- tor 11 apr 2013, 13:05
Bilia har som sagt använt Castrol slx pro 0w-30 A5/B5.. Har de använt fel olja då eller säger instruktionsboken fel? Någon beteckning i motorrummet finns inte.
Hur kan man ta reda på om min motor har samma lagerspel som motorerna som kom året efter?
Magnus308 skrev:Min bil är tillverkad i maj 2004 (enl Transportstyrelsen). Ej faceliftad modell. Motorkod B5254T2. Enl instruktionsboken för V70 från 2004 står det ACEA A1 men också att ACEA A3 kan användas. A5/B5 nämns ingenstans.. Om viskositeten står det bara: "OBS! Oljor med viskositet 0W-30 och 0W-40 måste uppfylla kvalitet ACEA A3 (bensinmotorer)."EddyMe skrev:Nu har jag varit i kontakt med Bilia som servat bilen. Som jag skrev tidigare hade de inte specat vilken olja de hällt i motorn utan bara att det var castrol och hur många liter. Jag frågade lite snällt om detaljerad service spec och fick den på maila. På alla servicar senaste 6 år (service varje år) så har bilia använt just den A5/B5 olja som jag länkat till, Castrol slx pro 0w-30 A5/B5... Nu är man som ett stort frågetecken.. Hur kunde Bilia använda denna olja när instruktionsboken säger A3?? Jag upprepar, bilen i fråga är en V70 -04 2.5T.Min S60 2,5T modell 2005 är tillverkad i slutet av 2004 och den ska ha A5/B5.
Det kan mycket väl vara så att din motor har samma lagerspel som Volvomotorerna tillverkade året efter och då funkar A5/B5.
Volvo bilarna med 3000mil serviceintervall ska ha A5/B5 oljan.
Problemet med A5/B5 som kan uppstå är att tex vevlager kräver en viss styrka på oljefilmen för att lagrytorna ska hållas isär av oljefilmen.
Är oljefilmen för svag så brister den och slitaget på lagren ökar, Desto högre HTHS värde oljan har desto högre styrka har oljefilmen.
Av denna anledning kan A5/B5 vara mycket olämplig i vissa motorer som kräver A3/B4
Då en A5/B5 alltid har ett lägre HTHS värde än en A3/B4 olja i samma viskositet så är motorns lagerspel helt avgörande för om A5/B5 oljan kan användas.
A5/B5 kallas bränslebesparande pga det lägre HTHS värdet dvs det blir mindre motstånd med den tunnare oljan i lagren, En A3/B4 med ett högre HTHS värde ger ett högre motstånd i lagren vilket stjäl energi och i slutändan drar bilen mer bränsle.
Enkelt förklarat
A3/B4 klassning kräver ett högt HTHS värde för att klassningen ska uppfyllas
A5/B5 klassning kräver ett lågt HTHS värde för att klassningen ska uppfyllas
HTHS värdena som ska uppfyllas finns specat i dom olika klassningarna av oljor.
Bilia har som sagt använt Castrol slx pro 0w-30 A5/B5.. Har de använt fel olja då eller säger instruktionsboken fel? Någon beteckning i motorrummet finns inte.
Hur kan man ta reda på om min motor har samma lagerspel som motorerna som kom året efter?
- By Lövet