Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Knight8806
#641824
Jag tycker att den manuella lådan i V70N är långt mycket bättre än den i V70II. Lådan i V70II har överdrivet långa utväxlingar och är på tok för lång, vilket gör den oprecis och tråkig i mitt tycke. Jag stör mig också på att den bakre torkaren (på V70II) parkerar högre upp på rutan. Trodde först det var en design-miss!
Användarvisningsbild
av na96gen
#641878
Camel skrev:(Klicka för större bild)
Bild
15mm bredare baksäte gjorde att det gick att ha tre barnstolar på bredden i bak och de stora kunde knäppa själv, sedan att ha integrerade barnstolar till vardags har inte gjort saken sämre. Så min gamla V70N hade inte gått alls, en buss eller V70II. Lätt val.. :-)-)
av kamilenski
#641926
Husvagnen på B kort. Under 1300 kg :-(
av perhall
#641968
Camel skrev:Här är några jämförelser mellan min tidgare bil V70N 2,5T MY07 och den nuvarande bilen V70II 2,5FT MY11.
Allt var inte bättre förr men något var faktiskt bättre...

Bilmodell: V70N 2,5T Classic MY07 / V70II 2,5FT R-Design MY11
Tjänstevikt, kg: 1610 / 1798
Totalvikt, kg: 2140 / 2260
Max släpvagnsvikt, kg: 1800 / 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750 / 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1360 / 1240
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3940 / 3860
Max lastvikt, kg: 530 / 462
Kopplingsanordning : KULA / KULA
Däckdimension axel 1: 205/55 R16 91W / 245/40 R18 97Y
Fälgdimension axel 1: 7JX16X49 / 8Jx18x55
Däckdimension axel 2: 205/55 R16 91W / 245/40 R18 97Y
Fälgdimension axel 2: 7JX16X49 / 8Jx18x55
Slagvolym, cm3: 2521 / 2521
Växellåda: MANUELL / MANUELL
Motoreffekt, kw (hk)/rpm: 154,0 (210)/5000 / 170,0 (231)/4800
Motormoment, Nm/rpm: 320/1500-4500 / 340/1700-4800
Acceleration 0-100km/h: 7,4 s / 7,7 s
Hastighet högsta vxl km/h@1000 rpm: 43,8 / 58,6
Max hastighet, km/h: 230,0 / 235,0
Ljudnivå dB, vid körning: 73 / 71
Ljudnivå dB, stillastående: 81 / 75
Bränsleförbrukning, blandad körning: 9,2 L/100KM / 9,0 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 219,0 g/km / 209,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 7,1 L/100KM / 6,7 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 169,0 g/km / 157,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 12,9 L/100KM / 12,8 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 306,0 g/km / 299,0 g/km
Kolmonoxid, CO: 0,2160 G/KM / 0,2120 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0200 G/KM / 0,0150 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,0280 G/KM / 0,0341 G/KM
Största skillnaderna är utväxling och däckkostnader:)/PH
Användarvisningsbild
av MartinS
#642013
Viktskillnaderna kan ju vara direkt avgörande, både om man har B eller BE.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
#642023
Camel skrev:- Defrostern på vindrutan täckte större bredd i rutans nerkant.
Min XC70 från 2012 har defrosterutsläpp från bilens ena kant till den andra. Har de ändrat igen? Eller är det nåt fusk så det inte kommer luft i hela utsläppet? Jag har i alla fall inte haft något problem med att imma uppstått vid någon kant.
Viktskillnaderna kan ju vara direkt avgörande, både om man har B eller BE.
Hur tänker du då? I familjen finns även en V70 från 2004. Den har en max släpvagsnvikt på 1800 kg, min XC70 har 2100 kg. I båda fallen finns det ingen tågviktsbegränsning som gör att man inte kan utnyttja bilens fulla totalvikt (2130 resp 2400 kg) om man har en vagn med maxvikt. Högsta tågvikt är nämligen 3930 resp. 4500 kg.

Med B-kort är det förstås så att den nyare är sämre, då V70 får dra 1370 kg och XC70 1100 kg med B-kort. Men BE är ju så lätt och billigt att ta att det känns som en ovesäntlig invändning.

Bilarnas maxlast är densamma.
Användarvisningsbild
av na96gen
#642026
Jo om man åker D5 får man vettig släpvikt men för 2.5T vart det rejält sämre..
Släpvikter har diskuteras tidigare utan att jag förstått logiken, varför får en 231hk 2,5FT bara dra 1600 medan en D5 får dra 2000 och till och med 100kg till om det är en XC?
Användarvisningsbild
av Camel
#642035
apersson850 skrev:
Camel skrev:- Defrostern på vindrutan täckte större bredd i rutans nerkant.
Min XC70 från 2012 har defrosterutsläpp från bilens ena kant till den andra. Har de ändrat igen?
MY08-MY11 har tyvärr bara defrosterutsläpp på ungeför 50% av rutans bredd. Fr.o.m. MY12 är detta ändrat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#642043
Camel skrev:
apersson850 skrev:
Camel skrev:- Defrostern på vindrutan täckte större bredd i rutans nerkant.
Min XC70 från 2012 har defrosterutsläpp från bilens ena kant till den andra. Har de ändrat igen?
MY08-MY11 har tyvärr bara defrosterutsläpp på ungeför 50% av rutans bredd. Fr.o.m. MY12 är detta ändrat.
Jag att snåla in på defrostern i MY08-MY11 var ju verkligen ingen hit. Bra att volvo tog till sig kritiken och gick tillbaka till ordentlig defroster i MY12 igen.
Användarvisningsbild
av apersson850
#642057
Nu var jag inne på en XC70, när jag köpte bil förra året, och den finns ju bara med dieslar samt T6. Köpa en fortåkarmotor som T6 till den bilen tyckte jag var lite lustig kombination, så jag tog D5 och funderade inte så mycket på släpvagnsvikter för andra varianter.

Men när jag tittar på V70 nu ser jag att en D5 med automat får dra 2000 kg, medan den med manuell eller med T5-motor (både manuell och automat) får dra 1800 kg. Att de anser att den konventionella automatlådan är starkare att dra med lyser ju igenom här, jämfört med lameller i manuell eller dubbelkopplingsautomaten.
Jag tänkte lite på det när jag skulle backa med släp igår, och min D5 fick upp på 1700 r/min för att orka få rull på släpet. Det hade blivit varmt bland lamellerna, om den vore manuell. Varmt någonstans blev det ändå, för kylfläkten gick ilsket ett tag.
Skillnaden på 100 kg mellan XC70 (max dragvikt 2100 kg) och V70 kan väl bero på den starkare konstruktionen som XC70 har. Eller har de tagit bort förstyvningsbalkarna som brukade sitta under XC70-modellerna, men inte på en V70?
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]