Ands hann svara före.. men det står ungefär likadant i instruktionsboken för MY13.
Sida 137:
http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... _14860.pdf
Moderator: Moderatorer
apersson850 skrev:Det är riktigt. Parkeringsbromsknappen fungerar som reservbromspedal. För den som inte provat ska kanske tilläggas att ingenting av det som Knight8806 skriver i sitt inlägg stämmer med verkligheten.Word!
dissonans skrev:Det beror på vilken hastighet du kör, hur fort körde du?AndS skrev:Enligt instruktionsbok för en -08.Jag testade den knappen en gång under färd. Höll nästan på att göra i byxorna.. Det är full broms som gäller (iaf på min '08 T6).
"I nödfall kan parkeringsbromsen ansättas när fordonet är i rörelse genom att reglaget hålls
in. När reglaget släpps eller gaspedalen trycks ner avbryts bromsförloppet."
"Vid nödbromsning i hastigheter över 10 km/h ljuder en signal under bromsförloppet."
"Om ansättningen sker när bilen rör sig används ordinarie färdbroms, d.v.s. bromsen verkar
på alla fyra hjulen. Bromsverkan övergår till bakhjulen när bilen nästan står stilla."
Det som inte framgår är med vilken bromskraft som systemet bromsar med.
Desmodue skrev:Det beror på vilken hastighet du kör, hur fort körde du?Och det var inte heller sant. Den bromsar med full färdbroms (mycket smatter från ABS) tills man kommer ner i så låg hastighet att parkeringsbromsen skickas i. Det sker vid ungefär 10 km/h. Jag skriver ungerfär, för det är ju lite klurigt att mäta farten när hjulen låser lite titt och tätt.
joel80 skrev:Haha.. den som aldrig gjort en handbromsvändning får kasta första stenen.Aldrig med min XC70...
:)
@batmac , Ja det börjar bli dags att fundera[…]