Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreas_lofgren skrev:Såvitt jag känner till är det från 2012 D2 som Volvo bytte filtertyp och därmed tillhörande additivtank och bytesintervall på filtret. My11 har såvitt jag känner till gamla filtret.
Kan det ha något att göra med namnbytet från Drive till D2? Det bytet skedde mitt under ett modellår så både Drive 115 hk/6 vxl och D2 115 hk/6 vxl finns som MY12.
PH
Bytet från DRIVe till D2 måste i så fall kommit senare till V70 än till S40/V50
andreas_lofgren skrev:Bytet från DRIVe till D2 måste i så fall kommit senare till V70 än till S40/V50
Ja det går ju inte att jämföra olika bilmodeller här. Dessutom är ju varken D2 eller DrivE en specifik motor.

/Martin
Vilket nästan gör det omöjligt att hålla ordning på vilka bilar som har underhållsfritt filter eller inte. Perfekt!
Egentligen är det hela mycket enkelt - inga bilar har underhållsfritt partikelfilter !
Det handlar bara om när det behöver rengöras/bytas. Fullständigt obegripligt att just Volvo envisas med att ha partikelfilterbyte vid ett visst miltal. Vad gäller Citroen/Peugeot, som konstruerat motorn och dessutom var de som "uppfann" partikefiltret och gjorde dieslarna "rumsrena", så förekommer inga fasta krav på byten vid vissa miltal överhuvudtaget. Partikelfiltret åtgärdas på olika sätt när behov uppstår. Man byter knappast koppling, förrän det behövs ?? Hur svårt kan det vara ??
Det vanliga är att filtret håller sig fräscht till mellan 16-19.000 mil, ibland ännu längre när det gäller den äldre konstruktionen. Om man absolut vill sälja sin bil vid säg 15.000 mil och är orolig för att den blir svårsåld för att man ej varit trogen Volvos tokidéer om byte, så är det enkelt att köpa ett nytt partikelfilter via t.ex. Ebay och låta vilken verkstad som helst montera grejorna på ca 45 minuter.
Detta är mycket ekonomiska bilar, som med rätt verkstadskontakt är mycket billiga att serva och reparera - om man inte låter sig luras av Bilia och liknande skojare.
1,6l diesel med 2 ventiler per cyl alltså d4162 har ingen bytesintervall och ingen adaptivtank/påfyllning som dom äldre 4 ventilarna alltså d4164 bättre än så här kan jag inte förklara och motorbetäkningen hittar ni på en vit etikett sitter oftast på kamremskåpan
2ventilaren kom 2011 års modell i s40/v50 och brukar kallas d2 och den släpa ett år till dom stora alltså 2012or på v70/s80 här kan jag ha fel för mej men jag är säker på att har du 2ventiler per cylinder inget filterbyte
Gourmand skrev:Egentligen är det hela mycket enkelt - inga bilar har underhållsfritt partikelfilter !
Nej, men det är stor skillnad om den förväntade livslängden är 50.000 mil eller 15.0000 mil.
Gourmand skrev:Vad gäller Citroen/Peugeot, som konstruerat motorn och dessutom var de som "uppfann" partikefiltret och gjorde dieslarna "rumsrena", så förekommer inga fasta krav på byten vid vissa miltal överhuvudtaget. Partikelfiltret åtgärdas på olika sätt
Peugeot eller Citroen rengör inte några filter som du antyder utan det är bara byte som gäller. Däremot så stämmer det att de byts vid behov och inte fasta intervall.
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]