Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karren
Ok, nu har jag införskaffat multimeter :) och mätt på batteriets poler:
Avstängd bil: 12,79
Startad bil: 12,5
Startad bil med helljus, stereo, helljus och fläkt på max: 11,79

Analys?
av sicnarf
Din generator laddar inte när bilen är igång!
Ta loss laddregulatorn bak på gen och kolla på kolen.
Köp en laddregulator om du ser att kolen är små och slitna på din generator.
Det kostar 109 på Biltema.
av sicnarf
Gå till bilen och titta hur din generator ser ut! Kanske den är bytt tidigare,man kan aldrig säga.
Men jag tror alla 740 generatorer har en laddreg bakpå. De är inte inbyggda som på gamla 140/240 volvo bilar.
av Rådlös
Lite fakta om växelströmsgeneratorer: När växelströmsgeneratorer blev standard i dom flesta bilarna på 60-talet hade dom en separat laddningsregulator en bit ifrån generatorn. Omkring 1980 började det komma generatorer med inbyggd laddningsregulator. Alla bilfabrikanter bytte naturligtvis inte över en natt, men med ett tidsspann på ett par år hade dom vanligaste fabrikaten gått över till inbyggd regulator.
Visst skulle någon teoretiskt sett ha kunnat sätta i en äldre generator med separat regulator på utsidan som en ersättning för en havererad, men det är knappast troligt i realiteten. Så vi vågar nog påstå att du har en "modern" generator med inbyggd regulator. Det skulle vara krångligt med en separat regulator. Det krävs 4 eller 5 kablar till regulatorn i den äldre modellen, medan allt är inbyggt i den nyare. Det är bara en grov kabel till batteriet och en tunn till laddningslampan. Enklare kan det inte bli.
av Amarace
Som alla nästan sagt, kolla laddregulatorn och kolen först och främst, samt jordning.

Angående inbyggd laddregulator eller extern så kan man byta kolbryggan på en med extern till en med intern istället (och tvärtom). Den externa kräver bara två kablar extra (DF, D+), samt jord som kan fås via kabel från generatorn, eller direkt via regulatorns infästning mot kaross.
Volvo började med inbyggd runt 81.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag skulle ha börjat med att titta på att alla anslutningar var OK om min känsla var att problemet hängde ihop med startmotorbytet. Byter du ut delar så kan ju en dålig anslutning rätta till sig av bara farten, men du kanske inte hade behövt byta delen om det bara var anslutningen som dålig.
av karren
Jag skulle ha börjat med att titta på att alla anslutningar var OK om min känsla var att problemet hängde ihop med startmotorbytet. Byter du ut delar så kan ju en dålig anslutning rätta till sig av bara farten, men du kanske inte hade behövt byta delen om det bara var anslutningen som dålig.
Jag ringde till verkstan (okq8 Handen) och frågade om det kunde ha hänt något i samband med bytet av startmotor. Han sa att det kan det inte eftersom det var "två olika komponenter"? Stämmer det?

Där sjönk sannolikheten att det är […]

Ok, tack! Överkomligt, och det är v&aum[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Det är bara att kolla alla anslutningar fysis[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Jag fick samma tre uppdateringar. Kör med ege[…]