Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MagganE
Kan någon förklara en sak, jag har ju en 88a till med B230F-motor, men i den sitter ingen hallgivare... Fördelaren är bara en stor järnklump med pinnarna och saken som går att snurra i mitten (där rotorn sitter på). Den bilen har även en diagnosbox, innebär det att den bilen är en senare modell från samma år då? Varför ser inte fördelarna likadana ut?
När jag söker i bildelsdatabasen får jag ju bara upp träffar på en sån fördelare jag plockat loss från bil nr 2
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&r ... d=19103697.
av Rådlös
Det är tydligt att bil nr 2 är en sen -88. I den motorn är Hallgivaren ersatt av en vevaxelgivare som sitter över svänghjulet i bakkanten på motorn väldigt nära kopplingskåpan. Dom här båda givarna utför samma jobb, att ge en signal till styrdatorn var på motorvarvet som motorn befinner sig. Det är ju sedan som styrdatorn skickar ut en tändgnista eller bränsleinsprutningpuls i rätt ögonblick, styrt av den givarens signaler. Fungerar inte givaren så startar aldrig motorn.
Du har två olika fördelare (om man skall anta att länken från Sicnarf är riktig?). Bilden på fördelaren i din länk visar en fördelare som sitter i bakänden på kamaxeln. I länken från Sicnarf visas en fördelare som sitter i motorblocket i framändan på motorn, nära termostaten och kamremskåpan m.m m.m. I dom fall där motorn har en Hallgivare, så sitter den i fördelaren.
av MagganE
Ok. Bägge fördelarna sitter bak på motorn men den ena har precis som ni säger en hallgivare, den andra har givaren ner undertill nästan vid kopplingskåpan. Så jag kan ju inte använda fördelaren ifrån den bilen. Men hur vet jag när jag söker på bildelsbasen.se att jag får tag på tätt fördelare? Jag har redan ringt och varit hos de jag brukar handla av och de hade inga fördelare till 740 öht. Mekgubben som brukar hjälpa mig med krångligare saker får sätta dit den nya fördelaren mående måste jag ju få tag på rätt först
av Rådlös
" Men hur vet jag när jag söker på bildelsbasen.se att jag får tag på tätt fördelare?"
Vi får nog gå till historien i alla fall med det här.
Första juli 1988 kom en lag som sa att alla bilar som såldes från och med 1 juli skulle ha katalysator och styrd avgasrening enligt givna normer. Då blev det lag på det i Sverige. (Många bilar hade haft det före den tiden, men det var frivilligt) Vanligtvis kommer ju modellförändringar på bilar i september varje år, men här blev det alltså en förändring mitt i kalenderåret. Det är av den orsaken man säger tidig eller sen -88. Ibland säger man också -88 A (tidig) eller -88 B (sen). Man kan ju kolla upp första registreringsdatum i bilregistrets uppgifter. Där ser man ju när bilen registrerades. Man måste ju också kunna gå på chassienumret för det måste ju finnas en "brytpunkt" någonstans. Jag vet dock inte var den brytpunkten ligger. En seriös bilskrot vet säkert det och det finns andra som håller reda på detta.
Samtidigt med den här övergången 1 juli 1988 så kom ett nytt styrsystem för motorn. Man gick från LH 2.2 till LH 2.4 som var lite modernare och hade bl.a diagnosboxen. Det var några andra skillnader också. T.ex övergång från Hallgivaren till vevaxelgivaren. Förmodligen är det en anpassning till det modernare styrsystemet?
Så leta upp chassienumret på den aktuella bilen och notera det. Hittar du inte det så kan du gå in på Skruvat, som du har som reklam här på forumsidan. Där loggar du in dig med bilens registreringsnummer. Då får du upp en liten ruta som säger vad du har för en bil. Klicka på den rutan så kommer det upp en större ruta med mera uppgifter om din bil. Bl.a första registreringsdatum och chassienummer. Men även motortyp etc. etc. Det är nästan värt att spara den rutan för det finns så mycket nyttig information där.
OBS! Vi förutsätter att ingen tidigare ägare har bytt ut motorn eller något annat som ställer alla uppgifter på huvudet.
Flera andra bilreservdelsfirmor har en liknande funktion.
av Comonrail
Jag tänkte på vevaxel givaren men det låter inte som den riktigt. Det är nog bara att börja gå igenom tändsystem och bränslesystemet riktigt. Har du bra batteri i den och laddar den som den ska?
av MagganE
Rådlös skrev:" Men hur vet jag när jag söker på bildelsbasen.se att jag får tag på tätt fördelare?"
Vi får nog gå till historien i alla fall med det här.
Första juli 1988 kom en lag som sa att alla bilar som såldes från och med 1 juli skulle ha katalysator och styrd avgasrening enligt givna normer. Då blev det lag på det i Sverige. (Många bilar hade haft det före den tiden, men det var frivilligt) Vanligtvis kommer ju modellförändringar på bilar i september varje år, men här blev det alltså en förändring mitt i kalenderåret. Det är av den orsaken man säger tidig eller sen -88. Ibland säger man också -88 A (tidig) eller -88 B (sen). Man kan ju kolla upp första registreringsdatum i bilregistrets uppgifter. Där ser man ju när bilen registrerades. Man måste ju också kunna gå på chassienumret för det måste ju finnas en "brytpunkt" någonstans. Jag vet dock inte var den brytpunkten ligger. En seriös bilskrot vet säkert det och det finns andra som håller reda på detta.
Samtidigt med den här övergången 1 juli 1988 så kom ett nytt styrsystem för motorn. Man gick från LH 2.2 till LH 2.4 som var lite modernare och hade bl.a diagnosboxen. Det var några andra skillnader också. T.ex övergång från Hallgivaren till vevaxelgivaren. Förmodligen är det en anpassning till det modernare styrsystemet?
Så leta upp chassienumret på den aktuella bilen och notera det. Hittar du inte det så kan du gå in på Skruvat, som du har som reklam här på forumsidan. Där loggar du in dig med bilens registreringsnummer. Då får du upp en liten ruta som säger vad du har för en bil. Klicka på den rutan så kommer det upp en större ruta med mera uppgifter om din bil. Bl.a första registreringsdatum och chassienummer. Men även motortyp etc. etc. Det är nästan värt att spara den rutan för det finns så mycket nyttig information där.
OBS! Vi förutsätter att ingen tidigare ägare har bytt ut motorn eller något annat som ställer alla uppgifter på huvudet.
Flera andra bilreservdelsfirmor har en liknande funktion.

Tack! Jag har hittat fördelare på blocket nu och kollat så det verkligen är en 88a med hallgivare. Bra att få historism med för nu förstår jag bättre varför det är som det är :)
av MagganE
Comonrail skrev:Jag tänkte på vevaxel givaren men det låter inte som den riktigt. Det är nog bara att börja gå igenom tändsystem och bränslesystemet riktigt. Har du bra batteri i den och laddar den som den ska?
Japp det gör den och nu är det i princip bara fördelaren med hallgivare kvar att byta ut
Backljus

Hej någon som har en snygg lösning p&ar[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]