Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
#655299
MattiasD skrev:
Gourmand skrev:Ett annat problem är väl snarare att det sannolikt inte kommer att vara möjligt att tanka etanol så länge till. Knappast någon tror väl längre på miljönyttan med att fylla bilarna med brännvin, inte ens våra mest klåfingriga politiker. Blir väl till att tanka hembränt för den som vill köra spritbil.
Har du något belägg för ditt påstående? Det är större risk att du inte har någon diesel att tanka om några år när dieseln måste ransoneras. Det är troligen inte säkert dieselbilen får framföras vart som helst pga sina vidriga avgaser.

Men innan dess skjuter förstås dieselpriset i höjden...

Har DU något belägg för dina påståenden?

Det är en himla massa bergsäkra gissningar från alla håll och kanter.
#655300
Enzo skrev: Det är en himla massa bergsäkra gissningar från alla håll och kanter.
Vad skall man annars göra om inte gissa? Hur miljö och fordons politiken ser ut om 3 år kan en kristallkula svara lika bra på som någon här inne. INGEN vet, det är ju dessutom val innan dess också, det kan ju omkullkasta allt.

Personligen tror jag inte etanolpumparna lär försvinna på väldigt länge, det är ett väl beprövat bränsle och alla mackar måste ju hålla med ett "miljöbränsle" och etanol är ju överlägset billigast att hålla till god med.

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
#655308
perhall skrev:Bör kanske också nämnas att 2,5T/FT är en av de motorer som har störst spridning i förbrukning beroende på hur man kör. Jag hade en MY08 2,5T som drog 0,65 om man körde lugnt på landsväg och 2,2-2,3 om man körde hetsigt i stan (utan att köra extremt). Ta det *1,35 så blir det ung. etanolförbrukningen. 2,5FT med högre utväxling är sen lite snålare. Men hur som helst så kan man inte få så stor spridning i förbrukning med en 2,4D - den drar förmodligen 0,55 vid lugn landsvägskörning och 1,25 vid hetsig statstrafik. Mao: kör du lugnt blir förbrukningen inte jättemycket högre med 2,5FT (hänsyn tagen till etanolpriset) än med 2,4D, kör du hårt är FT en riktig etanolalkis /PH
Med den 2.4D MY09 som jag hade förut var det stört omöjligt att komma upp i ens litern/mil vid enbart hetsig stadskörning på en hel tank, om man däremot hängde på ett släp eller en husvagn så gick det att passera 1,0l/mil..
#655311
MartinS skrev:
Enzo skrev: Det är en himla massa bergsäkra gissningar från alla håll och kanter.
Vad skall man annars göra om inte gissa? Hur miljö och fordons politiken ser ut om 3 år kan en kristallkula svara lika bra på som någon här inne. INGEN vet, det är ju dessutom innan dess också, det kan ju omkullkasta allt.

Personligen tror jag inte etanolpumparna lär försvinna på väldigt länge, det är ett väl beprövat bränsle och alla mackar måste ju hålla med ett "miljöbränsle" och etanol är ju överlägset billigast att hålla till god med.

/Martin
Det är onekligen svårt att sia om framtiden!
När jag köpte MY09 dieslen var det många här på forumet som siade om att Dieseln efter tre år skulle kosta 18:-/liter och att dieselbilar skulle vara lika kalla som flytande kväve när det var dags att sälja. Nu visade det sig vara precis tvärtom! Dieseln är fortfarande "billig" och suget efter begagnade dieselbilar är enormt!
Användarvisningsbild
av Bosa
#655313
Kontroll/justering av ventiler vid 9000 mil, 18000 mil, 27000 mil osv på 2,5FT bör tas med i beräkning också, gäller väl MY10 och framåt vad jag förstått.
Är tydligen ingen billig åtgärd heller, såg nån nämna 6-7000:- men det beror i slutändan på hur många ventiler som måste justeras. Var inne på en FT själv men drog öronen åt mig när jag hörde detta.
#655316
Enzo skrev: Har DU något belägg för dina påståenden?

