Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tim
Det är ju olika motorer så det är väl inte så kontigt. Har taxi bilar här hemma som har gått 40 000mil på enbart etanol utan någon ventiljustering de är av MY09 och dom har motor B5254T8 under huven. Dom som ventiljustering skall göras på kom som sagt MY10 och vet inte vad som skiljer dom åt tyvärr mer än den motorn heter B5254T11.
Det är väl inga större förändringar av motorns hårdvara utan ny mjukvara och högre effekt...?
Det kanske är så billigt på 2,0F, läste just om ViB:s 2,0F, 12000-servicen kostade 8000 inkl. ventiljustering men det framgick inte hur mycket den kostade. Dock behöver de byta spridare också, vilket kostar ytterligare 8000.
En kollega till mig har en MY11 A4 som gått 7000 mil, den har varit inne fem gånger på verkstaden för byte av spridare + den har stått flera dagar ett par gånger för att de inte har hittat felet. Nu sen han i november bara tankar bensin går bilen utmärkt och han har avbokat verkstadstider... slutsats: Volvos etanolbilar fungerar utmärkt jämfört med konkurrenternas. Såväl Saab som Ford har också haft en del allvarliga problem.
PH
perhall skrev:Såväl Saab som Ford har också haft en del allvarliga problem.
PH
Har verkligen saab haft lika stora problem som ford med etanolmotorerna? Jag själv ägt en saab 9-5 med biopower och den var jag grymt imponerad över. En gång började den hacka vid fullt gaspådrag, en tank med 98okt hjälpte sen körde jag vidare på e85. Den gav lite högre effekt med e85 och förbrukningen på under litern vid långkörning med 225hk(hirsch optimerad) är fullt godkänt. Det jag har hört är att saab 9-3 har haft dom största problemen? :roll:
Hej jag har precis köpt en volvo V70 2.5FT 2011 av en bilfirma. Nu lyser avgasreningslampan och gasar man på lite så rycker/dör bilen. Det som även hör till saken är att efter att ha läst mycket i det forum sett det här med ventiljusteringen som ska göras vid 9000 mila servicen så tänkte jag vilken tur att min gått 12000 mil så då är ju den justeringen gjord. Men för att säkerställa detta började jag forska lite i detta och läste i serviceboken men hittar inga spår av en justering. Jag har därför ringt till bolaget som är en auktoriserad volvoverkstad och hört mig för angående detta och den har blivit missad/glömd! Dom var ledsna över detta och nu står jag här med en 2 veckor gammal bil som ska vara komplett servad och där avgasreningslampan lyser samt rycker/dör när man gasar på lite.

Som tur är köpte jag med extra garanti via auto concept 12 månader, men ändå! Det kan inte var bra att ventiljusteringen inte är gjord och den behöver nog definitivt göras nu eftersom bilen rullat 12000 mil och avgasreningslampan lyser. Även om detta kanske kan fixas till nu och auto concept betalar för att fixa avgasreningslampan och vad som förorsakar det. Så kanske en 8500 kr ventiljustering återstår 3000 mil för sent! Vad kan denna miss få för långsiktiga konsekvenser, samt vem ska fixa/betala detta?

Är så grymt besviken just nu detta är min första bil och man tänker vad kan vara fel på en sådan bil som är ny och fullservad!?!

Önskar tips och hjälp med hur jag ska gå vidare med detta.
Bilfirman får väl stå för den servicen som dom missat + åtgärda det som orsakar att lampan tänds?

Läs i varudeklarationen om vad som är gjort osv.
Det står att om du hittar fel inom 6 månader eller 10000 km som inte står med i varudeklarationen så ska säljaren åtgärda detta. Med vissa undantag. Men i ditt fall så är det ju solklart enligt mig. Dom ska betala!

En varudeklaration ska du alltid få med vid ett bilköp hos en seriös bilfirma.
Hur justeras ventilspelet på dessa motorer? Är det på samma sätt som de gamla B230 motorerna att man byter brickan i toppen på ventillyftaren för att få rätt spel?

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]