Lucif3r skrev:
Re: Tips extraljus
av Lucif3r Idag, 07:15
Lucif3r skrev:LED? Som ljuskälla? Näeru, så bra är inte LED lampor. Funkar på sin höjd till bakljus och blinkers, men strålkastare? Knappast.
Eller ja visst, det går ju, om man tar ett fullstort extraljus och proppar det smäckfullt med LEDs, men det blir både fruktansvärt dyrt och ändå sämre än halogen. LED duger inte ens till dimljus om det är ljuset man är ute efter.
Jodå kompis finns en rad uppsjö med extraljus med led. Du kan få 3st 60w led extraljus för 4500kr i sverige. Billigare på ebay. Dyrt? jag kanske men dom lyser 50,000 timmar och startar snabbare en ditt orginal helljus. Varje extraljus lyser med 5100 lumens. vilket motsvarar 60w xenon? Drar inte i närheten av samma ampere.
Oavsett om man väljer en ramp eller ett led extraljus så ska man se till att det sitter Cree lysdioder dom är bäst och att man väljer spot ljusbild för att få någolunda längd.
Xenon är egentligen en ganska dumkonstruktion. Ganska dyrt, drar en jävla massa ström kräver 23-24000 volt för att överhuvudtaget tändas, samt att det tar en stund för dom att nå full ljusstyrka.
LED är dyrare men nästa gång jag sätter på extraljus på min kärra blir det endast led. ( har 60w led på den nu + xenon )