Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:En blockvärmare har mig veterligt ingen packning. Det är tröghetspassning som gäller där. Sunkigt är det knappast heller. Inte sunkigare än motorns kylkanaler i övrigt. Har man skött motorn och bytt kylvätska enligt anvisningar (Vart annat år förordar bil- och glykolfabrikanter. Verkligheten brukar dock bli mycket längre.) så bör kylvattnet vara klart och endast färgat av glykolen.
På äldre motorblock så sitter en annan typ av "frostplugg" (expanderplugg) som är plan (till skillnad mot "skålplugg som sitter på nyare modeller) och där klämmer du fast motorvärmaren mot blocket med en skruv och en gummipackning. Packningen blir ganska "sunkig" med tiden p.g.a oljeläck. Vilken årsmodell det skiljer vet jag inte, min -88B har packning, 940 har det inte. Volvo har haft expanderplugg sedan i alla fall B18 motorn kom -61. Kommer inte ihåg om B16 motorn hade det men jag tror det.
päpplet skrev:Den här motoroljan kör jag sen nåt år tillbaka alla mina 740 på och den håller samma färg och viskositet när jag tappar ur som häller i (vilket biltemas helsyntet jag körde på förut INTE gjorde, den var kolsvart och seg efter 1000 mil)
En modern olja med normala oljebytesintervaller blir inte svart (normalt sett). Blir oljan svart så löser den upp sådant som den förra oljan "lämnade kvar", det betyder egentligen att den oljan som blir svart är av bättre kvalitet än den föregående. Sedan kan det ju vara så att tidigare har det varit dåligt med service, så det "byggt upp" mycket sot och koks som senare olja "löst upp". En stor skillnad mellan helsyntet olja och mineralolja är att i en syntetolja tillsätter man "förtunnings medel" för att få "den rätta" viskositeten, på en mineralolja tillsätter man "förtjockningsmedel". Det är med andra ord helt normalt att en syntetolja blir "seg" när den blir gammal, men då skulle den varit bytt tidigare. Följaktligen blir en mineralolja "tunnare" när den "slits" och det är inte bra. Därför har mineralolja kortare bytesintervaller. Jag kör på Mobil 2000X 10W40 som är en semisyntetisk olja, d.v.s en "blandning och kompromiss" som fungerar bra i vårt klimat till dom flesta bilar med "normal" körning,

Mvh
Lennart
PS. använder även samma olja till min utombordare, Suzuki DF90 4-takt, rekommenderas av Suzuki för sin förmåga att "suga upp" kondensvatten. Det behövs "på sjön".
Användarvisningsbild
av andreasw
Nu har jag läst runt lite och det verkar som att slangvärmare är bättre än blockvärmare? Det kanske är billigast att bara byta till en sådan. Men då måste jag väl också införskaffa mig en frostplugg där den gamla värmaren satt?
Det här var den enda värmaren jag hittade på biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 304-40128/
Men den verkade löjligt billig...

Är det någon som har koll på det här med att ställa tändningen. Ställde om den litegranna men den fortfarande lite ryckigt. Vad jag har förstått så ska den stå på 12 grader, och den skall ställas in vid tomgång. Läste lite i användarhandboken att man skulle koppla ur någon vakuumsak? Vad kan det vara för något?
Användarvisningsbild
av andreasw
Rådlös skrev:Här kan du läsa en bra beskrivning om oljor: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=84871

En blockvärmare har mig veterligt ingen packning. Det är tröghetspassning som gäller där. Sunkigt är det knappast heller. Inte sunkigare än motorns kylkanaler i övrigt. Har man skött motorn och bytt kylvätska enligt anvisningar (Vart annat år förordar bil- och glykolfabrikanter. Verkligheten brukar dock bli mycket längre.) så bör kylvattnet vara klart och endast färgat av glykolen.

