Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En till fråga jag har.

Om någon här på forumet har ett tips var man kan köpa lämplig spruta för att kunna suga ur 40 ml och 50 ml är jag glad för inte hittat någon och vill inte gissa när jag byter oljan i haldexen.
Bytte alla oljor på min v70 förra vinter/vår efter pumphaveri i fjällen när det var -38grader
Vinkelväxeln såg lite missfärgad ut men inte några större fel på oljan.
I AOC såg det förjävligt ut med issörja i filter och mycket vatten i oljan.
Bilden här är från bakaxeln där oljan var i princip svart och det var låg nivå

Ca 16000 mil hade den gått
IMG_2657.JPG
IMG_2657.JPG (1.1 MiB) Visad 3607 gånger
JimBob skrev:Hej!
Nu är jag väldigt nyfiken på vad som gäller gällande oljenivåer!
Har inhandlat alla oljor, filter och packningar till vinkelväxel, Haldex och bakaxel idag och ska ge mig på ett byte. (XC70 -11)

Enligt VIDA:
Vinkelväxel: Fyll upp till det droppar ut. Sug ur 0 ml
Haldex: Fyll upp till det droppar ut, kör en sväng, Fyll upp till det droppar ut. Sug ur 40ml.
Bakaxel: Fyll upp till det droppar ut. Sug ur 50 ml

Enligt länkar på detta forum:
Vinkelväxel: Fyll upp till det droppar ut. Sug ur 100ml
Haldex: Fyll upp till det droppar ut, kör en sväng, Fyll upp till det droppar ut. Sug ur 50ml.
Bakaxel: Fyll upp till det droppar ut. Sug ur 50 ml

Vad kommer siffran 100 ml från gällande vinkelväxeln?

Mvh/
J

Vad händer igentligen om det blir för hög nivå i Aoc?. Om man inte suger ut 40 ml utan fyller tills det rinner ut och skruvar dit pluggen när det slutat rinna. Vore kul att veta. Enligt instruktionerna ska man ju fylla tills det rinner, provköra , fylla sen suga ut en skvätt. men eftersom man ska provköra när det är fullt tänkte jag vad som kan hända ?
Andis skrev:En till fråga jag har.

Om någon här på forumet har ett tips var man kan köpa lämplig spruta för att kunna suga ur 40 ml och 50 ml är jag glad för inte hittat någon och vill inte gissa när jag byter oljan i haldexen.
Biltema har en som är perfekt för ändamålet:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... 000021495/

Slangen är även perfekt att lirka ner i vinkelväxeln och bakaxeln när man suger ur då slangen är tunn och smidig.
Läste lite på amerikanska forum audi och vw angående vad som händer om man överfyller aoc. Det som kan hända är att den trycker ut olja via nån ventilering men inget allvarligare än så.

Jag använde denna när man tömde drivlinan
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000031634/

och den här vid påfyllning, den mindre på 0,2liter
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000033701/
Nu!!! Har jag en förklaring på skillnaden i oljemängd i vinkelväxeln. Filmen på nätet, volvo Swedens, bil har en annan vinkelväxel än vad jag har. Hans bil, xc70 T6, har pluggen i bakkant. Min plugg sitter på höger sida. Man får riva bort laddluftröret och överströmningsventilen för att komma åt.

Samma med Haldex 4 på hans bil. Min bil har en större kardankrans vid infästningen till AOC så det går ej att lossa pumpen utan att riva ner kardanen.

Bra att veta så ni inte fyller på för lite olja i onödan. Undersök vad som sitter på er bil!

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]