Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tolken
Hur har du löst det med ersättningsrör istället för DPF? Har du provat att besiktiga bilen utan dpf?[/quote]

Jag har tatt avgasstesten på verkstedet hos en kompis, den er langt innenfor grenseverdien (15% av tillatt avgass). Jeg har tatt ut innmaten i dpf og katalysatoren, så orginalrøret med sensorene står kvar. Alt ser orginalt ut.
av Tolken
VolvoB20 skrev:
Tolken skrev:Jag har Rica tuning på min (240 hk/475 nm) med dpf off og egr off. Fjerning av partikkelfilteret skader på ingen måte motoren, tvert om. Tidligere hadde motorer hverken katalysator eller dpf, og det gikk jo fint. Fordelene er mange:
-lavere eksotemperatur, gir lavere temperatur på turbo og motor = positivt
- mindre eksostrykk, dvs motoren må ikke bruke energi på å presse ut eksos = mindre forbruk av diesel og mindr utslipp av co2.
- regenerering ( rengjøring) av dpf trengs ikke = mindre forbruk av diesel og mindre uforbrent diesel og sot i motoren. Gir bedre oljekvalitet og mindre slitasje. Lavere co2 utslipp
- det er klart at motoren slipper ut mere partikler, men med bosch edc17 styringssystem og 7 injeksjoner får man god etterbrenning og lite partikkelutslipp uten dpf. Men det øker selvfølgelig sammenlignet med dpf. Men jeg bor i nordnorge, med lite forurensing og partikkelforurensing er ikke ett problem her.
- på avgassmåling slipper jeg ut, uten dpf ca 15 % av tillatt verdi. (Har målt)

Så, dere som er miljøbeviste, jag forstår er. Men det er ikke ett problem. I tokyo ja, men i småbyer og på landsbygda i norr betyr det ingenting.

Eks. på effektmålinger med og uten dpf:
Fiat 500 - pluss 5 hk oh 13 nm utan dpf
VW 170 tdi - pluss 14 hk. Ingen momentøkning pha momentsperren i mappen er satt til 350 nm.

Tunede biler får mere effekt ved dpf off pga at eksosen stopper ytterligere etter trim. Dvs at min S80 har nu 250 hk +
Varför har du bara tagit bort Partikelfiltret, varför tog du inte bort katalysatorn också när du nu håller på.
Katalysatoren som sitter like ved dpf er fjernet. Men den lille grovkatalysatoren som er like etter turboen sitter kvar. Det er for at turboen skal få litt motstand så den ikke spoler ukontrolert opp under akselerasjon og for å holde jevnt baktrykk på turboen. Da holder lagrene lenger.
av basberoende
Tolken skrev:Hur har du löst det med ersättningsrör istället för DPF? Har du provat att besiktiga bilen utan dpf?
Jag har tatt avgasstesten på verkstedet hos en kompis, den er langt innenfor grenseverdien (15% av tillatt avgass). Jeg har tatt ut innmaten i dpf og katalysatoren, så orginalrøret med sensorene står kvar. Alt ser orginalt ut.[/quote]

Det är så jag har tänkt göra med. Hur mycket uppskattar du att bränsleförbrukningen har sjunkit?
av Tolken
basberoende skrev:
Tolken skrev:Hur har du löst det med ersättningsrör istället för DPF? Har du provat att besiktiga bilen utan dpf?
Jag har tatt avgasstesten på verkstedet hos en kompis, den er langt innenfor grenseverdien (15% av tillatt avgass). Jeg har tatt ut innmaten i dpf og katalysatoren, så orginalrøret med sensorene står kvar. Alt ser orginalt ut.

Det är så jag har tänkt göra med. Hur mycket uppskattar du att bränsleförbrukningen har sjunkit?[/quote]

Når jeg kjøpte bilen klarte jag kjøre på 0,5 l/mil på rak landeveg i norske hastigheter (80-90 km/t). Samme kjøring nå ligger jag på 0,45-0,46. Bykjøring vet jag inte, for jag bruker nesten ikke bilen i byen. Med feriepakket bil og husvagn på to tonn ligger forbruket på 1-1,1 l/mil. Inte så galt.
av basberoende
Ok. Ska se om jag hinner rensa filtret i helgen. Fick hem ett begagnat idag. Du får gärna lägga upp film på ljudet från bilen ;)
av Davajn
Tolken är inne på rätt spår. Och folk som säger att ta bort partikelfilter inte ger någon avsevärd effektökning ser inte riktigt hela sanningen i det.

Som Tolken säger så producerar ett partikelfilter en jävla massa mottryck för att reningsprocessen skall fungera. Ett partikelfilter måste vara VARMT annars fungerar det inte.

Och tebax till att 535d bara får 5hp ökning vid å ta bort partikelfilter är ju inte heller hela sanningen. Tar man bort den så möjliggör den ju att man kan öka trycket avsevärt! Hade över 370hp och 730nm i min förra 535d så nog fan gav de en stor skillnad att plocka partikelfiltret ;)

Sedan får man inte glömma det otroligt sköna turboljudet som blir när det får friare andningsvägar! + Att turbo/turbosarna håller betydligt längre då dom slipper arbeta mot skyhögt mottryck.

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]