Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Oljelampan har redan blinkat till, det var så jag upptäckte att den drog så mycket olja, då fyllde jag upp, då gick det i många liter, ca 3 kanske. sedan har jag fått hållt efter och fyllt på hela tiden med jämna mellanrum. drar extra mycket bensin också tycker jag, ca 1,2 blandad körning, mer än den brukar iafall.
Ja jag hade ju gärna gjort det tills det varit löst, men använder bilen för att ta mig till jobbet så får hoppas det löser sig snabbt. Har iaf kollat vidare och testat mer med ballongen när jag hade gashjälp och visst är det så att ballongen blåses upp vid gaspådrag, så det är övertryck i motorn. Då kan man nästan konstatera att det är vevhusventilation då eller?
xenon666 skrev:Ja jag hade ju gärna gjort det tills det varit löst, men använder bilen för att ta mig till jobbet så får hoppas det löser sig snabbt. Har iaf kollat vidare och testat mer med ballongen när jag hade gashjälp och visst är det så att ballongen blåses upp vid gaspådrag, så det är övertryck i motorn. Då kan man nästan konstatera att det är vevhusventilation då eller?
Jooo :cry:
Sådär, nu har jag varit vid bilprovningen och bett dom läsa av Avgasvärden, dom var jättebra sa dom :) Har även fått en kompis att läsa av felkoder med en ODB2 Läsare (Bluetooth), där visade det inga felkoder liggandes, så nu kan man väl nästan garantera att det är att ge sig på vevhusventilationen då? Men då är min fråga, vart tar oljan vägen när vevhusventilationen är tätt? Den kommer ju uppenbart inte ut genom Avgaserna.
Blir bilen väldigt trött och slö vid låga varv när vevhusventilationen är igensatt? Har nu fått tid hos Helmia som skall rengöra ventilationen, skall be dom göra en riktig felsökning med så jag ser att det inte ligger några felkoder när den är så slö vid gaspådrag.
Sådär då var vevhusventilationen rengjord på Helmia och felkoder avlästa, ingen felkod som hade med det att göra. Vevhusventilationen var rätt tätt och mycket skit i så nu tror jag övertrycket är borta. Däremot läckte det mycket olja från motorn, vilket dom trodde kom från bakre vevaxeltätning. Kan det vara av att vevhusventilationen varit tätt då eller?

För man ska kunna ha ett billigare huvudbatte[…]

Läckage av glykol, V70 D2

Hej, Har en V70 med D2-motor från 2013 som […]

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]