 0,8 snabb mv. Har samma erfarenhet då jag kört omkring med XC60, samma drivlina (borde inte vara någon större förbrukningsskilland).
0,43 i blandat låter ju bra då:) 25% under Volvos uppgivna förbrukning för lugn landsvägskörning utan strömförbrukare, utan last nästan och med smala energydäck:)
Nästan så man tror att datorn visar ganska mycket glädjeresultat.. ;)

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]