Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad jag läst så har inget vatten synts under bilen efter stillestånd eller?
Har du provat köra runt vattnet i bilens värmepaket också?
Snabbrensning av kylsystem är en mängd maskindiskmedel som
körs runt i varm motor sen tappas ut och sköljs med några fyll/tapp av
kylsystemet med rent vatten som körs runt i motorn någon stund.
Hejsan Surfvolvo!

Jag hade samma symptom på min V70-00 och det var topplockspackningen som var trasig, gick på 5 laxar i mrtl och var hyfsat enkelt att fixa själv och på köpet fick jag ny glykol, termostat, kamrem och vattenpump, olja, oljefiler mm som det ändå var dags för. Men kolla först att fläktautomatiken funkar som den ska så att elfläkten till kylaren hoppar igång när tempmätaren står på mitten ungefär för annars kokar motorn. Har också läst att det finns vattenpumpar med plasthjul som kan gå sönder så att plastspumphjulet snurrar fritt på axeln utan att pumpa runt glykolvattnet som kyler motorn varpå den kokar och trycker ur sig kylarvattnet via exp-kärlet.

//SilverpilenV70
om mrtl = material så undrar jag vad du köpte som kostade så mycket som 5k?
Byta toppackning på min 855a kommer kosta mig strax under 3k, då byts alla packningar runt om kring, PLUS att det inkluderar inköp av momentnyckel... Sen tillkommer ju kamrem osv, men det sa du ju att du fick gratis...
Så.. vad böt du som kostade 5k?
Eh... Du vet om att det är samma motorer i grund och botten va? Det är EXAKT samma procedur, och i många fall även samma delar.
En sotningssats ligger på mellan 1000-1500, + kompliterande packningar ~250kr, + pinnbultar ~500kr samt klister ifrån volvo ~300kr.
Så beroende på vart man handlar kan man komma undan med runt 2000kr i material, i värsta fall strax över 3k. Inte ens om man byter till ARP bultar och stålpackning kommer man upp i några 5k i rent material...

Kamrem osv kostar ju en slant också, men eftersom du sa att du fick det gratis tar jag inte med det i beräkningen.
Jag försökte skämta med dig lite med dig lucifer men den poletten fastnade tydligen i myntinkastet. Den här trådan handlar väl om Surfvolvo och hans kylvattenproblem samt vad det kan mynna ut i, inte om det kostar 3 eller 5 lax att glänta på en topp? Så starta en egen tråd om du vill debattera kostnader och topplyft.
Tog bilen för en vecka sen till en annan verkstad som fick mäta.
De gasade så in i helvete så övervarningsskyddet slog in när de mätte ...var tvungen att säga till dem. ...ingen respekt för åldrad mekanik :-(
De hittade inget (och verkar inte ha orsakat något nytt).

Men nu verkar det funka utan övertryck så antingen spolade de loss någon propp när de gasade sådär eller så fick jag bort luftbubblor när jag själv körde motorn i en tokbrant backe åt olika håll.

Jag hoppas det håller i sig !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tack alla för stöd och hjälp!!
Hade samma problem på en c70. Jag måste nog ha hällt i 400liter vatten och jag fattar fortfarande inte än idag vart det vattnet tagit vägen. Trycktestade och allt och toppen var hel så det var inget sånt problem. Såfort bilen kördes varm så lös vattennivålampan. Det ar bara att hoppa ut och skruva upp expansionslocket så reste sig vattnet igen strax under MIN sträcket, fyllde på och efter några timmar var det samma problem igen. Bilen läckte inte något och jag vet fortfarande inte vad felet var... Provkörde en annan c70 i somras och den hade samma problem. Verkar vara vanligt fel eller?
av *pettson*
Eller så lär man sej något om bilen innan?
Nivån SKA sjunka när motorn blir varm. Eftersom trycket ökar med temperaturen. Nivån på bilens kylvätska kollas alltid på plan mark och med KALL motor.
Försvinner vatten så har man en läcka intern eller extern, vanligast är gavlarna till kylaren, näst efter slangen på toppen över växellådan som inte är riktigt tätt dragen. Sist är det expansionskärlet eller locket som har en spricka.
Några få gånger har man en topplockspackning som inte är 100% tät och i ytterligare några få fall har man en spricka i en cylinder, något som händer ibland på bilar med 83mm borr.
Vattnet försvinner alltså i ångform *spårlöst*. Sprickorna uppträder när bilen är varm, ett trycktest genomförs med kall bil i normalfallet. Är man erfaren kan man göra ett läcktest med varm bil, inte att förväxla med trycktestet som normalt utförs. Är det en liten spricka eller packningen är trött så brukar det inte märkas på bilen alls förutom just att vattnet försvinner. Det händer även att värmepaketet ger upp och läcker ut vatten men det å andra sidan brukar märkas tydligt.
Vanligt? Tja.. alla saker har ett slut på sin livstid så enkelt är det. Varken cylindrar (läs: motor), topplockspackningar eller kylare osv är evighetsprodukter utan det är slitagdelar.
Vanligast är dock att bilägaren inte har en susning om hur något ska vara och denne ser därför enorma problem när det inte finns några.
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]