Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte en beg V70 II -09 härom dagen.
Efter någon dag tyckte jag att A/C,n verkade klen.
Ringde säljaren som ville att jag skulle komma o visa bilen.
Skuren A/C-kompressor o nästan inget kvar av remmen :-(
Säljaren fixade det utan knot men påstod att den nymonterade kompressorn var av samma modell som den som havererat.
Betyder det nu att jag kommer att få ett haveri till om några år?
Jag har en V70 2.0F -08 och tycker ACn kyler halvdåligt, har iofs aldrig ägt en Volvo så jag vet inte hur det SKA vara.
Kan det alltså vara kompressorn som har havererat? Borde den då kyla alls? Kan jag be Volvo kolla upp detta åt mig och kräva gratis åtgärd?
Bilen har gått 13 000 mil.
raskus skrev:Jag har en V70 2.0F -08 och tycker ACn kyler halvdåligt, har iofs aldrig ägt en Volvo så jag vet inte hur det SKA vara.
Kan det alltså vara kompressorn som har havererat? Borde den då kyla alls? Kan jag be Volvo kolla upp detta åt mig och kräva gratis åtgärd?
Bilen har gått 13 000 mil.
Vi har en V50 1,8f på jobbet och den kyler också halvdåligt tycker jag!
Är det så att volvo monterar mindre kompressorer på motorsvaga bilar för att inte sno förmycket effekt från motorn? det är min teori iaf, köper man största motorn så får man bra kyla på köpet..
Ni som upplever dålig kyleffekt, första ni skall göra är att kolla fyllmängden av köldmedia i systemet. Är den för låg (men inte så låg att systemet ej startar) så får man dålig prestanda.
Kör även jag den svage 2.0f och har då mkt. bra kyleffekt. Verkar iaf. som det sitter "fulleffekt kompressor" på den. Märker väl då den slår igång. Jag hade en VW 1.6 förut med klen och långsam kyla, trodde det var fel på den och kollade upp den, men i det fallet var det svag motor,så monteras svag kompressor. Märkte aldrig då den slog i och ur.
marcbe skrev:Ni som upplever dålig kyleffekt, första ni skall göra är att kolla fyllmängden av köldmedia i systemet. Är den för låg (men inte så låg att systemet ej startar) så får man dålig prestanda.
Sant, får kolla det. Hur gör man?
Borde ACn kyla alls om kompressorn har havererat?
raskus skrev:
marcbe skrev: Borde ACn kyla alls om kompressorn har havererat?
Nej.

För i tiden märkte man att kylan kom i väldigt tydliga cykler när kylmedienivån började sjukna. Men det kanske inte är lika tydligt med moderna kompressorer som inte är "av/på" på samma sätt?

/Martin
I våran V70 D5 AWDMY12 ylar det också, men stänger man AC:n så slutar det. Misstänker att det är ev. en egenskap och inget som är "fel" direkt på enskild bil utan det låter nog så på alla. Men helt klart värt för Volvo att kolla närmare på vilket jag misstänker att dem redan gör.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]