Är det inte det, så är det läge för en kylartvätt. Det gör man enklast numera med en eller två diskmaskinstabletter. Lägg i dom i kylaren och kör motorn ordentligt genomvarm. Håll värmereglaget helöppet så att det cirkulerar där också. Gärna med fläkten på högvarv, då kyler det elementet lite och motorns kylvatten vill kompensera det med att flöda på mer varmvatten.
När du är klar med detta, töm ur vattnet och skölj med en slang noga i flera minuter och lite till. Arrangera gärna så att du kan köra motorn på tomgång medan du spolar. Fyll sedan direkt med ny kylarvätskablandning, glykol och vatten 50/50. Jag vill minnas att det går i 9 liter totalt, kanske mer. Vänta inte med glykolen. Då får du rost inne i motorn på nolltid. Kolla så att inga nya läckor har uppstått, dåliga slangar etc. etc. Glöm inte att glykol är tämligen giftigt, så planera var du står och gör detta jobbet.

Med din läckande blockvärmare bör du överväga om du skall byta samtidigt. Om den nu är lika gammal som bilen kan det, kanske, möjligen, eventuellt bli problem med att hitta rätt elanslutningar som passar ihop med det gamla systemet. Det är olika utseende beroende på vilket fabrikat det är. Där har du lite att forska i. Allt det här bör du göra innan vintern kommer och halva året har just gått.
Kylarvattnet ser för taskigt ut. Är nog inte bytt på många år! Spelar det någon roll vad det är för tabletter? Eller kan jag ta mina 3-in-1 som jag kör här hemma? ;) Ska jag koppla ur nedre kylarslangen nederst i kylaren och sen spola? Eller öppna nedre kylarslangen och spola i expansionskärlet?
När jag kör bilen på tomgång, hur ska jag då bära mig åt att spola ur den? Det skulle ju vara bra att göra på det viset när man spolar ur hela motorn.

Förresten när ni ändå hjälper mig! Bandet till slutburken på avgassystemet har rostat av. Var kan jag hitta ett nytt sådant? Det är original volvo avgassystem. Finns det inte också någon termostat som kan vara bra att byta`?
av Rådlös
Jo, termostaten sitter i det halvrunda huset där övre slangen till kylaren börjar.

När du spolar igenom kylsystemet är det lämpligt att lossa nedre anslutningen på kylaren. Sedan stoppar du in vattenslangen i nedre kylarslangen och möjligen slår några varv eltejp eller silvertejp runt skarven så att det sitter kvar. Kanske också ett buntband eller två. Det behöver inte vara supertätt just där men ju mer vatten som går in i motorblocket, desstå bättre är det ju. Och så på med ett gott vattenflöde. Du kan ju vänta med att starta motorn tills du ser att det första sköljvattnet kommer ut. Då har motorblocket och kylaren fyllts upp. När motorn går hjälper ju pumpen till med cirkulationen. Och vattnet är ju iskallt så det är ingen risk att motorn blir överhettad.

Det är nog mindre viktigt vilket fabrikat du har på diskmaskintabletterna. Det viktiga är deras innehåll av bl.a kaustiksoda och andra smutslösande medel. Det innehåller alla sådana diskmedel.

Reservdelar till din bil finns ju på Skruvat, som du har som reklam på den här sidan. Logga in dig med regnumret så får du fram det som passar just din bil. Annars finns det ju ett antal firmor som säljer äldre (fabriksnya) Volvodelar. Här är en av firmorna: http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... icka=Lista Det finns fler så du bör inte vara strandsatt.

