Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HenkeH
chuckbuck skrev:Kan också hålla med om god livslängd på Primacy HP 225 50 17. Efter 8000 sommarmil 2 bytta 2bra och två felaktigt slitna! Klackarna på den yttersta delen av däcken slits ojämnt, alltså ungefär varannan klack är hög varannan är låg. Som om det var olika slags gummi i klackarna. Dessa har suttit bak så jag har hört ett "trummande ljud". Nu vet jag varför. Det kan ju knappast vara fel på bilen. Lite tveksam till HP nu men har beställt två innan jag såg hur det såg ut.
Nån som har en teori om varför däcken blev så här?

Felaktig hjulinställning skapar klackarna på däcken !

// Henrik
av MrMupp
Köp inte Primacy 245 bara som sitter original på DE-modellerna. De är trögrullade och spårar som bara den.
Användarvisningsbild
av torwald
Vilka tycker ni är tystas? Jag har Contiantal ContactSport 3 (lite osäker på siffran) på mina 18". Jag tycker att de väsnas otroligt mycket och skall snart byta. Om jag skulle vilja ha lite tystare däck, vad skall jag då satsa på tycker ni?
av JHg
torwald skrev:Vilka tycker ni är tystas? Jag har Contiantal ContactSport 3 (lite osäker på siffran) på mina 18". Jag tycker att de väsnas otroligt mycket och skall snart byta. Om jag skulle vilja ha lite tystare däck, vad skall jag då satsa på tycker ni?
16" fälgar! :mrgreen:
Användarvisningsbild
av torwald
JHg skrev:
torwald skrev:Vilka tycker ni är tystas? Jag har Contiantal ContactSport 3 (lite osäker på siffran) på mina 18". Jag tycker att de väsnas otroligt mycket och skall snart byta. Om jag skulle vilja ha lite tystare däck, vad skall jag då satsa på tycker ni?
16" fälgar! :mrgreen:
Haha, nej jag skulle nog byta bil innan jag byter till 16" :)
Användarvisningsbild
av V9097
MrMupp skrev:Köp inte Primacy 245 bara som sitter original på DE-modellerna. De är trögrullade och spårar som bara den.
Jag är inte heller helt nöjd med däcken på min DE. Jag instämmer i buller och spårkänslighet, men att de skulle vara trögrullade är inget jag upplevt, men kanske märks på furbrukningen?

Nästan så jag funderar på att byta till 225/50-17 istället för 245/45-17, för att bli kvitt spårigheten.
av MrMupp
V9097 skrev: Jag är inte heller helt nöjd med däcken på min DE. Jag instämmer i buller och spårkänslighet, men att de skulle vara trögrullade är inget jag upplevt, men kanske märks på furbrukningen?

Nästan så jag funderar på att byta till 225/50-17 istället för 245/45-17, för att bli kvitt spårigheten.
Instämmer. Angående förbrukningen så har jag 0,62 på vinterhjul och 0,70+ samma körcykler med 245-orna. Men jag har pumpat upp dem till 3,2 fram och 3 bak. Då går det litet bättre.

Men 225 eller ännu bättre 215 hade nog varit lagom på den bilen.
av kilowatt
chuckbuck skrev:Kan också hålla med om god livslängd på Primacy HP 225 50 17. Efter 8000 sommarmil 2 bytta 2bra och två felaktigt slitna! Klackarna på den yttersta delen av däcken slits ojämnt, alltså ungefär varannan klack är hög varannan är låg. Som om det var olika slags gummi i klackarna. Dessa har suttit bak så jag har hört ett "trummande ljud". Nu vet jag varför. Det kan ju knappast vara fel på bilen. Lite tveksam till HP nu men har beställt två innan jag såg hur det såg ut.
Nån som har en teori om varför däcken blev så här?
Jag har sett fenomenet på bilar med allt för stort hjulagerglapp.
Användarvisningsbild
av V9097
MrMupp skrev:
V9097 skrev: Jag är inte heller helt nöjd med däcken på min DE. Jag instämmer i buller och spårkänslighet, men att de skulle vara trögrullade är inget jag upplevt, men kanske märks på furbrukningen?

Instämmer. Angående förbrukningen så har jag 0,62 på vinterhjul och 0,70+ samma körcykler med 245-orna. Men jag har pumpat upp dem till 3,2 fram och 3 bak. Då går det litet bättre.

Men 225 eller ännu bättre 215 hade nog varit lagom på den bilen.
Och då kommer följdfrågan, har någon provat att montera 225/50-17 på Njordfälgen? Fälgen är 8" bred, jag är rätt att det ser konstigt ut.

(Förlåt att det blir lite OT.)
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]