Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnB
Bytet från ETM till ETA skedde kring 02-03. Jag har ETA=bosch-spjäll på min S60 -02 och den är en av de första 2.4T med det. Dessa spjäll började användas i samband med introduktionen av 2.4 motorn -99 och alla bilar efter -03 som heter 2.5T ska ha ETA om jag förstått rätt.

/John
Användarvisningsbild
av Perc
tragiska skrev:Fann en likadan men med AWD, är detta någon nackdel eller något som tjärvar? Brukar detta spjället för övrigt sitta på bilar innan 01 också? Det är en 00as, står månad 1999-12 om man kollar upp den.
AWD på dom första årsmodellerna är inget vidare, en långsam viscokoppling som tar tid på sig att koppla in bakhjulen. Men tar man AWD-systemet för vad det är så fungerar det ju. Man kommer iväg bättre då det är halt. Nackdel är större svängradie och något högre bränsletörst.
av tragiska
Får nog ligga lågt då, den hade haldex fyrhjulsdrift och verkar lite konstigt då den har nya karossen men är en 00as och han skriver 01a. Sen har den gått 35-40 000 så ganska välkörd. Tack iaf för råd och så!
Användarvisningsbild
av wissel
tragiska skrev:
Perc skrev:Haldex kom 2002-03. En 00:a har viscokoppling.
Ännumer som inte stämmer då! Stod haldex men människan verkar knappt kunna svenska.
Tror nog att du bör leta bil på andra ställen än hittils.... :P
Fort men fel, billigt men katastrof.... :P
Bra att du kollar runt som du gör, jag är impad på det. :D
Användarvisningsbild
av wissel
tragiska skrev:Jag som trodde blocket.se var bra!
Blandad kompott även där. Börja alltid med att kolla Reg.nr på bilen,
sedan hur många ägare. Vill dom inte lämna ut reg.nr, gå till nästa annons.
Just dom årsmod. du kollar på har en del "typfel" såsom Gasspjäll,Luftmassemätare
som SKALL vara bytta. Gul etikett på ett Magneti spjäll SKALL det vara,
slutsiffra på Luftmassemät. skall sluta på 40 eller 41 inte på 30.
Kolla på riktigt VEM har bytt Kamrem .
VAR har den servats och av VEM. Hur ser stämplarna ut..hemmagjorda ?
VARFÖR har dom bytt Automatoljan tror du ? Ha hehe.
Kolla ALLA funktioner inkl. ACn, även nu på vintern. Ta in bilen i värmen en stund bara.
Vevhusventilation på alla T-motorer ? Kolla i trådar hur du kollar det. Ballongtricket duger.....
Ge inte bort dina pengar till skurkar. Svider som satan när du upptäcker det.... :-(O)
Men du tycks ha viljan = Bra. :D
av tragiska
Ja är väl en hel del saker att tänka på, hoppades att den skulle vara bra då det är en bekant som sålde den första.
Men verkar inte vara mycket att hurra för, var något stag i dörren som kröktes så rutan gick ej hissa upp, börjar inte rulla förrän höga varv vad jag kommer ihåg sen vita mireli etiketten men samtidigt är det den som är värd pengarna mest av dom här uppe i norr som är ute.
av Droopy
Sedan får man inte ha för stora krav på en bil som är 10-12år gammal, bäst före datum är lixom passerat för länge sedan och saker kommer att gå sönder vartefter oavsett miltal, tidens tand gör ochså sitt.
Byta dragkrok

Antagligen är det lite för stort utkapat[…]

Tja, min kupefläkt och blinkers funkar inte. […]

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]