Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Fartdåre
Det står att man skall använda det som kontaktlim. Lägga på båda ytor, låta torka och pressa
ihop. Tyckte inte det blev bra.
La på en limsträng, fixera direkt låt och torka. Mycket bättre. Limmet har lagom snabb fixering vilket jag ville ha.
Annars är det flera timmar eller på sekunden...
av Droopy
semmelman skrev:Ok, bra ledtråd. :)

Veidec s-bond förmodar jag?

Fler förslag PL600 (vidareutveckling av 400) lättare få tag på samt Araldite professional 2801, strong epoxy står det på bilden...
Kan inte benämningarna till olika ändamål i huvudet, vi har bla powermix & Quick Bond som är tvåkomponetslimmer, olika snabblimmer med separat aktivator, flexibla limmer för plast och aluminium + en masa andra limmer. Det gäller dok att göra rätt och använda rätt lim med rätt rengörinmgsmedel och rengjöring och aktivator.

Har själv laborerat en del innan jag hittade det som var bäst till våra typer av plastreparationer.

Det är som sagt ochså rätt så dyrt.

Berner har ochså samma typ av limmer till bla plast, dok så tycker ja deras är sämre till vissa ändamål, men de kostar betydligt mindre.
av semmelman
Oki Loctite Power Glue Repair Extreme som det fulla namnet heter fick fyra å en halv timme på sig innan nyfikenheten blev för stor och ja det satt bäst av de jag testat hittills men bara något bättre, gick lätt att dra isär, det lukta som hos skomakaren så jag trodde på detta men icke, om jag inte hade för bråttom, ska va genomhärdad efter 24 timmar men härdad på 30 min så fem gånger den tiden borde väl räcka för att ge en indikation? Kanske att om jag limmar å inte rör det på 24 timmar att det sitter hyggligt... för det sitter ju hyfsat ändå... gör nya tester.

Veidec verkar va en bil som åker runt å säljer till företag, inget för Svensson alltså, synd. Ska pröva med båtepoxy näst tror jag, PL400 å 600 funkar ej på feta plaster står det på dem. På 600 alla fall men 400 ska ha en sugande yta å det har jag inte.
av semmelman
Behöver inte sitta som berget men ihop, det är så larvigt det är bara plastflärpen under bakljusen där det står volvo på de skall tillbaka men fästena är sönder och det är fet plast allting. Så första försöket var att fylla upp med knådepoxi trodde jag skulle fästa tillräckligt men sen när jag skulle sätta tillbaka dem krävdes lite lite våld för det var trångt att få in dem så då gick det upp.
För jag tror det rätta sättet de gör på fabriken är att sätta dit flärparna och vika ner dom för det är som ett sorts gångjärn i plast och sen efter det montera bakljusen - men ta bort bakljusen ville jag helst slippa, muttrarna satt hårt och svåråtkomligt. Det här blev som följd av att krockat lite med kofångarn å haft bort den, då lossna även dessa.

Hitta en bild på intörnet, flärpen mellan baklyset och kofångarn: http://i46.photobucket.com/albums/f150/ ... CN0657.jpg

Blivit lite grej av det nu, nu har jag en beef med feta plaster och lim, hade förmodligen blivit billigare om jag lämnat in den men nu har jag nåt att göra alla fall. Har precis köpt power epoxi universal, tvåkomponentsspruta, och provlimmat, får se i morron eller i natt hur det går. Gått snart igenom hela clasohlssons limsortiment. Behöver alla fall ingen alkohol för att det ska snurra... :P

Sex timmar, provet med det senaste inköpet känns bra, vågar inte ta i för det slutgiltiga provet än men den känns som det kan bli nåt.
av semmelman
Efter 16 timmar:
Super Glue, Ultra Gel super, kasst (testat tidigare).
Pattex 100%, Marin&Teknik, ganska dåligt.
Power Glue Repair extreme bättre.
Här nånstans tror jag placerar tvåkomponents knådepoxy jag började med först, testa jag inte nu.
Terostat 9220 kraftlim, Power Epoxy universal tvåkomponents, Super Attack med sep aktivator håller ganska bra alla tre, svårt avgöra skillnad med bara tumkänslan, terostaten kunde man dock limma tillbaka igen det är ganska intressant och Epoxyn bildar en hård plastfog/film som fyller ut och man kunde använda om man borrar små hål i materialet kunde man göra liksom en grej som håller ihop, verkar inte göra nån skillnad om man sandpapprar eller ej. Super attacken med aktivator håller ganska hårt men släpper med ett knäpp och får skiftande resultat huruvida man rengör, slipar eller pressar, svårt veta vad det optimala är men kanske borde testas mer, den fyller inte ut ett dugg.

Nu vet jag inte riktigt vad gå vidare med då jag inte har en klar ledare utan tre, båtepoxy känns ju som ungefär samma sak som epoxyn. Men kanske det inte är, sikkaflex 292 vore intressant få tag på och de hade nån sikkaflex i en affär men kommer inte ihåg numret. PL400 likaså. Eller om jag ska sätta ihop skiten med det jag har och se.

Uppdatering: Just köpt PL400, killen i affären trodde ju långsammare lim desto bättre, de supersnabba superlimmen funkar ju inte alls så kan ligga nåt i det... testar två lappar nu men funderar på att limma ihop ena grejen på riktigt å se hur det går. Han hade ett lim för PVC-rör oxå som jag kanske testar efter det här.
av xxargs
Något att kika på http://www.plastnet.se/iuware_files/use ... /06_04.pdf

för att lyckas med en limning så måste man ha koll på vilka plaster det handlar om och att limmet är kompatibel med dessa - i allafall efter behandling av svåra ytor som PP och teflon med låg elektronegativitet.

tex. snabb flamning med i den lysande delen av gasollåga tills ytan som skall limmas blev blank kan ge helt andra fästande egenskaper än att ta den i obehandlad kall form då saker händer på ytan när den befinner sig i den lysande delen av lågan (=plasma-behandling) - likaså etsning (oxidering) med kromsvavelsyra mfl.

tex teflon mot varandra så kan man gnugga ytorna hårt mot varandra efter att epoxi är pålagt mellan ytorna och den vägen få 7 ggr högre skjuvhållfasthet än om man bara sandpapprar ytan innan limning
av semmelman
Intressant, vilken vetenskap det här var, mycket jag inte kan göra hemma dock utan grejer, ska googla DP 8005 verkar intressant.

Mina experiment framlider som så att pl400 fäster rätt bra, och det är flexibelt och liksom limmar igen ifall man särat lite, känns som det kan hålla bättre å bättre ju mer tid man ger det. Men tyvärr limma jag inte samtidigt med epoxyn då de verkar jämbördiga. Min riktiga limning vågar jag inte känna på än. Det är svår limning för jag limmar liksom på insidan kan inte hålla tryck på ytorna.
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]