Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lobbysleeper
Hittade i en gammal tråd att ett servicemeddelande som heter "TJ17645" är kopplat till liknande fel med frusna lås;
"99547 låsenhet bakre sidodörr uppsmörjning enl. TJ17645
rep enl TJ17645, uppsmörjning av hö-vä bakdörrar.
1161761 fett"
Kan kanske vara aktuellt fortfarande?

Det är inte olja i låset utan fett. Och volvo använde ett för ändamålet olämpligt fett (eller använder fortfarande kanske). Man byter till ett annat mer vattenavstötande/fryståligt fett i låsen.

Sedan ser jag nu att "epostaren" fick några garantifel fixade på sin bil "just-in-case" där några ser ut att vara lås-relaterade;
"-Smörjning dörrlås enl. tj26876
...
-Låsbygel uppsmörjning enl tj18838
..."

Så hänvisa till dessa tre servicemeddelanden (TJ-numrena), så kanske din tekniker kan hitta rätt.
Om inte annat ska min bil åtgärdas imorgon, så då ser jag vad man gjort på den.
av JHg
Vbg = Varberg? Bildepån med andra ord?!
Märkligt i såfall eftersom jag har haft mina bilar där för jus de felen.
Det är inte bara fettet/oljan som är problemet. Det är en miss i konsrtuktionen som gör att vatten letar sig in i låset.
Det finns en åtgärd för detta i Volvos system, stå på dig!
av maf
Jag fick i veckan min dörr fixad. De bytte hela låsenheten. Jag hade ju dock inte problem att låsa utan bilen klagade på "förardörr öppen" och vägrade därför att ens försöka låsa. Så frågan är om detta hjälper mig. Lär vi väl märka när det fryser på igen för nu är det plusgrader, 99% rel. luftfuktighet och bilen har tvättats så kan det sippra in fukt så lär det ha gjort det nu.

De gjorde jobbet gratis på Bilias 24-månaders MaxiTrygg-garanti.
Användarvisningsbild
av rüttner
Har fått problem med låset på höger framdörr, den registrerar inte jämt att dörren är stängd och därmed kan man ju inte låsa. Så jag undrar om det är någon som har gjort det här ingreppet med att byta fettet i låskistorna, och kanske vill dela med sig av kunskapen?

Mvh
av linx
Uppar en gammal tråd.
Har nu samma problem som TS. Dock en MY10.
Bilen indikerar att förardörren är öppen trots att den är stängd. Kan således inte låsa bilen.
Dessutom så har höger bakruta "åkt ner" i natt. Kan inte hissa upp den. Har testat med att hålla in lås-/lås upp-knappen och det fungerar på alla rutor utom höger bak. Visserligen åker den upp ett par cm för att sedan åka ner igen.

Hade bilen inne på service för cirka 3 veckor sedan pga att det inte gick att stänga framdörrarna när det var minusgrader, dom åtgärdade det med att sätta någon form av plast ovan låskistan och smörjde låskistan med lågtemperaturfett.

Bilen är i stort sett obrukbar i dag pga rutan.

Vad ska jag göra? Är det verkstan som gäller?
Användarvisningsbild
av Micce1980
linx skrev:Uppar en gammal tråd.
Har nu samma problem som TS. Dock en MY10.
Bilen indikerar att förardörren är öppen trots att den är stängd. Kan således inte låsa bilen.
Dessutom så har höger bakruta "åkt ner" i natt. Kan inte hissa upp den. Har testat med att hålla in lås-/lås upp-knappen och det fungerar på alla rutor utom höger bak. Visserligen åker den upp ett par cm för att sedan åka ner igen.

Hade bilen inne på service för cirka 3 veckor sedan pga att det inte gick att stänga framdörrarna när det var minusgrader, dom åtgärdade det med att sätta någon form av plast ovan låskistan och smörjde låskistan med lågtemperaturfett.

Bilen är i stort sett obrukbar i dag pga rutan.

Vad ska jag göra? Är det verkstan som gäller?

Låsa dörren innifrån ska ju gå ändå även om det inte löser det långsiktigt.

Ang. rutan, hade verkstaden borta dörrsida och lås bak? Kan vara så att de skruvat dit rutans glidhållare för löst.

Du kan använda dig av denna guiden för att felsöka: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=110796
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Borde det inte gå att låsa bilen med alu-nyckeln som sitter i fjärren?
Du har ju ett nyckelhål i dörren om du tar bort plastskyddet vid handtaget.
Man kan ju låsa upp bilen den vägen om fjärren inte fungerar, då borde det väl även gå att låsa
den vägen?
av Idalajocke
Har idag efter en tvätt och vaxning åkt på samma problem med min v70 2,4d -08.

Förardörr öppen, fast den i verkligheten är stängd.

går det att fixa själv?

är det bara vatten i låset som gör det borde det ju fixa sig själv till imorgon då här är +14-19 grader dagtid.

Var ute och kollade på bilen nu igen, testade att stänga dörren. samma fel. testade att stänga låskistan för hand. "dörr stängd enligt datan", stängde dörren på riktigt "dörr öppen". två gånger med samma resultat. hmm skumt..
Senast redigerad av 1 Idalajocke, redigerad totalt 0 gånger.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]