Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Variosboy skrev:Känns som att många har svårt att hålla isär miljöfarligt och hälsodvådligt!?
Ungefär som väder och klimat i andra diskussioner :D
av llesrof
qwerty skrev:
llesrof skrev:Jag blir lite förvånad över ett flertal studier vars resultat presenteras som en nyhet. Finns det någon som på allvar trott att dieselavgaser är ofarliga att andas in? Även om man inte med säkerhet kunnat veta att man får cancer av skiten så vet man ju att man skall undvika skiten eftersom den förmodligen är farlig. Så var i ligger nyhetsvärdet mer än att de konstaterat att man får cancer av dieselavgaser? Det är ofta det konstateras att något som man länge misstänkt vara farligt, faktiskt är farligt. Lite gårdagens nyheter. När skall de konstatera att rökning är farlig?
Är avgaserna från bensin eller etanol ofarliga då? Man blir ju att fundera eftersom enbart ordet diesel används. Avgaserna från vedbrasa är lika farliga, ska vi förbjuda korvgrillning över öppen eld när vi ändå är på g med förbudsivern?
Eftersom du citerar mig utan vidare förklaring så måste jag upplysa om att jag inte skrivit en bokstav om att andra avgaser skulle vara ofarliga eller att korvgrillning över öppen eld skulle förbjudas. Rökning däremot, det tycker jag gott att man kan förbjuda.
av jumu01
crumpets skrev:
jumu01 skrev:Känns som ett gäng miljömuppar som vill skapa en nisch för att få anslag som sedan till slut inte leder till något vettigt.
Som vanligt slår dom på stora trumma och basunerar ut skrämselpropaganda utan någon vettig förankring. :roll:
Vilken värld lever du i där WHO är en organisation galna miljömuppar som söker anslag kring bilbränslen? :shock: Riktigt imponerande att en vuxen människa kan resonera så lågt. Har du barn tror jag även att de skulle skämmas över vad du precis producerat.
Jag lever i en värld där ett enda vulkanutbrott sprider mer farliga avfall än vad bilismen kunnat åstakommit under hela sin era. Dessa vulkanutbrott kan inte ens WHO bemästra.
Där miljöorganisationerna slog sig för bröstet gällande etanolen sedan avslöjades att processen med etanolframställningen inte alls var så miljövänligt.
Jag tror inte vi lever i en ostkupa utan får dras med all "miljöförstöring".
Se bara på kineserna som fullkommligt struntar i WHO.
Detta är mitt låga resonemang.
"galna miljömuppar" kan väl du utveckla crumpets för detta är ju ett påstående från dig.
P.S mina barn är väldigt medvetna och skäms inte över sin far!
Användarvisningsbild
av MartinS
kvillebäck skrev:Dieseln orsakar cancer! Ja , men under vilka omständigheter? Nu är den helt plötsligt lika farlig som att äta chips!
Dieseln har alltid varit farlig för människor, natur och djur. Men det har "glömts bort" i den vansinniga CO2 hysterin...

/Martin
Användarvisningsbild
av crumpets
jumu01 skrev:
Spoiler »
Jag lever i en värld där ett enda vulkanutbrott sprider mer farliga avfall än vad bilismen kunnat åstakommit under hela sin era. Dessa vulkanutbrott kan inte ens WHO bemästra.
Där miljöorganisationerna slog sig för bröstet gällande etanolen sedan avslöjades att processen med etanolframställningen inte alls var så miljövänligt.
Jag tror inte vi lever i en ostkupa utan får dras med all "miljöförstöring".
Se bara på kineserna som fullkommligt struntar i WHO.
Detta är mitt låga resonemang.
"galna miljömuppar" kan väl du utveckla crumpets för detta är ju ett påstående från dig.
P.S mina barn är väldigt medvetna och skäms inte över sin far!

Du skiljer ju inte på utsläpp och utsläpp. WHO har fortfarande ingenting med miljö att göra utan endast hälsa. Eyjafjallajökull spydde onekligen ur sig extremt mycket växthusgaser men det är inte ens i närheten av det som diskuterades här. Att du fortfarande inte förstår skillnaden mellan co2 och partiklar gör mig närmast mörkrädd. Nu var det förvisso höga partikelhalter i molnen även från vulkanutbrottet men mig veterligen var dessa aldrig någon direkt hälsofara utanför island, och dessutom var det en engångshändelse och därmed betydligt mindre farligt för hälsan än att andas partiklarna VARJE. DAG. Som du gör om du har för många dieselfordon i stan.
av MattiasD
Det är så fantastiskt att flera här försvarar dieselbilen med argumentet att det finns andra saker som är värre. Bara för att andra är dumma och inte tänker ska vi (=bilägare) inte behöva göra det heller? Det är ungefär som att Sverige inte behöver göra nåt åt brottsligheten i form av mord för det är värre i Syrien.

Som vanligt är det några som förminskar och förlöjligar med uttryck som "miljömupp". Kom med riktiga argument istället, har ni har några?

Vad gäller etanol kan jag lugna er alla att den etanol som säljs i Sverige är BRA för miljön. Den är kravställd och facit för 2011 blev 62% reduktion och för E85 49%. Där bensindelen förstås belastar resultatet:

http://energimyndigheten.se/sv/Press/Pr ... nder-2011/
av llesrof
kvillebäck skrev:Dieseln orsakar cancer! Ja , men under vilka omständigheter? Nu är den helt plötsligt lika farlig som att äta chips!
Ostbågar då..?

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]