Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min V70 D4 MY15 blir varm i kupén även om det är -20 grader.
Var senast på service för 2 månader sedan.
Har även jag noterat att kupén inte blir lika varm. Har även märkt att kylarslang inte får någon högre temp. Även att om det finns snö på motorhuven så tinar snön på motorhuven ovan värmaren. Misstänker luft i systemet eller trasig pump. Ska in på kontroll i mitten på januari.
Går inte att jämföra mellan olika bilar och tycka att den är trasig Den är dessvärre inte bättre

Värmaren i V50/V70N ger mycket mer värme spec V50 riktig bastu men så går det sönder en del Brännare på dessa oxo
Det är 1 av grejerna som gör att ni upplever värmen sämre när ni inte jämför med samma modell

Jämför med likvärdig bil mao kör du en V70II 2008 så jämför med en sådan

Ta direktstartens funktion Tex Det skiljer mellan årsmodellerna på V70II en 2011 kan du starta direktstarten på men när du stänger av motorn så fortsätter värmaren att gå
En 2012 V70II du startar värmaren med direktstarten o när du stänger av motorn stängs även värmaren av
Tar du sedan en V70II 2016 så har man ändrat logiken igen så samma procedur med värmaren så fortsätter den att gå även efter du stängt av bilen

Det skiljer även mellan årsmodellerna på en o samma bilmodell V70II 2008-2016 vilket jag är rätt säker på att även drifts logiken skiljer sig på hur varmt det blir i bilen

Då vissa bilar har ett mindre batteri så kommer denna ej att ha värmaren gående lika mycket som en med ett större batteri Detta för att säkerställa att bilen alltid startar
Jag upplever min 2011 blir varmare än min 2012 och den enda skillnaden är att 2012 har start/stopp och ett mindre batteri detta till Amperestyrkan mindre

//Gooose
gooose skrev:Värmaren i V50/V70N ger mycket mer värme spec V50 riktig bastu men så går det sönder en del Brännare på dessa oxo
Det är 1 av grejerna som gör att ni upplever värmen sämre när ni inte jämför med samma modell
Det är ungefär samma effekt på värmaren i V70N som på den i V70 II, ca 5 kW i båda fallen. Så det är inte det som är förklaringen. Tycker också att bränslevärmaren i min V70 -15 ger ungefär lika bra kupévärme som den i min V70 -02.
gooose skrev:Då vissa bilar har ett mindre batteri så kommer denna ej att ha värmaren gående lika mycket som en med ett större batteri Detta för att säkerställa att bilen alltid startar Jag upplever min 2011 blir varmare än min 2012 och den enda skillnaden är att 2012 har start/stopp och ett mindre batteri detta till Amperestyrkan mindre
Hur stort batteri som är monterat kan bilen inte känna av. Värmarstyrningen bryr sig inte heller om den saken. Vad den ser till är bara att spänningen inte sjunker till en nivå där det blir svårt att starta bilen. Vilket av Volvos originalmonterade batterier som helst klarar den saken bara det är friskt och laddat.
Låter det vara osagt men i lastbilen har har en mätare som mäter batteristatus !
När den var fel kalibrerad stängde den av kylskåp o värmare fast det var massor o av kräm i batteriet !
Vet inte om P-bilar har den funktionen
Måste väl gå o läsa ur vida ?????
Jag har testat min V70 II Dieselvärmare med vida
3 olika tester och den visar inget fel på min...

Ändå är den bara knappt jummet fast den är istället på tid..
Det var den inte förut då var det bastu i bilen..
Kan det vara så att Volvo ändra program varan till den då jag gjorde 2,0 survice ??
Har svårt att tro att värmarstyrningen ändrats och ändrats till det sämre till följd av mjukvaruuppdatering. Men det är ju bara att ringa Volvo och fråga om du fått någon uppgradering som ändrat värmarstyrningen.

Om värmaren funkar enligt testerna i VIDA och du inte har några felkoder måste det rimligen handla om ett fel som felkoder och testrutiner inte fångar, t.ex. luftläckage eller någon sensor som ger felaktiga värden men ändå inte sätter felkod.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]