Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
låter ju som att ventilerna inte tätar för den suger inte i sig nått?

i så fall gissar jag på krökta/brända ventiler och eller stakar/eventuellt körda ringar - PGA pluggad vevhusventilation - övertryck i förbränningsrummet.
av Will3
Varit ute flera timmar nu, kompet är det inget fel på heller, magnetventilen funkar också.

Däremot "kolven" i förgasaren åker inte upp, ska den inte göra det?
av rid54
Alltså, kolven i förgasaren åker upp när motorn går runt och suger in luft; den styrs av undertrycket EFTER passagen där kolven sitter. Man kan ta isär "överdelen" inkl membran och kolv utan att röra resten. Det kan vara idé att kontrollera alla glidytor och byta dämpningsoljan, kolla att nålen inte har "hack" eller liknande. Även om kolven fastnar i något läge borde det gå att få start med startgas. Om du lyfter kolven bör du se gasspjället. Kolla att det öppnar när spjällarmen vrids.
/RID
av osla
skulle inte tro att du rasat ventilerna bara för att du varvat lite. så som mina motorer har fått varva (utan varvstopp) och det har inte hänt nå med dom, tar inte ens olja. vilken färg har du på gnistan på stiften? ska vara blå
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]