Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vanilla
perhall skrev:Det här med spridare är ju ändå något som är vanligare på etanol än en som endast körs på bensin (på tal om att det inte skulle va fler fel/farligt att köra på etanol).... gäller alla märken med etanol jag känner till..
Lite ironiskt är ju att jag dagen innan tankade bensin för 1:a gången på två år. Kortterminalen var ur funktion på den pump som hade E85 och jag orkade inte gå in och betala. Vill inte på något sätt antyda att felet beror på bensinen.... :???:
av Droopy
Nu vet jag inte vad du har för försäkringsbolag men Volvia täcker iaf spridare mm.

2.5 maskinskada
Försäkringen gäller För:
skador eller fel på följande komponenter:
• motor inklusive styrelektronik
• bensin- och dieselbilar: bränslepumpar, insprutare, spridare, tankarmatur, givare och styrsystem (ej bränsletank, slangar,
ledningar och filter)
• gasdrift: gasfördelare, gasregulator, givare, ventiler, sensorer och stegmotor (ej bränsletank, slangar, ledningar och filter)
• generator
• startmotor
• grenrör
• avgasturbo, kompressor, laddluftkylare inkl. styrsystem
• lamdasond och katalysator inkl. styrsystem (endast vid felaktiga avg........

men det kanske är andra vilkor ochså med en personalbil, värt att kolla upp iaf.

Edit: såg nu att du är helt utanför försäkringsdelen, glöm vad jag skrev.
Senast redigerad av 1 Droopy, redigerad totalt 0 gånger.
av Vanilla
MattiasD skrev:
Vanilla skrev:Nja, nu är det inte så lätt. Bilen är en sk. personalbil, jag är endast brukare av den, men i praktiken står jag ju för kostnaden.
Men då är det väl tecknat ett serviceavtal? Där service och alla reparationer ingår. I praktiken är det ju förlängd garanti.
Det är det som är så knepigt att jag inte vet vad Leasingbolaget har för avtal och försäkringar. Det här är ju i praktiken en fråga mellan dem och Volvo/Bilia, jag är inte part i målet, men ändå den som får betala då en Personalbil är "kostnadsneutral" för arbetsgivaren.

Jag kommer absolut jaga dem innan reparationen sker på onsdag, men det verkar vara mycket svårt att få ur dem information.
av MattiasD
Vanilla skrev:
MattiasD skrev: Men då är det väl tecknat ett serviceavtal? Där service och alla reparationer ingår. I praktiken är det ju förlängd garanti.
Det är det som är så knepigt att jag inte vet vad Leasingbolaget har för avtal och försäkringar. Det här är ju i praktiken en fråga mellan dem och Volvo/Bilia, jag är inte part i målet, men ändå den som får betala då en Personalbil är "kostnadsneutral" för arbetsgivaren.

Jag kommer absolut jaga dem innan reparationen sker på onsdag, men det verkar vara mycket svårt att få ur dem information.
Jag skulle bli förvånad om det inte fanns en serviceavtal. Det ska din Volvohandlar kunna se direkt i sitt datasytem. Jag kör också peronalbil och är inne på min andra bil nu. Min förra personalbil (V70n) köpte jag loss och fick då veta att jag kunde förlänga servicevatalet upp till 5 år. Avtalet i det fallet tänker alla fel, slitdelar och service. Min nuvarande V60 har samma avtal.
av MattiasD
perhall skrev:Det här med spridare är ju ändå något som är vanligare på etanol än en som endast körs på bensin (på tal om att det inte skulle va fler fel/farligt att köra på etanol).... gäller alla märken med etanol jag känner till..
Jag vet inte om jag håller med. Jag kan inte minnas att jag hört talas om någon som haft problem med spridarna på 2.5FT förut. Givetvis kan jag missat något fall men det är iaf knappast vanligt. Däremot vinklade Lasse Swärd på DN att varje etanolbil får havererade spridare. Men även i hans sk undersökning kröp det fram det det rörde som om Fordbilar som hade problem med spridarna. Det verkar snarare vara ett Fordproblem och inte ett etanolproblem.
Användarvisningsbild
av Camel
MattiasD skrev:/.../ Jag kan inte minnas att jag hört talas om någon som haft problem med spridarna på 2.5FT förut. Givetvis kan jag missat något fall men det är iaf knappast vanligt. Däremot vinklade Lasse Swärd på DN att varje etanolbil får havererade spridare. Men även i hans sk undersökning kröp det fram det det rörde som om Fordbilar som hade problem med spridarna. Det verkar snarare vara ett Fordproblem och inte ett etanolproblem.
Problem har funnits:
http://m.sverigesradio.se/artikel/3622939?programId=114
Jag tror det är bränslekvalitetsproblem snarare än etanol- eller fordproblem.
av perhall
Ja, den där artikeln styrker ju att det inte är taget ur luften. Sen kan jag tänka mig att senare etanolbilar (MY11-13) är klart bättre än tidiga (Focus MY06), men jag har faktiskt ett par kompisar som kört bland de allra första etanolbilarna (sen de blev massålda) i 7-8 år helt utan problem. /PH
Användarvisningsbild
av Camel
Jag har kört etanolbilar sedan 2003. Mest Focus. Problem med dålig motorgång har funnits på de flesta av dem, men inga "haverier". Den nuvarande 2,5FT har varit problemfri ännu så länge under 3300 mil, mest på etanol.
av MattiasD
Camel skrev:
MattiasD skrev:/.../ Jag kan inte minnas att jag hört talas om någon som haft problem med spridarna på 2.5FT förut. Givetvis kan jag missat något fall men det är iaf knappast vanligt. Däremot vinklade Lasse Swärd på DN att varje etanolbil får havererade spridare. Men även i hans sk undersökning kröp det fram det det rörde som om Fordbilar som hade problem med spridarna. Det verkar snarare vara ett Fordproblem och inte ett etanolproblem.
Problem har funnits:
http://m.sverigesradio.se/artikel/3622939?programId=114
Jag tror det är bränslekvalitetsproblem snarare än etanol- eller fordproblem.
Jag tänkte mer generellt att Ford har mer problem med spridarna. Men det kan ju bero på att det finns fler Ford flexifuel och deras problem kan ju vara kopplat till perioden runt 2010 och då borde det vara utagerat. Jag tycker mig ändå aldrig ha läst på jagrullar om någon 2.5FT som haft problem. Inte ens runt 2010.

Men hela historien kring 2010 var en soppa utan dess like. Troligen fanns det två orsaker, dels att ED95 blandats i med E85 och hög sulfat halt. Troligen fanns problemet mest kring stockholmområdet. Krigsrubrikerna i media gav tyvärr bara fler frågor än svar. Tragiskt att SR låter Collin få uttala sina puckade åsikter. Etanol har man kört bilar på i 100 år. Men jag har förståt att inte förvänta mig annat av de sk motorjournalisterna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.