Ett tillägg: Ta ur den gamla termostaten innan du börjar skölja igenom systemet. Eftersom du sköljer med kallvatten så öppnar ju inte termostaten och släpper fram sköljvattnet genom kylaren, om den nu fungerar (?) Därför tar du bort den i stället.
Användarvisningsbild
av lennarte
andreasw skrev:Nu har jag läst runt lite och det verkar som att slangvärmare är bättre än blockvärmare? Det kanske är billigast att bara byta till en sådan. Men då måste jag väl också införskaffa mig en frostplugg där den gamla värmaren satt?
Det här var den enda värmaren jag hittade på biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 304-40128/
Eftersom du har en äldre bil än min har du säkert motorvärmaren monterad i bakre frostpluggen under grenröret, förmodar jag. Där sitter min monterad. På nyare modeller sitter den i främre pluggen vid insugningsröret. Då är den utan gummitätning. Om du har värmaren monterad under grenröret är det inte lätt att byta den, men det är betydligt lättare att montera en ny värmare än att försöka slå i och få tätt en ny frostplugg. Det är väldigt svårt att få det tillräckligt rent. det är väldigt lätt att det fortsätter att läcka. Dessutom är en värmare monterad i blocket mer effektiv än en monterad i nedre kylarslangen (värmeförluster). Den jag köpte på Biltema hade samma pris, motsvarande pris hos andra (kollade några, bl.a Skruvat, Mekonmen) var mellan 400 - 800,-.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Nexus
kan bero på att märkes olja kostar lite om man köper in den på fat. Då är inte tex mobil särskilt dyr alls. men som vanlig svensson släpar jag inte hem ett fat till garaget direkt :wink:
men som sagt det är ju valfritt vad man vill köpa för olja mm
Användarvisningsbild
av andreasw
lennarte skrev:
andreasw skrev:Nu har jag läst runt lite och det verkar som att slangvärmare är bättre än blockvärmare? Det kanske är billigast att bara byta till en sådan. Men då måste jag väl också införskaffa mig en frostplugg där den gamla värmaren satt?
Eftersom du har en äldre bil än min har du säkert motorvärmaren monterad i bakre frostpluggen under grenröret, förmodar jag. Där sitter min monterad. På nyare modeller sitter den i främre pluggen vid insugningsröret. Då är den utan gummitätning. Om du har värmaren monterad under grenröret är det inte lätt att byta den, men det är betydligt lättare att montera en ny värmare än att försöka slå i och få tätt en ny frostplugg. Det är väldigt svårt att få det tillräckligt rent. det är väldigt lätt att det fortsätter att läcka. Dessutom är en värmare monterad i blocket mer effektiv än en monterad i nedre kylarslangen (värmeförluster). Den jag köpte på Biltema hade samma pris, motsvarande pris hos andra (kollade några, bl.a Skruvat, Mekonmen) var mellan 400 - 800,-.

Mvh
Lennart
Jag har min under Grenröret. Men jag tror det är på den främre pluggen? Den är då närmast fläkten. Det är vad jag kan komma ihåg i mitt huvud just nu iaf :P Följer det med packningar och allt till den där värmaren? Men varför stod det på så många ställen att det var bättre med en slangvärmare?
av picko
Det eviga tjatet om olja hehehe kommer aldrig ta slut. Finns olika klasser på oljan och olika viskositet och dessa märkningar är samma oavsett vad som står på byttan. Biltemas olja är bra den håller den klass som jag ska ha i min b230. XXX eller andra roliga märken som kostar ap mycket har samma klass och viskositet som min motor skall ha det vill säga spelar ingen roll vilken man väljer bara priset som skiljer om man ska ha en standardolja.

Biltema tex lär ju inte ha eget raffinaderi????? Ofta är det någon av jättarna som levererar till biltema tex Statoil, Texaco mm
dvs samma skit olika förpackning. Skulle bli ett jävla liv om dom sätter felaktiga klasser mm. Däremot vissa dyrare märken kan ha olika tillsatser tex för att få en starkare oljefilm eller mindre slagg men då är det ofta någon special olja även från dom dyra märken.
Nog om detta sorry jag kapade tråden

Ang motorvärmaren skulle jag köpt en ny ingen större kostnad. Ell väldigt jobb att få en ny frostplugg att täta som den ska

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]