Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har även min bil börjat larma för låg batterinivå, varningen kommer 30 sek efter att jag stänger av bilen.
Fick svaret av min mekaniker att jag ska ladda fullt i batteriet och sen åka in till dom för att testa batteriet.
Enligt honom finns inget mjukvarufel på MY14.
Känns lurigt om alla batteri ger upp efter 500 mil, på min förra S80 MY11 höll det i alla fall nästan i tre år.
Bilen är en V60 D5 som gått 550 mil.
Det känns inte bra inför kommande dieselvärmare/elstolar/rattvärme-säsong.
av RCE
Degdala skrev: Enligt honom finns inget mjukvarufel på MY14.
Va härligt med en mekaniker som har koll, eller? Jag hade nog lämnat min bil till någon annan!
Degdala skrev: Känns lurigt om alla batteri ger upp efter 500 mil, på min förra S80 MY11 höll det i alla fall nästan i tre år.
Inte så imponerande det heller. Vad är det som händer?
Vojje skrev:
Degdala skrev: Känns lurigt om alla batteri ger upp efter 500 mil, på min förra S80 MY11 höll det i alla fall nästan i tre år.
Inte så imponerande det heller. Vad är det som händer?
Ställde samma fråga och fick svaret att det är dieselvärmaren som knäcker batterierna.
Lite synd eftersom just den var en viktig anledning till att välja Volvo.
På den här bilen har jag testat värmaren en gång.
Jodå, skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en extraladdare monterad även om 4000:- är mycket. Dock inte för att få bilen att fungera i sommartemperaturer som det har varit senaste tiden. Knappt under 10 grader på natten och över 20 dagtid. Måste jag ha bilen inpluggad för att fungera tillfredsställande under dessa förhållanden är något fel eller feldimensionerat. Vintertid med alla förbrukare på tillsammans med väldigt korta körsträckor må väl vara hänt. För Volvo är det ju inte ett helt okänt klimat vi har här, det visade min förra som inte hade några direkta vintersvagheter mer än spriten då förstås ;-//
Har själv en XC60 Drive - 12 och jag var tvungen hålla på och ladda batteriet varje vecka förra vintern på grund av att bilen varnade för låg batterispänning. Har haft bilen på service under sommaren och klagade även på den dåliga värmen men service killen sa att det går inte kolla extra värmaren när det är varmt ute. Frågade även om bilen fick några uppgraderingar och då sa han det var en till AC.
Har 6 månader kvar av garantin så man får hoppas att det löser sig under kommande vinter. Gillar bilen annars och det skulle vara tråkigt om man var tvungen byta bort den.
Konstigt... jag har D5(-12) med Volvo on-call. Använde ganska ofta dieselvärmaren, inte en ända gång som bilen skulle ha varnat för batteriet. Och mina arbetsresor är inte så långa. Och annars också när man kör till butiken mm. så har jag använt den och då är det mycket korta streckor. Inga problem... de ända gången jag fått varningen är när jag spelat musik och haft dörren uppe när jag mekat med bilen(längre tid) och då jag laddat in nya kartor.
Min V60 D4 MY13 har aldrig klagat på låg batterispänning under det första året jag haft bilen, däremot har inte S/S alltid aktiverats om bilen stått en vecka eller så, kollar man då i Sensus-menyn, ser man att anledningen är att batteriet laddas, men det är ju inte samma sak som att varna för låg batterispänning.
Då har jag ändå kört bränslevärmaren hyfsat flitigt i vinter, fast ofta har jag inte startat den mer än ca 15-20 minuter innan avfärd. På mornarna har jag under vintern startat den precis innan jag skall åka eftersom bilen står i garage, då hinner den precis starta igång när man öppnar garageporten.
Inte ens under en vecka i fjällen med mycket längre gångtider och mycket lägre temperaturer var det några problem. Tog med batteriladdare ifall att men behövde aldrig använda den.

Så nog verkar det vara något fel som införts på MY14-modellerna, sen om det är mjukvarufel eller några komponenter som är felaktiga återstår väl att se...
Fick upp detta meddelande igår på min MY14 XC70 D5. Kör inte korta sträckor med den.
Ringde min verkstad och dom bekräftade att det är en bugg i mjukvaran som är för "snålt" ställd vid vilken nivå den skall varna. Dom skall även testa batteriet men kommer att uppdatera mjukvaran samtidigt. Får se om det hjälper...
..JL
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]

Hjälp med Vida

Köpte en fläkt från skroten med de[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]