Det är en himla massa bergsäkra gissningar från alla håll och kanter.
Dieselransonering:
http://www.dn.se/debatt/dagens-energipo ... ansonering

Dieselbilar kan förbjudas i Stockholm:
http://www.dn.se/sthlm/dieselfordon-for ... -stockholm

Förbud mot dieselbilar har också blivit verklighet i Oslo. Samtidigt som WHO har klassat dieselavgaser som lika hälsofarliga som aspest. Så visst går dieselbilen mot en osäker framtid.
#655348
Om jag stod för samma val, med de förutsättningarna TS har, hade det blivit en FT.
En bil med trevligare gångkultur till totalt sett förmodligen en lägre kostnad givet att TS kör ganska få mil.
#655364
Uttalandet om dieselavgaser från WHO har redan fått massiv kritik pga att den beskriver dieselavgaser globalt. Där räknas utsläppen från dieseldrivna jordbruksmaskiner, traktorer, dieseldrivna elaggregat, lastbilar, m.m. in. Merparten av dessa fordon och maskiner saknar helt avgasrening och definitivt cr-teknik och partikelfilter. Sverige är det land i Europa som mest framgångsrikt minskat sina utsläpp och detta företrädesvis beroende på övergången till moderna snåldieslar. Dieseltekniken utvecklas fortfarande och utsläppen av kväveoxider har minskat dramatiskt på senare år. En dieselbil kan dessutom när som helst och utan modifiering köras på förnybar diesel. Att det finns klåfingriga, okunniga politiker i såväl Oslo som Stockholm är väl knappast någon nyhet. Tunnelseende tycks vara ett krav i den branschen !
#655368
Gourmand skrev:Uttalandet om dieselavgaser från WHO har redan fått massiv kritik pga att den beskriver dieselavgaser globalt. Där räknas utsläppen från dieseldrivna jordbruksmaskiner, traktorer, dieseldrivna elaggregat, lastbilar, m.m. in. Merparten av dessa fordon och maskiner saknar helt avgasrening och definitivt cr-teknik och partikelfilter. Sverige är det land i Europa som mest framgångsrikt minskat sina utsläpp och detta företrädesvis beroende på övergången till moderna snåldieslar. Dieseltekniken utvecklas fortfarande och utsläppen av kväveoxider har minskat dramatiskt på senare år. En dieselbil kan dessutom när som helst och utan modifiering köras på förnybar diesel. Att det finns klåfingriga, okunniga politiker i såväl Oslo som Stockholm är väl knappast någon nyhet. Tunnelseende tycks vara ett krav i den branschen !
Nu är vi en bit från TS ämne, men du är ute och cyklar. Kväveoxiderna minskar inte längre i sverige, delvis tack vare dieselbilsexplotionen för några år sedan. EU hotar med böter om vi inte får rätsida på den felaktiga trenden. Det finns hur mycket artiklar som helst att läsa om detta. Här är några:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/diese ... 936541.svd

http://www.gp.se/nyheter/debatt/friaord ... orstaderna

Man kan också läsa trafikverkets miljörapport från 2011 om man inte har något bättre för sig.
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... port_2.pdf

/Martin
#655370
Gourmand skrev:Uttalandet om dieselavgaser från WHO har redan fått massiv kritik pga att den beskriver dieselavgaser globalt. Där räknas utsläppen från dieseldrivna jordbruksmaskiner, traktorer, dieseldrivna elaggregat, lastbilar, m.m. in. Merparten av dessa fordon och maskiner saknar helt avgasrening och definitivt cr-teknik och partikelfilter. Sverige är det land i Europa som mest framgångsrikt minskat sina utsläpp och detta företrädesvis beroende på övergången till moderna snåldieslar. Dieseltekniken utvecklas fortfarande och utsläppen av kväveoxider har minskat dramatiskt på senare år. En dieselbil kan dessutom när som helst och utan modifiering köras på förnybar diesel. Att det finns klåfingriga, okunniga politiker i såväl Oslo som Stockholm är väl knappast någon nyhet. Tunnelseende tycks vara ett krav i den branschen !

Verkar som att du inte förstått att det WHO har uttalat sig om har inte ett smack med miljöeffekten av diesel att göra, det handlar om hälsan för levande varelser...

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]