Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av grisbilen
Skönt att det finns folk som vet, blir att ladda gasol nästa gång, men funkar det med samma olja som man har när man kör 134 gasen :D
av kamilenski
Bara ni inte överfyller! Hoppas ni har vett i skallen och väger burken före och efter!
Trycket säger inget om mängden!

Edit. Stavfel
Senast redigerad av 1 kamilenski, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sthlm
kamilenski skrev:Bara ni inte överfyller! Hoppas. Ni har vett i skalen och väger burken före och efter!
Knappast värt att tjata, har man inte manometer, inte bryr sig om att läcktäta/vacuumsuga och dessutom blandar gaser så är det nog rätt kört.
Att kostnaden blir densamma eller högre är oviktigt, det enda som räknas är vad man gjort det själv och kan skratta blodsugarna i ansiktet för att man gjort det själv (trots att det kostar det dubbla och inte är att lita på)

Fråga runt och få en riktig AC service så kommer ni hitta något prisvärt.
Användarvisningsbild
av crumpets
kamilenski skrev:Bara ni inte överfyller! Hoppas ni har vett i skallen och väger burken före och efter!

Edit. Stavfel
I ett slutet kärl står trycket i direkt relation till mängden.

Om systemet är gjort för en viss mängd kommer denna mängd alltid att ge upphov till samma systemtryck. För liten mängd = för lågt tryck. För stor mängd = för högt tryck.

Detta givet att du känner till temperaturen.
av kamilenski
crumpets skrev:
kamilenski skrev:Bara ni inte överfyller! Hoppas ni har vett i skallen och väger burken före och efter!

Edit. Stavfel
I ett slutet kärl står trycket i direkt relation till mängden.

Om systemet är gjort för en viss mängd kommer denna mängd alltid att ge upphov till samma systemtryck. För liten mängd = för lågt tryck. För stor mängd = för högt tryck.

Detta givet att du känner till temperaturen.
Inte enl xxargs
Orkar inte leta upp exakt
Läs hela tråden omvdu orkar
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=81276

Iaf minsta möjliga mängt gas i flytande form skapar samma tryck som maximal. Bara temp förändrar trycket.
Användarvisningsbild
av sirJon
Hur kan man kolla att t.e.x företaget xxx gör ett bra arbete? De kollar läckage men vet man med säkerhet att de fyller på kylmedel fullt ut? Har varit på firmor betalat 1200kr resp 1500kr för både koll av läcka och påfyllning av kylmedel. Lika förbannat har kylan tagit slut efter 1år, även vid sporadisk användning. Och hur vet man de fyller max.. Vid frågan så får man svar; vi fyller maxx. Avesst..
På skoj ringde jag företaget jag besökt förut och frågade om man kunde få fylla på lite kylmedel, behövde bara lite.
Nja.. "vi fyller på. Mycket eller lite, samma pris. Går inte bara fylla på lite till ett lägre pris".
Verkar vara ett ´foolproof´ sätt att dra in svarta kulor.
av kamilenski
Det vet man inte!
Det råcker de fyller tills de får rätt tryck. Och det kan vara. 50 gram! Ac kommer igång. Och kommee att fungera. Hur länge?
Det vet man inte!
Användarvisningsbild
av sirJon
kamilenski skrev:Det vet man inte!
Det råcker de fyller tills de får rätt tryck. Och det kan vara. 50 gram! Ac kommer igång. Och kommee att fungera. Hur länge?
Det vet man inte!
Inte undra på om folk vill meka hemma.
Jag kan inget om tryck och AC. Vad det behövs o.s.v.
Så om det är så att de fyller på tills de får tryck så behöver dt inte betyda att de fyller på fullt ut, bara trycket blir rätt?

Nu tänker jag en tank med innehåll. För att få ut innehållet behöver man tryck. Oavsett hur mycket innehåll som finns så behövs det tryck för att få ut det sista av innehållet. Så hur vet man att de fyller tanken helt, inte bara tills trycket är det rätta. De kan ju bara pumpa in lite innehåll och AC´n funkar några månader. Farsan hade sin S80 i 3-4år utan att det var några probs.
Eller?...
Användarvisningsbild
av isak
Det kräver kunskaper att veta hur systemet är uppbyggt innan ni börjar laborera!
Det kan straffa sig dyrt.
Isak
av kamilenski
Om du har ett slutet system och påbörjar fyllning,
kommer trycket att stiga från noll till ca 3,5 Bar vid 20 grader för r134a.
Det är då gasen börjar bli flytande!
Om du fortsätter att fylla på, kommer trycket INTE att förändrats!
Därför väger man tuben före och efter påfyllningen !

Alla automatiska AC maskiner har denna funktion inbyggt.
Och AC killar kan använda rätt mängt gas som ska till en bil till exempelvis 9 bilar!
I min Volvo V70N-07 skulle man fylla på 900gram. Därför är det viktig att man har med en ärlig AC tekniker att göra!
Kan rekommendera http://www.autocool.se/
Han är dessutom medlem här på forumet! Som AutoCool

Bild
Det blir samma tryck i dessa slutna behållare om man fyllt på samma gas och kollar trycket vid samma temp!

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]