Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av boppinjimmy
Jag ska prova spola det igen med kaustiksoda sen är de nog byte av värmepaket eller vattenpump. Ska ändå byta kamrem om 2000mil så jag börjar med det om inte sodan hjälper.
av Freddieee
erbe skrev:Hadde samma bekymmer med min d5à 06. Lossade båda slangarna till elementet på torpedväggen,drog slangar till en hink fylld med rätt varmt vatten ca 10L samt en burk med kaustiksoda.
Ta en dränkbar pump på ena ledningen å kör igenom systemet ca 60min.
Gjorde detta nyss efter skitdålig värme trotts massa kylarrens mm,så kaustiksodan löste all skit å har nu värme så jag bränner mig vid utblåsen :wink:

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... ump-17971/

Denna använde jag:
DP 500 W med rostfritt pumphus. Max. tryckhöjd: 7,5 m. Max. vattenflöde: 10 m³/h. Vikt: 6 kg. Anslutning: 1 1/4" NPT
Använde du vanliga slangar? typ trädgårdsslang? eller måste det vara en större slang för att passa på anslutningarna på torpedväggen??
av eddar
Jeg brukte 2 vanlige hageslanger på hver ca 2 meter. Myket opp ene enden på dem i varmt vann og fikk dem på rørene.
Spylte gjennom med vann først, og blåste vannet ut med luft.
Deretter fyllte litt kaustik i ene slangen og spylte det inn med vann til det kom ut i andre slangen.
Lot dette virke i 5 minutter, detetter spylte rent med mye vann.
Blåste ut vannet og fyllte opp med frostvæske og koblet sammen.
Da var alt ok, tok bare 10 minutter det hele . . .
Lykke til.
av Freddieee
eddar skrev:Jeg brukte 2 vanlige hageslanger på hver ca 2 meter. Myket opp ene enden på dem i varmt vann og fikk dem på rørene.
Deretter fyllte litt kaustik i ene slangen og spylte det inn med vann til det kom ut i andre slangen.
Lykke til.
Nu har ja gjort rent paketet med kaustiksoda och inte blev värmen bättre! motortemp står som den ska men luften blir bara ljummen, nu vet ja snart inte va ja ska ta mej till för och få värme i bilen??
av rolakron
Freddieee skrev:
eddar skrev:Jeg brukte 2 vanlige hageslanger på hver ca 2 meter. Myket opp ene enden på dem i varmt vann og fikk dem på rørene.
Lykke til.
Nu har ja gjort rent paketet med kaustiksoda och inte blev värmen bättre! motortemp står som den ska men luften blir bara ljummen, nu vet ja snart inte va ja ska ta mej till för och få värme i bilen??
En idé är att ta reda på hur värmeregleringen fungerar, jag vet inte hur den regleras men om det är med mängden vatten som strömmar genom värmepaketet så kanske det finns en möjlighet att det är något skräp i ventilen så att den inte kan öppnas helt. Jag bör tillägga att jag inte känner till hur det fungerar, men jag tänkte dela med mig av mina tankar om vad som kanske kan vara felet. Det är något som jag kom att tänka på då du nu har rengort paketet så genomströmingen borde inte vara ett problem där mera. Försök få tag i nån skiss över värmesystemet där ventiler osv är inkluderade.
av eddar
Merkelig.
Mange har fått varmen tilbake med rensing . . .
Du fyllte opp registeret med glycol ? og ingen luft som hindrer sirkulasjonen der ?
(Jeg fikk varmen umiddelbart tilbake med motoren bare på tomgang.)
av Freddieee
Ja ja fyllde upp med glykol tills det rann ut i andra slangen! men ja vet ju förstås inte om det finns nån luft ficka? hur får man ut luften i såfall?
av eddar
Kanskje forsøke igjen . . . .
Først la motoren gå etpar minutter for å få opp litt trykk i systemet, så stoppe den . .
Klem sammen begge slangene med klemme før du åpner trykklokket og før du kobler fra slangene . .
. . så sette på de hageslangene og blåse ut kjølevæsken (for påfylling etterpå) . .
skyll med rent vann, blås ut vannet, tilsett ca 1/2 - 1 liter kaustik-vann, vent 5 minutter,
blås ut og skyll godt, blås ut og fyll på kjølevæske, helt fullt og koble sammen . .
ta klemmene av slangene og start motoren . . .
Husk å sette lokket på trykktanken.

PS: Ikke la kaustik-oppløsningen være for lenge i registeret, der er O-ringer mellom rør og registeret.
av Freddieee
Kom och tänka på en annan grej! kan de inte vara så att de är något annat fel? ja tänker på toppen/topplockspackningen? men då borde det kanske finnas några andra symtom?

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]