Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
En fläkt. Två hastigheter.

Om inte trycket sjunker i systemet har du kanske problem med expansionsventilen, förutsatt att du har rätt mängd köldbärare och inte fyllt på för mycket.
av kamilenski
Det är garanterat rätt mängd R143a. Har AC systemet egen expansionventil?
Var hittas denna?

Och. Ska fläkten starta igång direkt så fort bilen startas?
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev:Det är garanterat rätt mängd R143a. Har AC systemet egen expansionventil?
Var hittas denna?
Och. Ska fläkten starta igång direkt så fort bilen startas?
Bra frågor :D . Någonstans mellan kondensorn och förångaren :oops: .

Nej, fläkten ska inte starta så fort motorn startas, men på min Chrysler ska en fläkt av två starta när AC sätts på (om man har ett fungerande relä).
Har aldrig kollat hur det är med Volvo.
av Provocative
Du har varit o fått det uppmätt. Dina siffror säger mig ingenting. Men det du beskriver är samma sak som hur min uppförde sig innan den packade ihop, totalt.
Sa firman att allt är som det ska? I så fall är det shimsning som gäller. Kommer inte ihåg vilket spel det ska vara i kopplingen. Men det kan säkert någon mer kunnig upplysa om.
Däremot var jag med när min kompressoor schimsades. Killen tog ner alla skydd under motorn o även två motorfästen för att komma åt. Om det behövs eller inte vet jag inte. Borde gå att komma åt ändå. Du får kolla när bilen är i luften om det går.
av kamilenski
Provocative skrev:Du har varit o fått det uppmätt. Dina siffror säger mig ingenting. Men det du beskriver är samma sak som hur min uppförde sig innan den packade ihop, totalt.
Sa firman att allt är som det ska? I så fall är det shimsning som gäller. Kommer inte ihåg vilket spel det ska vara i kopplingen. Men det kan säkert någon mer kunnig upplysa om.
Däremot var jag med när min kompressoor schimsades. Killen tog ner alla skydd under motorn o även två motorfästen för att komma åt. Om det behövs eller inte vet jag inte. Borde gå att komma åt ändå. Du får kolla när bilen är i luften om det går.
4 bar utan motor igång betyder ok för medium.
Kan det verkligen vara shimsen? Rätt är 0,3-0,6mm. Jag har 0,8. Men varför uppreppas det tidsmässigt ganska exakt? 10 sek utan 3 sek till?
Användarvisningsbild
av Vojje
Du får mäta om strömmen ligger på konstant på kompressorn eller om den är av/på enligt dina intervall (10 sek/3 sek)
av kamilenski
Vojje skrev:Du får mäta om strömmen ligger på konstant på kompressorn eller om den är av/på enligt dina intervall (10 sek/3 sek)
Frågan är om det finns kanske en övervakning som gör att strömmen spärras då något villkor inte uppfylls?
Men ska kolla det.
Användarvisningsbild
av Vojje
Du har ju tryckvakten (låg/hög). Möjligtvis en och samma med dubbel funktion.
av kamilenski
Och sist men inte minst. Varför försöker magnetkopplingen dra då AC brytaren är OFF?
av kamilenski
Spänningen följer intervallet. 10 sek, 3 sek.
Och kylfläkten startar direkt. Även då bilen är kall!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]