Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av MrMupp
Hej D2,

Tack för en bra ansats.

Att ni behöver jobba en del på noggrannheten har du säkert redan hört? Ett tips är att be personalen testa av allt en extra gång innan ni lämnar ifrån er bilen. Det kanske är pressade servicetider? Men lägg i så fall på litet extra på priset och gå ut med att ni är noggrannast i branschen. Det finns inget som är så värdelöst som att behöva åka tillbaks till verkstan igen efter ett slarvjobb.

Sen vad gäller servicen så framstår kundmottagarna som väldigt opersonliga. De sitter bakom sina jätteskärmar och det enda de ber om ideligen är ditt regnr. Trots att du varit inne för tredje gången inom 20 minuter med ditt strulande härke till bil som era mekar inte gjort ett acceptabelt jobb på.

Ni har även en liten butik med tillbehör. Låt er personal gå runt litet där och familjera sig med vilka grejor ni har. När jag skulle köpa en lastrumsnät visste ingen av era två kundmottagare om den passade till V70 eller ej. Det gjorde den inte heller visade det sig. Men genom att ta loss krokarna passade den. Vilket killen och tjejen i kassan inte hade en susning om, de satt och kliade sig i huvudet när jag råkade få syn på instruktionen på påsen.

Och ett till tips att ta med; om en kundmottagare sträcker fram visitkortet och ber specifikt att jag ska kontakta denne för bokning av ny tid, när jag fick åka ifrån er verkstad med en ej fungerande installation.

-Det är en bra grej om denne faktiskt svarar på mail!

Ok att man inte får svar på första förfrågan om datum för åtgärd. Men att sen även strunta i andra mailet. Ja ni framstår som en vimsig hönsgård faktiskt.

Hoppas Hammarby får ordning på bilen nu. De verkade vettiga i telefonen.
Användarvisningsbild
av ThomasT
D2- skrev:Hej, här skriver verkstadschefen på Upplands Motor i Akalla, Magnus Annersten. Jag har fått låna kontot av en kompis, tack för det!

Hälsningar Magnus Annersten
Jag ska mellanserva bilen på måndag i Akalla... borde nog gå bra iom att det bara är ett oljebyte.

MEN det som stör mig något infernaliskt är att ingen svarar i telefon!! Visst det finns funktion för att bli uppringd, men hur troligt är det att man inte är upptagen 40minuter senare... bedrövligt dåligt!

.
Användarvisningsbild
av AndersP
Tycker att UM Akalla är bra. MEN det gäller att ha rätt mek. Det har jag.
(RO)
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag har bara haft inne min V50 en gång och då föll det på UM Akalla, mest pga att det ligger nära och att jag hört gott om dom. Oljebyte+filter dvs 1000mil-service, inga problem alls, snabbt gick det också. Kommer fortsätta lämna in kärran där.
av mikebike
MrMupp skrev:Vad tror ni om Bilia Haga Norra som serviceverkstad istället? Erfarenheter?
Den lilla kontakt jag haft med deras kundmottagning, framstår de som att de kan mer om Volvo än Upplandsmotors dito.
Nä, de varken kan eller vill hjälpa till med riktiga problem.
Göra service och byta ut uppenbart trasiga delar kan de möjligen göra.

Valet mellan Akalla och Haga Norra är lätt, och då bor jag ändå 200 meter från Bilia!
av mikebike
MrMupp skrev:Det är jobbigt att äga en Volvo. Nästa gång ska jag köpa tyskt.
Jag har en kompis i Sumpan som köpte en Audi (efter att ha kört japanskt tidigare).
Han är väldigt nöjd med sin bil, den bästa han haft!
"Det enda problemet är att man måste åka så långt för att göra service."
Vadå, det finns ju en Audiåterförsäljare vid Järva Krog?
"Dit åker jag aldrig igen!"

Så det är nog inte bara Volvo som har problem med "dåliga" verkstäder. :roll:
av MrMupp
Som en kontrast till UM-strulet lämnade jag in bilen för hjulskifte hos en lokal däckdepå. Snacka om upplevelse!

Jag bokade tiden på nätet, när jag kom dit rullade mekarna upp dörren och vinkade in mig. De hade koll på arbetsordern, jag behövde inte förklara någonting. Tyst, proffsig och snabb service. Men ett prydligt kvitto efteråt på inlämnade däck till däckhotellet.

Perfekt utfört jobb helt enkelt!

Så ska det vara, där har UM litet att lära.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Jag hade ju bilen inne för service samt ett nyckelbyte...

I morse slog det mig att jag skulle kontrollera så de raderat den gamla nyckeln som de kasserade iom att den var paj...
Inte då... 3st nycklar registrerade i bilen... f_n, bara att ringa och boka ny tid... :(

.
av MrMupp
Felet med Upplands Motor är att mekarna är små företag i företaget. Det kan ses som en möjlighet om man som kund gärna vill gå ut på verkstan och prata med den som byter olja. Men om man känner att det där borde bilfirman ta hand, är det kanske inte lika skoj att vingla ut där under bilarna i kostymen.

Och i och med att mekarna är sina egna drängar så ingår inte bara att meka bilar i arbetsuppgifterna. Nej, de bokar kunder, beställer delar och byter jobb mellan varandra. Bra i teorin. I verkligheten blir det kaos, eftersom ingen är ansvarig för något.

Mitt råd till Upplands Motor, vad det nu kan vara värt, är att gå tillbaks till en mer traditionell modell med en ansvarig verkstadschef som håller ihop verksamheten. Och med servicebokningsansvariga rådgivare som håller i bokningsdelen. Mekarna mekar, varken mer eller mindre.

Som ni nu har organiserat er kommer ni köra rakt ned i diket. Vist byta olja och filter på nya bilar klarar väl till och med min mormor. Men blir det svårare jobb skiter det sig direkt.

Och ett sista råd: Be leverans kolla igenom bilen en gång extra innan ni skickar ut den. Kommer alla parter tjäna på, främst ni.

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/se[…]

Lite beroende på vilket fel du har på […]

Vattenrör som vibrerat loss

Har bilen inne för kamremsbyte (inkl. vattenp[…]

Trasig Renault Scenic

Tvärstopp igen. Monterat topplocket satt till[…]