Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eldorado
Med motorn igång, ryck ur kontakten till luftmassemätaren och se vad som händer. Händer inget nämnvärt och bilen fortsätter gå så skulle jag tro att den är lite defekt, motorn ska egentligen nästan dö när man rycker den. Gör den inte det, skulle jag tro att din luftmassemätare är på upphällningen.

Mvh.
Hej, först en fråga till Wissel, varför ska/kan man inte rengöra spjället med 556, vad gör olja för skada på spjället? Har själv gjort det utan problem.

Tänkte också på själva problemställningen, vad kan hända när bilen står stilla, oxider i elsystemet, anslutningar?
erikeriksson skrev:Hej, först en fråga till Wissel, varför ska/kan man inte rengöra spjället med 556, vad gör olja för skada på spjället? Har själv gjort det utan problem.

Tänkte också på själva problemställningen, vad kan hända när bilen står stilla, oxider i elsystemet, anslutningar?
Hoppas inte du är seriös att du rengjort spjället med 556 ? Skulle aldrig aldrig jag göra då de högst antagligen fastnar smuts där igen å du får rengöra snart igen!
wissel skrev:Svårt detta med ditt problem.
Hur mycket har den rullat ?
När den stod uppställd blev det några råttbon under huven ?
Tänker om någon slang är avbiten ?
Bränslefiltret ? Skall bytas efter 16 000 mil, kan ha blivit upptorkat och ramlat i atomer ??
Kan inte verkstaden göra en Felkodsavläsning ????
Känns som gissningar rätt ut i Universum utan en sådan !!!!.
Hur ser det ut under Luftfilterlocket, uppätet Luftfilter ?
Bilen står inte stilla o blir fel på, den har fått hjälp av något/några småkryp ??
När du rotat runt under huven kan en slang lossnat ?
Som du ser, svårgissat men ditt gasspjäll tror jag inte det är fel på.....!!!!!!
19 000 enligt mätarn
Inga råttor eller möss så vitt jag vet...
Vart sitter Bränslefiltret?
Ska till verkstan första veckan i Dec. dom hade inte tid innan..
Sprillans nytt luftfilter
eldorado skrev:Med motorn igång, ryck ur kontakten till luftmassemätaren och se vad som händer. Händer inget nämnvärt och bilen fortsätter gå så skulle jag tro att den är lite defekt, motorn ska egentligen nästan dö när man rycker den. Gör den inte det, skulle jag tro att din luftmassemätare är på upphällningen.

Mvh.
Kolckrent, ska kolla direkt när jag kommer hem idag. :-)-)
Andreas2012 skrev:
eldorado skrev:Med motorn igång, ryck ur kontakten till luftmassemätaren och se vad som händer. Händer inget nämnvärt och bilen fortsätter gå så skulle jag tro att den är lite defekt, motorn ska egentligen nästan dö när man rycker den. Gör den inte det, skulle jag tro att din luftmassemätare är på upphällningen.

Mvh.
Kolckrent, ska kolla direkt när jag kommer hem idag. :-)-)
Räkna med att det skapar en mängd felkoder bara......
På rekommendation av en kollega som också kör gammel-traktor v70 på styltor. (xc70 2003), så körde jag i en sån där STP injector cleaner i lite mer än en halv tank 98 oktan, efter att ha åkt upp bensinen i blandad körning så finns det inte den minsta antydan till ojämnhet i tomgången längre.....Jag törs inte jubla ännu, men nu har bilen funkat felfritt i 4-5 dagar, och livet är bra.

Vakuumläckor och avgasläcka mellan motor[…]

. Som jag uppfattat systemet så ska jag in[…]

Räcker bra att slå till med näven […]

Motorvärmare

Fått höra att det laddas under tiden h&[…]